Hvilken fisk er dette?

Hei!

Vi har en fisk i akvariet vårt som vi lurer på hva er. Grunnen til det er at den ikke passer inn i miljøet lenger som består blant annet av guppyer.

Fisken er gråbrun i farge med svarte prikker. Den ligner nesten på en "ordentlig fisk" som f.eks. laks og torsk. Den er veldig aktiv og jakter på de andre fiskene hele tiden.

Vi har spurt om den i butikken som vi kjøpte den i men de kunne ikke svare. Vi har heller ikke sett den igjen i noen butikker.

Noen som vet? Takker masse for svar =)

Mhm, eller en kjempedanio kanskje, siden han beskriver den som med brune flekker, sebrafiskene er ganske blå og tydelig i stripene. Vanskelig å si ut fra bildene og uten å vite hvor stor de er.
Takker for svar!

Jeg lurer på om det kan være en danio frankei (leopard danio)? Kan ikke finne noe særlig informasjon om oppførselen dens.. noen som vet om beskrivelsen passer?
Ang. størrelse så er den ca 4-5 cm lang og endel større enn guppyer.
Danio rerio kan jage andre fisk. Danio frankei er en oppdrettvariant av Danio rerio, så da kan nok Danio frankei også jage andre fisk. Danio frankei kan bli opptil 5 cm stor. Farge og mønster kan variere en del på denne arten.

(leste ikke beskrivelsen i første innlegg, så bare på bildene og syns det var tegn til noen striper der. Men ut i fra det du beskriver er det selvfølgelig ikke en Danio rerio.)
Har aldri hatt Danio frankei selv, men siden det er en oppdrettsvariant av vanlig sebrafisk (Danio rerio) så er det nok mye det samme. De er ganske raske og livlige krabater som godt kan stresse annen fisk endel, spesielt om stimen er for liten. Jeg hadde 10 sebraer i sin tid, og de var helt greie, men etter masse fisedød og kobberforgiftning hadde jeg bare to igjen, og de stresset så mye at jeg viste nesten ikke mine arme råd. De både nappet finner og jaget rundt, mest mot hverandre, men de klarte faktisk å stresse mine adskillig mye større killier, noe som ikke er bare bare.

Om du bare har en så kan jeg tenke meg den er temmelig urolig og lar det gå ut over resten av fiskene i karet. Det vil nok hjelpe på oppførselen om den får flere av sin egen art, men det har du kanskje ikke plass til om du allerede har guppy. Jeg ville nok sett om jeg fikk solgt den eller gitt den bort til noen som allerede har en stim.
Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din. Du skjønner, vi hadde 5 stykker av sorten, men de kjempet hverandre ut til det bare var en igjen. Og den har vi hatt ganske lenge nå.

Vi har tenkt på å gi den bort, men måtte vite navnet og beskrivelse av den først.
Jeg er ganske sikker på at det er en Danio Frankei.

Til Magnus Nødland: Det er antydninger til striper på fisken fordi prikkene ligger i linjer.
Når jeg hadde 10 var det ingen problemer, litt jaging når hunnene la egg (så flere hunner per hann er en fin ting her også), men ellers fint. Men i det det bare var to stykker så ble inderlig med bråk.
Du får se om du finner noen som har flere av samme art, så ikke noen arver et problem Evt. kan du kanskje få byttet den i f.eks en pen guppy på en dyrebutikk om de har flere av arten.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap