Mye rusk/møkk på bunn. større filter?

Jeg har et 180 liters juwel akvarium med orginal pumpe, og delvis filtermasse, men har bl.a. bytta ut kullfilteret med vanlig blåfilter og har ikke bytta nitrat-filteret som vel strengt tatt skal byttes en gang i mnd eller noe sånt i følge produsent. Jeg sliter ikke med nitritt, og har vel egentlig ikke sett noe poeng i å drive å bytte dette hele tida.

Men det jeg lurer på er om jeg burde hatt ei pumpe med større kapasitet. Jeg har ingen problemer med vannkvaliteten, ikke noe nitritt. Men det legger seg ganske mye rusk og møkk på bunnen bare et par dager etter jeg har skifta vann og fjerna med heverten. Det er jo forsovet ikke værre enn at jeg tar å skifter 10 liter ekstra i uka for å slamsuge mellom vannbyttene. Og jeg kan ikke se at fiskene plages av det, men pent er det ihvertfall ikke. Ihvertfall siden jeg har lys biltemasand.

Så trenger jeg større pumpe? Isåfall forslag til merke og modell? Jeg har ikke penger til ny pumpe akkurat nå, og hvis det ikke løser problemet klarer jeg og fiskene oss godt med den som er med tanke på vannkvalitet, men om større pumpe kan løse møkkproblemet kan jeg jo sette igang å spare :P
Kan foresten si at det som bor i akvariet nå er:

12 kuhlii-ål (eller jeg kjøpte 12 for et halvt år siden, de er jo umulige å telle)
10 fantomtetra
13 amanoreker
2 Sewilla linolata
5 otto
2 Kurvciklider

(og 3 dvergguramier som har flytta ut nå)

Når jeg tenker meg om ble det mye mer rusk på bunn etter jeg fikk amanorekene.
Jeg har et karpå 540 liter, med to utvendige pumper, så har innsug/utblås i hver sin ende av akvariet.. Har veldig lite avfall på bunnen (og har hvit sand).

I 1 mnd så hadde jeg bare ett filter gående, da det andre fikk lekkasje.
I den perioden var akvariet langt mer skittent.

I mitt kar ser jeg iallefall at jo flere pumper jo mindre søl...men to pumper så slamsuger vi ikke i det hele tatt, kanskje hver 3 mnd bare for morro skyld..
julnil
Jeg har et karpå 540 liter, med to utvendige pumper, så har innsug/utblås i hver sin ende av akvariet.. Har veldig lite avfall på bunnen (og har hvit sand). I 1 mnd så hadde jeg bare ett filter gående, da det andre fikk lekkasje. I den perioden var akvariet langt mer skittent. I mitt kar ser jeg iallefall at jo flere pumper jo mindre søl...men to pumper så slamsuger vi ikke i det hele tatt, kanskje hver 3 mnd bare for morro skyld..


Mmm var litt det jeg tenkte. Å fortsette å la den jeg har gå, men få satt inn en utvendig i andre hjørnet.

Noen tanker om hvor stor kapasitet jeg bør gå for da? Og merke/modell? Den må jo også være liten nok til å få plass i skapet under (orginalt bord med skap). Kan få målt det etterhvert, men det burde vel ikke være noe problem. En til oppi karret er ikke aktuelt, så det må bli utvendig pumpe i såfall.
Merke, modeller og typer er ikke mitt bord, jeg får andre til å finne ut slikt for meg
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap