Lysrør

Jeg har nå søkt, funnet og lest om lysrør. Og jeg ble egentlig ikke noe klokere enn før jeg leste. Det snakkes om fargetemperatur, alger, T5 og T8, kelvin, watt osv. Og jeg aner ikke hva alt dette betyr. Det nevnes også samme lysrør foran og bak, men også to ulike.

Selv har jeg to lysrør som heter GLO Power-Glo 18"/46 cm 15W T8.
Akvariumet er på 120 liter og inneholder en god del planter og fiskene Neontetra, Honninggurami, Sverddrager, Platy, Fantomtetra, Ancistrus og Gibbiceps.

Har nå i de siste dagene fått litt alger på deler av plantene. Ser ut til at det er de plantene som ligger midterst i karet som er angrepet.
Lysrørene er ca tre-fire måneder gamle, fortalte den gamle eieren av akvariumet.

De lysrørene jeg har, er de godt egnet til mitt kar? Bør jeg gjøre noen forandringer på styrke, type osv.

Har ikke funnet en god artikkel som enkelt forklarer hva alle begrepene betyr og hva en nybegynner bør tenke på i forhold til lys. Finnes det en slik artikkel som jeg bare ikke har funnet?
Hei, det er ikke lett å bli klok på all informasjonen rundt belysning av et akvarie. Kelvin er det samme som fargetemperatur, og for å imitere dagslys skal verdien ligge på rundt 6500k. Power-glo ligger på 18000k, mens Life-glo ligger på 6700k.

Watt er styrken på rørene, og man kan ikke uten videre gå opp i styrke uten å bytte armaturen da rør med ulik watt også har ulik lengde. (Og man bør heller ikke sette inn rør med høyere watt enn hva armaturen er beregnet til. På samme måte som man (hjemme i stua) ikke setter en 40w pære i en lampe det står max. 25w på).

Det er mulig det vil hjelpe på algeveksten å bytte til Life-glo rør, men jeg tror ikke kilden til algeproblemet ligger her. Jeg tittet på akvariet i profilen din, og det ser ut til at det er litt mye fisk i akvariet ditt. Mye fisk betyr mye avfall, som igjen belaster vannet med mye næringsstoffer. Disse næringsstoffene fører lett til algevekst. For mye fôr til fiskene vil også lede til oppblomstring av alger. Det kunne kanskje være en idé å gi bort gibbicepsen og noen av Ancistrusene?

En annen ting er plantene i karet ditt, du sier det er plantene på midten av karet som er angrepet av alger, og jeg ser på bildet av karet at plantene på midten er bl.a. Anubias. Disse plantene vokser sent og trives best med litt moderat lys, de vil lett få alger om de står der lyset er sterkest. Det kan kanskje hjelpe om du flytter de til et annet sted, og heller setter noen hurtigvoksende planter der Anubiasene står.

Om akvariet er nyoppsatt er det også vanlig å få en oppblomstring av alger. Det kan da hjelpe å sette inn noen hurtigvoksende planter (f.eks. Ceratophyllum demersum) som kan utkonkurrere algene. Disse plantene kan senere byttes ut med planter som vokser langsommere.

Håper dette var til litt hjelp.
Tusen takk for svar. Suger til meg alt av råd og tips, så takk for det.
har glemt å oppdatere fiskebestanden min, for jeg har kvittet meg med en del ancistrus nå, og har igjen fem. Gibbicepsen har jeg annonsert her inne til salgs, men det spørs om jeg må få gitt den bort istedenfor (hvis noen vil ha den da). Har også tanker om å kvitte meg med Honningguramien.

Er veldig bevisst på dette med overforing, i og med at jeg har masse fisk, så jeg tror ikke jeg forer alt for mye egentlig. Men....hva er lite...hva er mye? Alt er relativt.

Når det gjelder lys og fargetemperatur. Hva er best for fisk og planter? Tilnærmet lik dagslys, eller annet lys?

Igjen, takk for svar
Fint at du har redusert fiskebestanden. Spesielt Gibbien din vil få det bedre i et større akvarium. Med hensyn til hva som er overfôring kan man bruke regelen om at fiskene skal ha spist opp all maten i løpet av et 1-2 minutter. Fôrer du stimfiskene med flakfôr og noe av fôret rekker å falle nesten ned til bunnen før det blir spist, da fôrer du for mye. Mallene trenger jo ofte litt lenger tid på å spise, men en tommelfingerregel er at de skal ha spist opp all maten innen 30 min.

Du kan også måle No3 nivået for å se om nitrat nivået er for høyt. For mye No3 betyr ofte alger.

Jeg vil anbefale lys med som etterligner dagslys. Det gir, av egen erfaring, fin farge og god plantevekst. Jeg bruker 2x54w lysrør med 9000k i planteakvariet mitt. (Juwel high-light day), og der trives plantene godt. I de to 110 literene mine bruker jeg 1 stk. 20w Life-glo på 6700k foran + 1 stk. 20w Sun-glo på 4200k bak. Dette virker det som om plantene trives med og det gir en ok farge i akvariet.
Jeg har også brukt den regelen ift foring. Mallene gir jeg kun agurk/squash 3-4 ganger i uka. Kanskje er det feil...eller? Hvis jeg husker rett, har jeg lest at dette er passe for mallene. Type tabletter har jeg ikke gitt dem.

No3 lå i en periode på 20/30, men nå har jeg fått den ned på 5/10. Der har den ligget stabil i to uker nå. Ikke lenge, men jeg håper den har stabilisert seg og ikke går opp igjen.

Takk for tips om lysrør. Disse er notert
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap