Ny vri på det evige spørsmålet om alger.

Inaktiv bruker
Leser i flere tråder om algeproblemer. Det kommer mange gode forslag til å bli kvitt dem. Alt fra lys vannbytte til medisin plantenæring og annet.

Jeg har flere kar som bruker orginal pumpe og filter fra juwel. Det er flere store filter. Hvitt blått svart og grønt. I de karene er det aldri alger. I et kar har jeg en fluval 2+ med en enkel kvit svamp. Om jeg bytter ut den kvitsvampen med blåsvamp og sånne kuler, vil det hjelpe mot alger? Dette karet får masse grønt og brunt alger.

Så det er altså spørsmålet mitt har filtere i denne sammenheng en skyld i alger?
Tvilsomt, jeg har flere Juwelakvarier og i 3 av 4 har jeg hatt alger - penselalger, kiselalger, trådalger, grønnalger, you name it. Algeproblemene har blitt løst ved hjelp av vannbytter, belysningstid, planter, Amanoreker og ved å ta tiden til hjelp...

Jeg har også en 70 liter med et modifisert Fluval 2 filter (byttet ut svampen med blåsvamp) og der vokser det alger ved filterutblåset.

Inaktiv bruker
Det er Int lesing. Men det er jo fremdeles rart at et kar skal få så mye alger på bakgrunnen og på glasset, når de andré karene som har mye mer filter ikke får alger i det hele tatt. Vi snakker jo samme vann Temp verdier mengde fisk substrat og liter.
Vel, eneste måten å finne ut av det på er jo å prøve! Bytt ut filtermediet i Fluvalen, og se hva som skjer. Tror ikke det vil gjøre noen forskjell, men man vet jo aldri... Det er jo mulig at størrelsen på filtervolum har noe å si.

Hvor står dette karet med alger? Kanskje slipper det til mer sollys på det enn de andre karene dine? Har du samme mengde og type planter i alle akvariene? Samme typer fisk? Samme type lysrør med samme alder? Det er mange variabler i et akvarium kontra et annet, og det er ikke alltid lett å si hva som er årsaken til hvorfor det dukker opp alger i ett, men ikke det andre.
Balanse i gode og mindre gode næringsstoffer for planter, og dermed også for alger,
er svært viktig i kampen mot algene!
Kanskje de store filterene er bedre egnet til å bryte ned noen av disse stoffene
slik at algeoppblomstringen ikke tar helt av?
Eller kanskje du bare har noen planter i dette karet
som bedre nyttegjør seg disse næringsstoffene?

Tror ikke filtermaterialet isolert sett kan være løsningen, men dets effekt kan selvfølgelig ha stor innvirkning på hvilke stoffer man får for mye av i karet.
Vi har tre så og si algefrie kar og de er ganske ulike i "oppbygging" men en fellesnevner har de og det er mye fóring

- Juwel 240 l med to utvendige bøttefilter og 2 x T5, en god del planter og fisk. Lyset står på altfor lenge hver eneste dag men de eneste algene i dette karet er antydning til grønne prikker på glasset (som nok skyldes lystiden).

- 100-liters oppvekstkar med god filtrering, et innvendig hjørnefilter og en utvendig Eheim, T8 lys i normal bruk, mye fisk og en middels mengde planter.

- 54-liters yngelkar på kjøkkenbenken, innvendige lite filter, T8 lys som står på hele dagen, til tider mange yngel, lite planter.

To 80-litere nederst i en reol er også algefrie men her fóres det ikke så hardt som i de over: Corykar, innvendig Fluval 4 med litt ymse gjennomstrømning til tider, og et mallekar med innvendig hjørnefilter med liten powerhead. Disse to karene deler et ettrørs T8-armatur og lystiden er normal. Moderat mengde planter.

I samtlige andre kar har vi alger og penselalgene stortrives i enkelte kar, spesielt i kar med mye strøm. Algekarene har normal filtrering enten i form av et utvendig filter eller innvendig Fluval/hjørnefilter. De karene som er verst er de med hjørnefilter og kraftig powerhead for penselalgene dukker alltid opp der strømmen er sterkest. Disse karene har ett og torørs T8 belysning og lystiden er normal, vannbytter en gang i uken eller mer ved behov. Planteartene er så og si de samme i de fleste karene, noe hurtigvoksende og noen som er tregere.

Når jeg ser på de tre algefrie karene øverst i innlegget kan jeg nok ikke sette fingeren på hva som gjør at de fungerer så godt og de andre karene ikke, mye lys og mye fóring burde jo føre til en skikkelig algeoppblomstring. Alger er noe skikkelig herk, stygge å se på men fiskene bryr seg nok ikke så mye om det estetiske heldigvis ))
I mitt akvarium hvor jeg faktisk har prøvd å få alger, så kom de etter at jeg økte sirkulasjonen. Spesielt der hvor sirkulasjonen (med mye oksygen som pumpes ned i vannet) er sterkest vokser algene raskest.

Så tror at å økt sirkulasjon med mye oksygen i vannet gjør at algene vokser raskere. CO2 blir luftet ut raskt, og plantene får ikke nok CO2 som de trenger for å vokse, så algene tar over og plantene bukker under.
Jeg har opplevd å få penselalger ved utblåset fra pumpa og der strømmen treffer sterkest (på ei rot), men jeg har ikke opplevd at sterkere sirkulasjon har påvirket algeveksten i hele akvariet.
Inaktiv bruker
I katet med alger begynte det på bakgrunnen. Fluval 2 + pumpen laget så mye bevegelse i vannet selv på lav at jeg lot utblåset gå rett i bakgrunnen for å minske på det.
HvemErJeg?
Jeg har opplevd å få penselalger ved utblåset fra pumpa og der strømmen treffer sterkest (på ei rot), men jeg har ikke opplevd at sterkere sirkulasjon har påvirket algeveksten i hele akvariet.

Økt sirkulasjon og en kombinasjon av at jeg kvittet meg med masse planter gjorde at algene blomstret. Men å fjærne plantene alene (gjorde det først) ga ingen forskjell. Var ikke før jeg fikk masse sirkulansjon at algene begynte å blomstre.
Det bare slo meg, men mye foring kan gi mye nitrater, i alle former. Og plantene bruker jo nitrat, så mye foring trenger ikke nødvendigvis være en årsak til algevekst. I et kar med mye planter vil de kreve mye næring, og om det ikke brukes plantenæring jevnt og måles N og P verdier så kan kanskje mye foring bidra til at plantene får nok næring. Kanskje. Et godt eller dårlig filter kan påvirke hvor mye N som finnes i hvilken form, og om ikke jeg husker helt gælig så er planter mer glad i de tidlige stadiene av N i et akvarie enn i sluttproduktet nitrat.
Det er bare en tanke, siden dere snakker om filtere-alger-foring og jeg har nettopp har lest på hvordan noen har løst algeproblemer med mer bruk av plantenæring.

Jeg har hatt suksess med å øke sirkulasjonen mot BGA, men mye strøm får tydeligvis penselalgene til å bli lykkeligere. Men heller litt penselalger å skrape bort en gang i blant enn et helt kar med BGA over alt...
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap