"overbefolket"?

Har ett spørsmål jeg håper noen erfarne akvarister kan hjelpe meg med.
Har veldig lyst på 3-4 SAE'er, men er litt bekymret for at jeg allerede har for mange fisk i bollen min...

Karret er på 240ltr, og pumpa er en fluval 405 (utvendig filter). Nå er det 10 vinkel tetra, 20 neontetra, 10 kobbertetra og 6 ancistruser som bor lykkelige sammen. Ingen av disse stimfiskene stimer, de bare svømmer rundt i ett salig kaos, og koser seg i utblåsningsstrømmen. Kanskje derfor det ser så "uryddig" ut, hehe.

Er det for mange fisker i karret mitt? Eller kan jeg øke innbyggertallet noe?


Takker for svar
Jeg stemmer ja. Det må gå fint med noen SAE'er.

Personlig synes jeg de små er søte, og det er også de som er mest effektive og ivrige. Når de blir store, så venter mer på maten som "faller ned fra himmelen".

Kanskje karet ditt også vil ha godt av en "hovedfisk". Jeg tenker på kanskje en ciklide (par eller liten gjeng) med litt personlighet, som kan bli litt sjefer i karet. Da vil kanskje stimfiskene stime litt mer, og ting bli litt mer organisert.
Inaktiv bruker
bilder?
Jeg har en stor stim med Norsk flaggtetra i mitt 270l.
En veldig fin tetra og den blir også ganske så stor egentlig.

10stk Norsk flaggtetra
i tillegg til det du alt har vil går fint.

Eller en stim på 25-30 rødmunntetra

Eller så kan du øke stimen du alt har siden dem ikke stimer så godt nå.
gorf
Kanskje karet ditt også vil ha godt av en "hovedfisk". Jeg tenker på kanskje en ciklide (par eller liten gjeng) med litt personlighet, som kan bli litt sjefer i karet. Da vil kanskje stimfiskene stime litt mer, og ting bli litt mer organisert.


Ja, hehe, jeg har faktisk vurdert å skaffe noen som kan sjefe litt, men så tenker jeg at det er egentlig litt slemt gjort. Å tilfører noen "terrorbøller" bare for å få fiskene mine til å klumpe seg sammen i stim

Skal forsøke å få tatt noen bilder i kveld...
Da du allerede har tre stimer trenger du ikke flere "stimer", min erfaring med tetrastimer er at det blir bare rot når de blir husvarme. De fiskene som stimer best etter min erfaring (jeg har hatt mange forskjellige stimer) er klart Kileflekkrasbora .
Skal du ha flere stimer bør du bytte ut noen av de stimene du har, du kan godt ha noen SAE, de er fredelige og nyttige fisker. Jeg mener og at du kan bytte en av stimene med to større fisker, men jeg er ikke tilhenger av å benytte agresive fisker.
Jeg vil nok ikke ha flere stimer nå, er kaos nok som det er Men hvis jeg skal ha ett par av en annen sort, sånn for å samle troppene litt, hva vil dere anbefale da? Ciklider? Trives de i samme vannkvalitet som tetraene?

Er litt fasinert av glassmallene, er det fisk som kan egne seg som romkamerater med tetragjengen? Men det er vel strengt tatt stimfisk det også eller?
Glassmaller er fine fisker men de bare må du ha en stim av ellers så trives ikke de å kan bli syke. du kan jo selge en av stimene du har å kjøpe glassmaller. Ellers vil jeg anbefale Nøkkelhullciklider de er svært snille, å kjempefine når de blir voksen.
Vil også anbefale sommerfuglciklider, de er veldig fredelige til ciklider å være, spesielt den bolivianske som også er mest hardfør
Er enig i at sommerfuglciklidene er greie utenom gyting, jeg har de selv, og har hatt mange av de opp gjennom årene, men de er så småe både den vanlige og den bolivianske at de bidrar lite til å samle stimene som trådstarter ønsket, til den jobben er to Nøkkelhullciklider meget gode, selv om nøkkelhullcikliden er den fredeligste cikliden jeg har hatt, samler den tetraene pga sin størelse. Nøkkelhullciklidene ser gråe å triste ut i butikken men blir brun-orange å fine når de blir voksne.
Så nøkkelhullciklidene blir ikke for store for karet mitt? De vil trives i 240L?
Er det noe spesielt jeg bør gjøre med innredningen?

Jeg spør fordi dette er helt nytt for meg. Tenkte at tetraer er enkle fisker for en nybegynner, har faktisk vært litt redd for ciklidene, hehe, trodde de var veldig territoriale og aggressive...
Nøkkelhullciklidene er ikke for store for akvariet ditt , det ville vært fint med to litt større fisker, kjøper du to er sjansen for at du får et gytepar liten, og om du får et gytepar er de veldig snille. Jeg har 6 i 240 liter de er veldig elegante fisker med lange finner, to av de har gytt flere ganger og de jager bare bort de andre ciklidene, noe som hver gang ender opp med at tetraene eter opp ungene. så to slike anbefales da de ikke rører småfisk eller planter.
Takk for svar
Da skal jeg jammen prøve å få tak i to slike nøkkelhull...
Tilfeldig bekjentskap
© vebjørn sortebekk
Reklame for plussmedlemskap