Dyreplankton/vannlopper i rekeakvarie?

Den siste uka har jeg oppdaget noen små kryp i rekeakvariet mitt. Antok at det var rekeyngel, men mistenker at det er noe annet... Kan det være dyreplankton (vannlopper el.)? Min søster oppdaget også dette hos rekene sine.

Vi har hatt de i hver sin stor vase (ca 10 liter) med steiner i bunnen, moseballer og noen gjemmesteder. Bor sammen med en eplesnegle også. Har ingen filtrering, men har luftpumpe på. Vann byttes ukentlig.

Var så usikker i går etter at de ikke hadde vokst den siste uka, så tømte de ut siden vannet begynte å bli litt skittent. Ville ikke risikere livet til de andre beboerne der om det skulle være noe utøy. Har hatt yngel før der, og de så ikke slik ut da... Ca 1 mm og spretter fort i vannskorpa og på glasset...

Min søster hadde forresten en dum opplevelse i går. Hun hadde gjort reint og byttet vann, og sluppet dyrene tilbake etterpå. Litt etter oppdager de at sneglen spiser på en reke, og deretter at reken kaster opp et slim som går over alle de andre rekene og dreper dem. Hva i all verden kan slikt være?

Vi har hatt reker i 3-4 mnd begge to og har ikke opplevd lignende med hverken snegle-spy eller vannlopper...
Disse "vannloppene", er de hvite små og ser ut som de "rykker" av gårde?
Jeg har hatt sånne mange ganger i mine rekekar,men når jeg har sluppet oppi noen fiskeyngler blir de borte med en gang....
Regner med at det er snadder for fisker,men tror ikke rekene klarer å få tak i dem :/

Om det er dvergreker du har så er de ca 2mm når de klekkes.
Ok
Ante at det kan være noe småvesen som er tilstede i akvarier, men som bare fiskene spiser. Jeg gjorde nå iallefall helt reint, og har ikke sett noe 1mm vesen der etter det. Ser nå at største hunnreken har mye rogn. Har dverger. Krystall og kirsbær. Flott små vesen!
Vannlopper eller annet
Rart jeg skulle ramle over denne artikkelen nå, Jeg gjorde nemlig rent i reke karet nå, Og i filteret var det vel ca 10stk bittesmå reker, Men jeg stirret litt lenger og fant også noen bittebittebitte små svarte runde dyr,veldig raske, Aner ikke hva det var så lurte på om dere visste det? Jeg så også en bitteliten hvit orm, 1-2MM Lang, Disse små var kanskje 0,1mm store...
Svar
Marius Johansen
Rart jeg skulle ramle over denne artikkelen nå, Jeg gjorde nemlig rent i reke karet nå, Og i filteret var det vel ca 10stk bittesmå reker, Men jeg stirret litt lenger og fant også noen bittebittebitte små svarte runde dyr,veldig raske, Aner ikke hva det var så lurte på om dere visste det? Jeg så også en bitteliten hvit orm, 1-2MM Lang, Disse små var kanskje 0,1mm store...

Mine "dyr" var ikke svarte, men det kan være de hadde blitt det om de hadde fått være der lenger. Hvor store var disse dyrene?

Søstra mi fant også en bitteliten orm i rekekaret sitt, men den var rød.

Det virker som det kan være en del annet levende enn reker i sånne kar tydeligvis. Mulig at man ikke ser slikt i andre akvarier siden fiskene spiser sånt. Det er ikke godt å si. Jeg ble litt skeptisk da jeg fant det, og rengjorde alt.
Det er utrolig masse rare partikler i vannet vårt som ikke blir filtrert bort, når disse får mat så vil de vokse. I akvarier med fisk vil ikke de synes så godt fordi fiskene spiser dem før vi klarer å få øye på dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap