Nytt akvarium juwel rio 180l

Hei folkens! Kjøpte et brukt Juwel 180l akvarium i går. Sanden jeg fikk med er veldig finkornet. Jeg la til noe Biltema sand. Er denne for fin? I dag merket jeg vond lukt og tåkesikt i akvariet så jeg renset grusen etter råd fra Jan Holt Akvarium på St. Hans Haugen og byttet vann. Håper det blir bra nå (Se bilde). Hvis noen har noen råd til en nybegynner, tas det imot med takk.
Vannbytte og rensing av sand ser ut til å hjelpe. Mindre lukt i dag.
Forsøk på oppdrett av blå danio
Har, etter diverse lesing av forum, bestemt meg for å prøve å få yngel på mine fem Blå Danio. Jeg har rigget en plastkasse med klinkekuler i bunn, en brusestein, temperatur på 22 grader + noen flyteplanter. Vannstanden er ca. 15 cm. PH 7,5.
Skal la karet stå 1 døgn nå før jeg har over fiskene. Er usikker på hvilke kjønn de har, men prøver allikevel. Spent på om dette funker!
Så spennende! Har abisjoner om å prøve med stjernedanioene mine etterhvert, så her skal jeg følge nøye med. Lykke til ;D
Hei! Ja dette er spennende saker! Takk for interessen. Oppdaterer her underveis
Fiskene sjøsatt i lekskaret
Da har jeg fått mine 5 blå danio over i lekskaret. Her skal de etter planen være i maks 2 døgn har jeg lest. De er veldig lekne i selskapskaret, så jeg håper de fortsetter leken fullt ut i dette karet. Alt skulle ihvertfall være lagt til rette for det nå. Morro!
Full aktivitet!
Allerede nå, kun en time etter at jeg hadde over fiskene i lekskaret er det full aktivitet oppi der! De leker som besatt! Her er det definitivt noe på gang
Fjernet fiskene fra lekskaret nå. Da er det bare å vente i spenning og se om det blir noe yngel etterhvert
Det er ikke lett å se om det er noen egg oppi der.. Faktisk umulig for meg ihvertfall. Jeg har lest at eggene klekker etter 2-3 dager, og at yngelen vil feste seg på veggen i kvariet. Noen som har noen erfaring med dette?
Ser ikke ut som om det ble noe yngel denne gangen... Prøvde å følge alle rådene jeg har lest om, men allikevel ingen småfisk. Jeg får prøve igjen
Guppy spiser guppy
Guppyene mine yngler som bare det! Jeg fant en haug i 180-literen min og klarte å fiske ut en del av de for å ha de over i 50-literen, der jeg trodde de skulle bli tryggere. Da ble jeg vitne til at et bittelite guppy-yngel slukte en, om mulig, enda mindre guppy! Så det er kanskje like bra at yngelen får vokse opp i 180-literen. Der har de sikkert flere plasser å gjemme seg. Naturen er fasinerende, på godt og vondt!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap