Bør denne avlives?
Denne guppy yngelen er ca 1 mnd gammel, og ble født "normal". Den knekken på halen har kommet i etterkant, jeg lurer kanskje på om en annen fisk har tygget på den og spyttet den ut, eller om den har utviklet seg slik.
Den spiser og oppfører seg normalt, svømmer rundt og koser seg.
Men jeg lurer på om den har det bra? Bør den avlives selv om jeg ikke ser noen tegn på abnormal adferd?
Den spiser og oppfører seg normalt, svømmer rundt og koser seg.
Men jeg lurer på om den har det bra? Bør den avlives selv om jeg ikke ser noen tegn på abnormal adferd?
Postet 07.04.11 kl 10:41
Jeg personlig liker ikke å avlive fisk som ikke viser tegn til sykdom eller andre dødelige defekter.Som, du sier så svømmer denne rundt og koser seg selv med en ødelagt rygg.
Min erfaring er at levetiden på disse er noe kortere enn de som ikke er plaget med ryggen.
Hold øye med den,og om den viser tegn på å mistrives på en eller annen måte så bør den nok fjernes.
Min erfaring er at levetiden på disse er noe kortere enn de som ikke er plaget med ryggen.
Hold øye med den,og om den viser tegn på å mistrives på en eller annen måte så bør den nok fjernes.
Postet 07.04.11 kl 13:22
Postet 07.04.11 kl 14:21
Endret: 07.04.11 kl 14:23
Postet 08.04.11 kl 08:39
Har hørt at deformert ryggrad hos guppy kommer av dårlige gener og mange generasjoner av innavl. Vet at det finnes et fôr på markedet (Hikari) som skal ha en forebyggende effekt på at denne knekken utvikler seg hos guppy.
Personlig ville jeg avlivet fisken for å begrense spredningen av dårlige gener. Ser ingen hensikt i å fjerne foreldrene også, i og med at sikkert all kultur-guppy er i samme genetiske tilstand og at man uansett vil få en viss risiko for ryggknekk.
Om du tilfører vf guppy til akvariet ditt, vil jo dette gi en utavlende effekt og jeg vil tro du får yngel i mye bedre tilstand
Personlig ville jeg avlivet fisken for å begrense spredningen av dårlige gener. Ser ingen hensikt i å fjerne foreldrene også, i og med at sikkert all kultur-guppy er i samme genetiske tilstand og at man uansett vil få en viss risiko for ryggknekk.
Om du tilfører vf guppy til akvariet ditt, vil jo dette gi en utavlende effekt og jeg vil tro du får yngel i mye bedre tilstand
Postet 08.04.11 kl 08:56
Postet 08.04.11 kl 09:02
Ok, det var leit å høre. Når det gjelder guppy og mange andre levende fødere, så er det slik at de ofte trives mye bedre med salt beregnet for akvariebruk i vannet. Det er mange ulike meninger her inne om bruk av salt, så du får lete litt rundt på forumet etter meninger. Bruk av en riktig mengde salt gjør at fisken får det litt enklere i forhold til osmoseregulering, og kan bruke energi på andre ting enn opprettholdelse av osmosebalansen i kroppen. Guppyen har blitt en skjør fisk etter flere tiårs innavl, og er ikke lengre den samme hardføre fisken som den var for 20 år siden....
Lykke til videre da
Lykke til videre da
Postet 08.04.11 kl 11:37