Dvergguramien og honningguramiene er slappe og legger seg ned mot bunnen

Jeg har forsøkt å lese i forumet, men finner ikke noe jeg kan sette fingeren på. Følger foreslått skjema:

- Hvordan fisk er det?
2 dvergguramier og 1 dverggurami.

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
jeg har hatt alle fiskene siden november i fjor. Anentome helenaene er nye for 1 mnd siden.

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
en gul ansistrus, 1 eplesnegle og to Anentome helena til å spise opp alle de pestsneglene som har dukket opp.

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Bare de to sneglene

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
Filterløsningen som fulgte med fluvial edge akvariumet jeg har

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Bytter vann ukentlig, har hatt samme vannverdier lenge.

- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Det var først dvergguramien som har hatt problemer. Har hatt en dverggurami hunn også, men ble syk etter bare 1-2 mnd. Den fikk et hull i kroppen, kom på 1-2,3 dager. Vet ikke om den har blitt spist på eller om den hadde en sykdom. Medisinerte i allefall med Bactopur direkt som var anbefalt av lillestrøm akvarie (legger ved bilder av denne siden jeg har det for hånden nå På bilde er hunnen flyttet til en provosorisk løsning). Såret ble større og større, til slutt måtte vi avlive henne. Etter dette ble hannen "rar" (vet ikke om annen bedre forklaring) og spiste lite, var ikke så interessert i mat. Honningguramiene spiste i denne perioden. Så har han gradvis fått mer og mer matlyst, og nå hiver han i seg maten så fort han oppdager den. Men de siste 2-3 ukene har den hanglet ved at den er slapp, legger seg til bunnen for å slappe av. I forrige uke begynte honningguramiene å gjøre det samme. Dvergguramien gadd nesten ikke flytte på seg når heverten kom mot den ved vannbytte på fredag. De er slappe, men spiser normalt. Har snakket med akvaristen på strømmen, og han sier at det ikke var så mye annet å gjøre enn å vente å se og ha oppi litt akvariesalt.
Idag oppdaget jeg at dvergguramiene har fått mørke flekker på seg. Når jeg tenker meg om har de blitt mørkere i fargen eller blassere med tiden, eller så kan det også være lysforhold som gjør dette, men ikke disse flekkene i brun/sort toner. Har honningguramiene et hvitt område på ryggen? Kan de ha dette? Eller er det også et tegn på sykdom? Mine har et hvitt område på ryggen rundt ryggfinnene, men ikke prikker slik som hvitprikk.
Dvergguramien var aktiv før og var sjefen oppi der. Etter at hunnen døde dabbet dette av. Men nå gidder den ikke bry seg om at de andre fiskene streifer borti han. Det likte han ikke før.
Ansistrusen (sikkert skrevet feil) oppfører seg som normalt og gjemmer seg i plantene.
Vil også nevne at den ene jægersneglen har fått vite prikker på seg. Har ikke tatt den opp for å se om det kan plukkes av men det var ikke der for noen dager siden. Hva er det man forresten har oppi for å styrke sjellet til sneglene??
Er litt redd for å miste de. Hannen var så pen i fargene når jeg kjøpte han... Nå er han blassere!

Jeg har sett meg om etter et større akvarie på finn, for jeg vet at jeg bør ha større, men økonomien strekker dessverre ikke til.

- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Skal forsøke å ta bilde av de imorgen når akvarielyset er på og poster dem her...

Håper det er noen som kan hjelpe
Vannverdier
Har lagt inn vannverdier på profilen min, disse har vært stabile hele tiden. ikke nitrit og ikke nitrat
Flere bilder
Her ligger de i en klynge inntil det ene hjørne i akvarie på det siste bilde. De puster litt sakte...
Jeg kan ikke si jeg ser noen ytre tegn på sykdom. Det kan tenkes at de ikke føler seg trygge i karet siden det er såpass lite planter der. Fint at du har tenkt til å skaffe større akvarium, for som du selv sier er karet altfor lite til disse fiskene. Det kan også være en årsak til at de ikke trives.

Du skriver at det ikke er nitritt og ikke nitrat i vannet, har du testet for ammoniakk? Det at det ikke finnes nitrat i vannet kan tyde på at filterbakteriene ikke har kommet igang, og da vil det bli opphopning av ammoniakk i vannet.
Kan det ha noe med interiøret?
Jeg forankret for litt siden fast planten til rota. Den festet jeg med fiskesnøre. Men et sånn multifilament snøre til fisking som ikke ryker så lett. Ikke sikker på om det kan være det som har gjort det. Det er ca 2 mnd siden snart at jeg festet denne.
Synd å måtte ta den opp, da det ser ut til at en snegle har lagt egg i den. Usikker på om egget er i fra pestsneglen eller i fra jægersneglen... Håper det siste.
vist det er 2 mnd siden du gjorde dette burde planten ha festet seg og da er det bare og klippe snøret så skal planten henge.
Inaktiv bruker
Hei sann !!
Du jeg hadde det samme med min røde molly.. til slutt så kunne den ikke svømme oppover og den ligger nå på bunnen sidelengs. det som skjedde med min var akkurat det samme. den var nede på bunnen hele tiden så pappaen min ringte til tam.. og de sa at vi skulle ta med vann fra akvarie og så kunne dem teste vannet . og dem sa at det var bra.. de sa at det kunne være dårlig oxygen. så vi kjøpte en nyplante.. og da så er han forsatt nede.. jeg tror dessvere det kan være det samme med dine fisker..

jeg tror det er svømmeblæra på min fisk. kan henne det er på din og.
La oss håpe... :)
Har skiftet vann og fjernet snora. Planta sitter helt greit fast. La oss håpe at det var den snora.... Når jeg tenker meg om så var de slappe også etter at jeg la en marmorstein nedi der, og når jeg tok den ut var de bra igjen etter noen dager... Tror ikke det er svømme blæra for da har alle plutselig samme problem... Hvis ikke det er sykdommer som angriper svømmeblæra da...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap