Stor pumpe, lite akvarie.

lurer nå på å kjøpe meg ei ny Utvendig pumpe.
men siden eg skal flytte, å kjøper evt en større plass å bo, så hører jo selfølgelig et større akvarie med
så mitt spørsmål er da,
siden størrelse på nye akvariet er ubestemt, så bør eg jo kjøpe ei ganske så stor pumpe, men kan denne brukes i 125L ? eller kan en faktisk få for stor pumpe?

da tenker eg eks på ei pumpe til 240L akvarium, i et 125L akvarium?
det skulle gå fint, for mye filtrering går vel nesten ikke an.
Hiver meg på siden jeg akkurat holder på med oppstarten av mitt første akvarium selv, og tenkte på det samme da jeg kjøpte filter.
Jeg endte opp med en Eheim 2078 til et 190l akvarium. Filteret er beregnet for opp til 700l og rommer 8l internt. Jeg så for meg at dette blir en ganske stor biomasse med bakterier som krever oksygen, næring m.m, men dette antar jeg regulerer seg selv.

Det er en forholdsvis stor gjennomstrømning - jeg har satt den på minimum under innkjøringsperioden, ca. 140l/t. Leser noen påstander på forumet her om at en del alger liker høy vannhastiget og bruker det til å spre seg. Og kjører jeg det opp på fullt kan jeg lage en ganske kraftig storm i vannet. Får se hvordan dette blir etter hvert.

Med slangedimensjon på 16/22 er det et flere liter vann bare i slangene (innvendig diam 16mm = radius 8mm, pi*r^2 gir 200mm² areal = 2 cm², 1m slange = 2 liter). Altså har jeg utenfor tanken minst 10-12l, la oss kalle det over 5% av vannmengden inne i tanken. Dette får kanskje konsekvenser for å holde temperaturen, og greit å huske på når man skal beregne mengde av tilsetningsstoffer.

Alt i alt tror jeg altså ikke man kan overdimensjonere filteret. Enkelte merker blir vel beskylt for å ta i litt ekstra i spesifikasjonene sine så jeg ser mange mener man bør kjøpe ett hakk større filter enn hva produsenten anbefaler.
Plussmedlem
Vindm
da tenker eg eks på ei pumpe til 240L akvarium, i et 125L akvarium?

Ja, det er helt normalt. Les produsentens anbefaling. Del deretter på to.
Da har du et godt filter til karet ditt.
(Så hvis du skal ha et 240 liters kar, så bør du kjøpe et filter som produsenten anbefaler til 400 - 500 liter.)
Det kommer også litt an på hvilke fisk du skal ha i.
Noen fisker liker ikke veldig sterk strøm mens de fleste elsker det : )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap