Akvastabil effektline ii armatur

Med fare for at jeg spør om noe noen andre har spurt om før, men som jeg ikke gidder å lete etter i denne trådjungelen, så spør jeg herved dette:

Jeg har 2 stk armaturer fra akvastabil, effektlineII begge. Det ene står på et 180 liters kar, t8 rør, det andre står på et 128 liters kar, også t8 rør.
Forskjellen på disse to er, i tilleg til lengden, : Armaturet til det store karret har ikke transformator mellom armatur og stikkontakt, mens det lille armaturet har denne.
Det lille armaturet har også mulighet for å tenne lysrørene separat, kan dette være årsaken til trafoen?
Noen som kan fortelle meg grunn til det?
Kan legge til at armatur til 180 literen er to år gammelt, det andre vet jeg ikke alderen på.
Eller kan det være noe produksjonsrelatert?At de har gått vekk fra denne trafoen etterhvert?
Egentlig vill gjetting, men kanskje det med trafo er dimmbart? (man kan såvidt jeg vet velge om man vil ha effectline lystoppene dimmbare eller ikke, og man må jo nødvendigvis ha en trafo av noe slag for å få dimmet)
De gamle effektline paraboler hadde den magnetiske ballasten på yttersiden av lystoppen. Dette hadde nok både en sammenhengen med varmeutviklingen til magnetiske ballasten og den store mekaniske formen på disse. ( I tillegg har jeg opplevd ved noen anledninger at disse har utviklet så mye varme at det har vært branntilløp / brann i magnetiske ballaster)

På de nye parabolene har akvastabil brukt elektroniske ballaster på sine paraboler. Da både på T5 og T8. På T5 er det ikke mulig å bruke magnetiske ballaster, så det er nok en forenkling av produksjonen som gjør at de nå bruker elektroniske ballaster på både T5-8.

Det er selvfølgelig også slik at de elektroniske ballastene er mye enklere å dimme enn de magnetiske ballasten.
Aha.
Takker for svaret, Vollstad
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap