Sindres blogg! (nybegynner, kom gjerne med innspill!)

Hei!

Sindre er mitt navn. Jeg er 23 år og har startet å få interesse for akvarium. Familien min har igjennom alle år hatt et 230L hjemme i Harstad, men nå har jeg lyst på et eget.

Det startet med at jeg overtok et 30L akvarium når jeg og kjæresten flyttet inn i ny leilighet. Nå har jeg dog kjøpt et 60L for 1 ukes tid siden, og nå i dag kjøpte jeg enda et 125L. Det var egentlig ikke meningen å ha mer enn 2, men jeg fant et bra tilbud på 125Litern og slo til. Det på 60 får jeg se om jeg selger

30L akvariumet er nå muligens et objekt for oppdrett. Dette er noe jeg er interessert i å få prøvd ut, så jeg har lest en del på forumet om dette.

I kveld skal jeg hente akvariet mitt, og skal så vente i 4-6uker(evig tid virker det som) til jeg kjøper fisk!

Jeg kaster inn noen enkle bilder av de akvariene jeg har nå. Etter å ha hatt 60L akvariet i en uke gikk jeg innom tropehagen på byhaven i Trondheim å kjøpte 5 skivetetra. Etter å ha fått råd her på forumet, hvor folk tydeligvis har mer peiling enn i en dyrebutikk(litt galt etter min mening), leverte jeg tilbake tetraene. Dermed har jeg et 60L som bare står tomt igjen. Det får stå slik til jeg bestemmer meg for hva jeg skal beholde. Enten 30L eller 60L.

Nå kaster jeg opp 1 bilde av hver, så får dere se hva jeg har per dags dato.

Jeg er åpen for kommentarer, både tips og forslag!

Gratulerer med egen tråd! Starter med et tips, fordi det ser ut som om du har Javabregne i kar nummer to: Fest røttene på rota med fiskesene eller noe annet lurt som tåler vann, strikk hører jeg også noen som bruker. For det første trives ikke planten med tærne i grusen, for det andre får du da høyde på planten. I lillekaret ser det ut som om det står en Anubias under varmekolba, det samme gjelder for den sorten, de sturer fort med begravde røtter. Kanskje den ville trives på toppen av en stein? :o)
Linda & Ove
Gratulerer med egen tråd! Starter med et tips, fordi det ser ut som om du har Javabregne i kar nummer to: Fest røttene på rota med fiskesene eller noe annet lurt som tåler vann, strikk hører jeg også noen som bruker. For det første trives ikke planten med tærne i grusen, for det andre får du da høyde på planten. I lillekaret ser det ut som om det står en Anubias under varmekolba, det samme gjelder for den sorten, de sturer fort med begravde røtter. Kanskje den ville trives på toppen av en stein? :o)


Jasså, så plantene skal bare sitte fast i rota som ligger der? Både plantene og rota skal over i det nye 125Litersakvariet senere. Vil planten dø om jeg lar den stå i grusen?

Når kan jeg sette plantene over i 125litern? Bør det ha gått noen dager eller uke før jeg gjør det?
Jeg garanterer ikke på noen måte at den vil det, har aldri forsøkt fordi den ikke vokser med hovedrota nedi sanden ;o) Vil vel tro at den kan klare seg på et vis så lenge den grønne tykke delen av rota er over grusen, nyinnkjøpte eksemplarer vil slite med å grave seg ut av bunnlaget på egen hånd, så jeg ville ihvertfall ha ristet den delen fri fra grusen så lenge.

Det står litt om den i plantebasen, den er grei å bruke til mye. I tillegg finnes det en artikkel om den i artikkelsamlinga, der står det også mye annet gøy!

Planter kan du få over i nykaret med en gang vannet er på plass, jo før jo heller :o)
Linda & Ove
Jeg garanterer ikke på noen måte at den vil det, har aldri forsøkt fordi den ikke vokser med hovedrota nedi sanden ;o) Vil vel tro at den kan klare seg på et vis så lenge den grønne tykke delen av rota er over grusen, nyinnkjøpte eksemplarer vil slite med å grave seg ut av bunnlaget på egen hånd, så jeg ville ihvertfall ha ristet den delen fri fra grusen så lenge. Det står litt om den i [URLBLOCK1], den er grei å bruke til mye. I tillegg finnes det en [URLBLOCK2] om den i artikkelsamlinga, der står det også mye annet gøy! Planter kan du få over i nykaret med en gang vannet er på plass, jo før jo heller :o)


Ok, tusen takk for informasjonen. Skal se hva jeg får til når akvariet kommer i kveld Jeg så igjennom bildene deres, og jeg må jo si at dere har noen utrolige planter i akvariet! Veldig pent!
Takker så mye! Planter er latskap satt i system når alt er etablert, og man har fisk som passer. Til min kjæres store fortvilelse velges det kun fisk som passer til plantene i det største karet, så han får ikke ha Botia og Ancistrus der. Kanskje jeg skulle døpe det om til "Mors Vilje" :o)
Linda & Ove
Takker så mye! Planter er latskap satt i system når alt er etablert, og man har fisk som passer. Til min kjæres store fortvilelse velges det kun fisk som passer til plantene i det største karet, så han får ikke ha Botia og Ancistrus der. Kanskje jeg skulle døpe det om til "Mors Vilje" :o)


Haha, det er så pass ja. Vel, her er det heldigvis jeg som bestemmer hva jeg skal ha i akvariet mitt, enn så lenge! Vi får se om jeg får kjæresten interessert nå som jeg får et fint akvarium(møbel omtrent).
Da har jeg fått akvariet på 125L i hus! Nå mangler det bare at jeg blir ferdig på jobb, slik at jeg kan komme meg hjem å begynne arbeidet!

gleder meg som en unge. Har kjøpt 2 planter, grus og filter til pumpen min i dag. Det viser seg at jeg fikk med en Eheim Professional 2222 pumpe isteden for den integrerte Juwel pumpen. Er denne eheim pumpen bra ja?

Takker for svar!
Her er et liten rask oppdatering for kvelden. I morgen skal jeg fikse opp i planter, og røtter osv.
En liten oppdatering. Jeg ser at det er en del støv fra grusen som henger i luften, men filtre tar vel dette etterhvert? Jeg vasket grusen nøye minst 5 ganger, så jeg må jo si at det er litt rart at det ble slik

Litt bedre kvalitet på bildet, mindre støv, flyttet litt på planter. Høyre og venstreplanten skal på sten\rot imorgen
Det kommer seg! Vannet klarner fort ser det ut som, hos oss tok det sikkert en uke enda husfar nærmest skyldte sten for sten. Når plantene får etablert seg og får de bladene de vil ha i akkurat ditt akvarium blir det sikkert ommøblering, det er jo så moro! Stor flott vallisneria du fikk deg, gøy med noe som er høyt med en gang, og Anubias til høyre var et prakteksemplar :o)
Hvilken plante er vallisneria? Må vel være den bak i midten du tenker på da? Den Anubiasen skulle egentlig vært satt på sten i dag, men jeg har hatt så vondt i ryggen at jeg har ikke orket å gjøre noe enda. Jeg fikk satt over noen kardinaltetra i dag uansett, og dem tok seg godt ut i akvariet. Nå gjelder det å holde følge med nitrittnivået etterhvert

Jeg kaster inn et nytt bilde som viser hvor fort klart det ble når jeg tok noen vannskifter i går. Ser ikke så aller verst ut? Jeg gleder meg til plantene setter seg fast i røtterne og stenen. Da ser det vel kanskje enda bedre ut?
Liten oppdatering. Jeg tror jeg har funnet ut hvilken fisk jeg skal drive oppdrett på. Og det blir gul sommerfuglciklide. Skrik ut om noen som leser dette har peiling på oppdrett av fisken

Legger også ved et bilde av et hjemmested jeg lagde i dag! Syns den ble stilig jeg


En liten oppdatering!

Var å fikk hentet meg 6 sommerfuglciklider i går på dyrebutikken. 3 hunn\3 hann fisker, så nå er jeg klar til å få yngel! Håper det ikke tar så alt for lang tid før det går seg til. Noen med erfaring innen feltet?

Legger ved noen bilder. Gropene som er i akvariet er laget av sommerfuglciklidene bare timer etter de kom opp i akvariet. Det må jo være et godt tegn?
For nøyaktig 10 minutter siden la det ene fiskeparret mitt egg! Det etter bare 2 døgn i akvariet! Nå er jeg helt i ekstase!

Hva gjør jeg nå? Lar jeg de 2 andre parrene være i akvairet? Kan de finne på å spise opp eggene som det andre parret har lagt?

Hva med ancistrus, spiser de egg nei?
Feilpostet ^^
Lenge siden jeg har skrevet noe er på tråden min, så her kommer en rask oppdatering. Jeg har fått en slørhale i 125L i "gave" fra noen som ikke kunne beholde den lengere. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er interessert i å ha den der, men den ser hvertfall ut til å ha det bra.

I 60L har jeg nå palettciklider som i går la egg i en av kokosnøtthulene. Nå er det bare å vente å se hva som skjer. Alle sommerfuglciklidene døde av en eller annen grunn. Det var ingen andre fisker som døde.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap