Sliter med alger. noen tips?

Har et 60liter kar, som blir helt overfylt av alger. Jeg renser veggene hver uke,men det hjelper ikke. Det legger seg på grusen og planter samt inventar. Må jeg faktisk tømme hele tanken å gjøre rent? Kjøpe ny grus, planter? Hadde vært kjedelig, mine planter er nå 7år gamle (dog ikke lenger så pene pga alger) Jeg har både algespiser og eplesnegler i karet. Redd for fisken om alt må skiftes..Har noen noe tips?
Inaktiv bruker
Du kan forsøke med reker i karet, hos meg er det helt rent etter at jeg skaffet amanoreker.
Tilsett flytende plantegjødsel i form at en jernbasert og en total basert gjødsel. Bytte vann og gjødsle 3 gr i uka funger effektivt på alger, selv om veldig mange tror at hvis man gjødsler for mye, blir det mye alger. Dette er feil. Ved å tilsette et kar med alger mer gjødsel, vil algene forsvinne.

Fordi når du gjødsler får plantene mer næring, vokser mer og dermed utkonkurerer det algene om næringsstoffene i vannet.

Algene tar opp hovedsakelig nitrat og fosfat mens plantene tar ALLE stoffene i gjødselen.

Så ved å gjødsle mer, forvinner algene, og dette har jeg testet ut i en 25 liter med mye skjeggalger.

Vil også legge til at reker, snegler og algespisende fisker funker meget godt det også.
.... og hvis ikke noe annet funker, så funker denne! Har selv tydd til den noen ganger og den er helt suveren!
Anita
.... og hvis ikke noe annet funker, så funker [URLBLOCK1]! Har selv tydd til den noen ganger og den er helt suveren!


Har selv prøvd denne, helt fantastisk. Det er bare å støvsuge de opp etter noen få dager med behandling.
Mange gode råd om hvordan du får fjernet algene, så det ordner seg nok. Det du også burde tenke på er hvorfor du får dem, slik at du ikke bare får algene i retur etter en måned eller så.

Typiske grunner til alger er overforing, for mye fisk på lite plass, ubalanse i næringstilgangen til plantene (derfor plantenæring ofte hjelper), dårlig lys for plantene, og dårlig sirkulasjon kan forværre det hele. Finn ut hvilken type alger du har, så er det lettere å se hva som kan være opphavet. Det ligger noen helt glimrende artikler om dette i artikkelsamlingen.
Inaktiv bruker
Tar opp igjen denne tråden!
Vil det hjelpe mot alger å tilføre jernholdig flytende plantenæring når jeg har jernholdig plantenæring i grusen?
Har nesten bare echinodorus i karet og ser ikke ut til at jeg blir helt kvitt algene.
Bare lurer siden echinodorus tar til seg næringen for det meste via røttene.
Hvis du har nesten bare echinodorus så vil det kanskje hjelpe å ha flyteplanter e.l - planter som tar opp næring via vannet. Med mindre du ikke vil ha slike planter?

Siden echinodorus tar opp næring via røtter så får jo algene fritt spillerom med næringen i vannet vil jeg tro
Inaktiv bruker
Høres egentlig logisk ut! Blir plantejakt i dag!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap