Porsa vs treverk?

har lyst til å sette 2 80 liters akvarium over 300 literen min nede i kjelleren...
det jeg lurer på er hvor lang kan porsa reolen være ?
altså de lengste stengene.
300 literen er 155 cm langt.
er det mulig å lage en prsareol uten og bruke en stang midt på ??

eller er treverk bedre ??

eller muligens hyller på veggen kom jeg på nå ??
eller blir det altfor tungt..
hvert akvarium blir jo rundt 100 kg... muligens litt i tyngste laget for ei hylle....

huff huff... kom mye dårlige tanker opp i hodet her nå hva som skjer hvis hyllene ikke holder.....
ikke bra... så det blir det trolig ikke med mindre noen har et SKIKKELIG hyllesystem...

FORSLAG???

Det som er med porsareoler er at bæringen ligger i knutene, det vil i praksis si at man har kun bæring i hjørnene på karrene. Siden du har et kar som skal stå under vil du ikke kunne ha deling der 80 literene må ha de. Jeg ville nok ha gått for tre da du kan legge opp sterkere underbygging i lengden. Noen gode kvistfrie 48x96 stendere vil greit bære de to 80 literene.
Jeg fikk tilbud på en porsareol til 6x54 liters kar, to i bredden, dvs. 121 cm mellom ytterbena. Det var for langt for bare 4 ben så oppsettet ville blitt med et benpar også i midten. Altså er 155 også for langt for 4 ben.

Jeg endte opp med en reol i tre. Du kan se et bilde og en kort beskrivelse i tråden "Ikke akkurat akvarist.." fra innlegg 59.
Har lest et sted at porsa ikke bør ha mer enn 100 cm mellom knutene.

Kan du ikke lage en porsa reol og sette 80 literne under 300 litern da?
er jo en mulighet med 300 literen over 80 literne , men tror det blir penere med de 2 80 literne over 300 literne...
meget usikker... mulig jeg må frem med tegneblokka...
Prøver å legge inn bilde fra mitt oppsett med en 54 liter under en 325 liter
[External Image]
har du mål på den reolen der... ??? så ikke så ille ut det der... mulig jeg går for noe i de der baner....tror det blir enklest...
var en tur i kjelleren og forslaget ditt blir nok det enkleste og rimeligste cara..

er jo igrunn bare 6 porsarør som må byttes ut for og få det til...

å 80 literne passe på håret mellom så det skal gå bra..

men så kommer det store spm.... det er vel litt av en jobb å flytte akvariet... huff... ser litt mørkt på akkurat den prosessen da...
men tror jeg skal gå for å sette 80 literne under 300 litern ja...

det enkle er ofte det beste heter det vel...

hvor er det fint å kjøpe porsarør fra da ?? i svart ? da det er svart det som står der...
Hovedkaret på bildet er en 325 litern på 130*50*50 cm. Porsabordet fulgte med karet, og etter å ha målt litt så greidde jeg å lure en 54 liter inn på den ene sida, som du ser. Det er litt trangt og krøkkete da 54 litern ikke står på porsareolen, men på en liten hylle inni. Litt for trangt i overkant også.

har planer om å bygge om porsabordet til min nye 375 liter på samme måte. Dvs ta ut de 6 porsarørene som utgjør den lengste delen av beina og forlenge disse. Videre et spesiallagd kar på halve lengden av 375 litern * 50*30 cm, slik at det ene "rommet" under reolen fylles av ett kar som ligger på porsarørene i for- og bakkant. Det andre "rommet" skal kles inn på samme måte som jeg gjorde med 325 litern, da jeg har et par utvendinge pumper som trenger plass.

Han jeg solgte 325 litern til, (Itetra i Steinkjer) har bygd om porsabordet slik at det passer bedre å ha et kar eller 2 under. Jeg sysn selv at 2 små kar under et stort kar ser bra ut, da det store karet da kommer opp i øyehøyde :o)

btw, porsadeler kan du bestille på Aquamanias :o)
skvariet jeg har er på 375 liter.
under det er åpningen på langs akkurat så jeg får inn et 85 liters akvarium på hver side av midtstangen.

derfor blir det jeg satser på det..

det det står på nå er om jeg må kjøpe hele meterlengder eller om de kapper opp og så måler stengene.
blir jo halv pris..

hadde jo vært flott om aquamanias gjør det for da kunne jo du cara tatt med stengene nordover ??? hehe...
85 l er vel ikke like bred/dyp som 375 litern? hva gjør du i bakkant? Det er mitt lille hodebry. Siden 375 litern min er 50 cm bred, så bør karet som skal stå under være like bred, ellers må det mer porsa til for å lage noe karet kan hvile på i bakkant.

Om Auamanias har porsa inne, så kan jeg ta det med oppover ja ;o) Da jeg bestilte reol derfra så fikk jeg den ferdig kappet. Undersøkte litt rundt på pris også da, og Aquamanias var billigst. Ring han og hør om han har porsa inne og kan kappe deg for deg.
Du kan bruke hobbyplater i stavlimt furu, lagt på tvers for tilstrekkelig stivhet. Ettersom du har kledd inn deler av porsastativet med slike plater, burde det bli helt fint. Tre støk lakk først pga. eventuelt vannsøl.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap