110 liters akvarium, hvor mye vann bør byttes?

jeg fant egentlig ikke noen passende tråd til dette spørsmålet, og velger derfor å ha spørsmålet her.

Jeg har et 110 liters akvarium, og for en stund siden fikk jeg vite at det som står om akvariets vannbytte og filter er ment for tyske forhold. Der står det at jeg skal bytte 1/3 av vannet hver uke. Er det nødvendig å bytte så mye? Jeg har hørt flere som bytter 10% og lurer på om noen har noen forslag til en vanlig vannbytterutine.

Enn annen sak, er at hvis man har lyst til å om møblere akvariet. Bør man da ha fisken i et annet kar/pose mens man holder på, eller kan man gjøre det mens fiskene er i akvariet? Jeg synes begge delene høres ganske stressende ut for fisken.
Vannbytte spørs vel egentlig hvordan fisk du har, folk som har diskus bytter gjerne 10% av vannet annenhver dag, ellers normalt trur jeg er 30% en gang i uken, selv bytter jeg 30% annenhver uke.

Møblering av karet går helt fint mens fisken er oppi.
jeg har en juwel 110 liter. bytter 25-30 liter en gang i uka ca, det funker greit hos meg ihvertfall. tror nok alt i alt at det blir minst tressende for fisken om du lar den være i karet under omgjøringer
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap