Saras zoo (side 5)

Hehe, tålmodigheten kom vel ikke tilbake med det første

Slenger med noen bilder fra storkaret.

[External Image]
Skikkelig vanskelig å få tatt fine bilder av de svarte coryene..

[External Image]

[External Image]
Fine bilder av flotte fisker

Jeg synes og at de svarte coryene kan være vanskelig å ta bilde av ,får stort sett noen fæle,blanke øyner på de.
Oppdaget hin dagen at pandaene mine la egg etter vannbytte. Alle eggene var riktignok spist opp, men det var klare avtrykk etter dem på glasset. Fant ett stk hannkampfisk oppblåst og forstoppet. Han ble aldri bedre, og døde for noen dager siden. Hadde rett og slett trykket så mange egg i trynet at han døde av det.. Triste greier. Han var favorittfisken min, så det var veldig leit. Kommer nok til å kjøpe an ny hann, men synes det er vanskelig å finne noen fine her i Bergen. Kunne tenkt meg en double tail, half moon eller plakat denne gangen. Får nok bare smøre meg med tålmodighet

[External Image]


[External Image]

Så nå har jeg 4 kampfiskhunner igjen. Kommer nok ikke til å kjøpe flere når disse dør, synes kampfisker er så skrale på et vis..
Kampfisker er gjerne litt skrale ja... Avlet ihjel regner jeg med...

Operasjon bli-kvitt-andemat
Andemat i sengen, andemat oppetter armene, andemat i dusjen og andemat i pelsen til hunden.. Velkjent fenomen, men akk så plagsomt.


Bestemte meg i dag for å bli kvitt alt av pesten i storekaret. Pilte ut alt jeg så med hov. Måtte kaste store deler mose over i lillekaret, for andematen vikler seg inn i den og. Nå ser det lysere ut, men når jeg endelig tror det er andematfritt, dukker det jammen opp mer.. Flaks jeg har ferie, så jeg har tid til å pirke, tar sikkert noen uker dette. Satte også siste rest av pistia i en vase i vinduskarmen med litt flytende gjødsel, forhåpentlig vokser de litt og overlever i karet på sikt. Alt av flyteplanter (untatt andepesten) dauer jo bare der.

Kommende proskjekter:
Bli kvitt andemat i 19literen (KVIR meg, ja)
Bli kvitt noe som føles ut som en milliard sandsnegler.. Nå har de ikke lengre plass under sanden, men kryper oppå, oppetter glass, i pumper og alle veier egentlig!












Har lagt ut annonse på leksgruppen min med c.panda og c.atropersonatus. Er veldig vemodig med pandaene, men nå er det litt for trangt i karet synes jeg, så noen må vike. Har ikke fått noe respons på annonsen, men sommeren er ikke akkurat den tiden man bruker mest tid på fisk.

[External Image]


[External Image]



Ellers har jeg gitt bort kampfiskene og økt stimen med nannostomus. Nå er de en trivelig gjeng på 20 Den som sa at disse ikke tar yngel grunnet pittesmå munner har ikke sett mine. De jakter skikkelig på l144-ynglene som nettopp er sluppet fra hulen. Rotter seg sammen og angriper sammen.. Skinnet bedrar!


[External Image]
Da var pandaene solgt til en hyggelig dame. Litt trist og vemodig, men de får det nok godt i sitt nye hjem.

Å fange dem var der i mot ikke en hyggelig affære.. Prøvde først å ta ut kun røttene, men endte med at jeg røsket ut absolutt alt, bortsett fra lotusene. Til og med da var det vanskelig å fange dem. Har enda en gruppe atropersonatus jeg vil selge, og noen l144. Kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til det. Det positive er at karet ble finere nå enn før jeg tok ut alt

Et siste bilderas av pandaene:

[External Image]

[External Image]

[External Image]











La en kokosnøtthule midt i karet uten å tenke videre over det. Der var grenmallene kjappe med å bosette seg! Den fremste var blitt ganske tjukk siden jeg studerte den sist. Jeg som var redd de ikke fikk i seg nok mat..

[External Image]


[External Image]

Og når coryene enda er for skremt etter ommøbleringen - griper jammen rekene sjansen.

[External Image]

Beibier
Ga bort to L144 til svigermoren til en venninne. Krysset fingrene for at jeg hadde en hunn igjen, og jammen er det to klaser egg i hulen i dag. Yngelen overlever ikke hos meg mer, men det er egentlig likegreit. Smykketetraene ser kanskje uskyldige ut, men de er virkelig rovdyr når de jakter på yngel.

Fant også fire gule sullebeibier i 20-literen. Pittesmå kopier av foreldrene. Håper de overlever. Burde egentlig bli flinkere til å fore med grønt oppi der, men er så redd det lille karet skal bli forutrenset. Økte gH, da den er svært lav. Så har de litt bedre muligheter i alle fall

Har fortsatt ikke fått solgt atropersonatusene. Håper noen vil kjøpe de etterhvert. Det er jo veldig fine coryer, men jeg vil heller ha større plass til de svarte.
Bilder












Den røde lotusen har tatt helt av i det siste, så er like greit at jeg ikke får pistia til
[External Image]

Tjukk tetra-dame. Gjengen både flørter og danser for hverandre. Artig!
[External Image]

Viftereke-far var på tur til en forandring.
[External Image]
Røde Lotuser er jo utrolig fine da ,har selv problemer med å få de til .

Skulle gjerne hatt de Atropersonatus du har lagt ut for salg,søte coryer, men de krever nok lavere temperatur enn jeg kan gi de dessverre.

Har netop hatt en andematopprydning i 222 literen min og det var jammen en tri jobb, så misunner deg ikke den jobben. Men det blir nok bra til slutt og da blir en kjempefornøyd med seg selv
Atropersonatusene er veldig fine, ja Hadde jeg hatt større plass hadde jeg nok beholdt dem. Men, er de svarte som er favoritten, så de får bli.

120 literen er så godt som andematfri. Plukker ut et og annet blad enkelte dager, men oi, for en jobb det var. Tok flere timer før overflaten var tilsynelatende fri, og måtte kaste en hel del mose også. Nå som det så vidt er mer igjen, må jeg innrømme at det er veldig deilig. Og mye finere
Kjenner følelsen ,måtte kaste en haug med planter jeg og for å være sikker på å bli kvitt elendigheten

Kjekket at du fremdels har de svarte som favoritt da siden de kom fra meg

Hådde håpet at du fikk yngel på de etterhvert ,men det er jo ikke så lett når de går i et selskapskar dessverre.

Kanskje du skulle fått deg et kar på 40-50 liter i stedenfor den 20 literen så du kunne forsøke å få de i lek ?
På sikt kunne jeg tenkt meg lek på dem og kommer nok til å sette dem i artskar da. Men akkurat nå bor jeg hos mine foreldre, så får vel si meg fornøyd med at jeg fikk låne min far sitt kar frem til jeg flytter ut. På pikerommet er det heller ikke plass til større kar enn 20 literen dessverre. Ser ut som jeg har begge kjønn, så det er jo håp for lek i framtiden!
Ok ,ikke så lett da ,får håpe du får det til en eller annen gang
Ja, det hadde jo vært kjekt med en større gruppe når jeg en gang har plass til det

Har akkurat tatt et stort vannbytte i karet, og det er først etter vannbyttene jeg innser at sandsnegleinnvasjonen har gått for langt.. Fikk 10 stk for noen år siden, og nå må det være tusenvis. Det myldrer av dem oppå sanden, og de snegler seg i pumper, på glass og planter. Ja, egentlig over alt. Det er omtrent mer snegler enn sand, og det må jo gå ut over filterkapasiteten. Ser de to jegersneglene jeg har spiser en og annen snegl, så få skaffe meg flere.

Vurderer å fiske ut så mange jeg klarer å avlive dem. Hva er den beste måten å avlive hundrevis av snegler på? Putte dem i en pose og hive inn i frysen? Slik jeg har forstått vil de gå i dvale og ikke lide. Vil jo ikke seigpine dem heller.
Regner med det er sandsnegler du har ?

Selv har jeg prøvd å unngått disse så langt jeg har kunnet. Har sett kar der hele bunnen beveget seg og da fikk jeg helt hetta he he .

Men hvordan du skal ta knekken på så mange ,det vet jeg ikke.

Du kan jo legge de ut på rubrikkannonsene og håpe på respons.
Jegersnegler tar de jo ,men med så mange spørs det hvor lang tid det vil ta.

Hadde forresten en kar her som kjøpte en haug med jegersnegler av meg for å ta knekken på sandsneglene sine som og tok overhånd . Men om han lykkes med så mange aner jeg ikke,.
Joda, det er sansnegler. Og det er som du sier, hele bunnen beveger seg. Ikke særlig fint, sanden ser så skitten ut. Kan trygt si jeg angrer på at jeg slapp i oppi nå, hehe.

Har i kveld fjernet rundt 100-200 stk. Og det var kun i fronten av karet.. Sier vel litt om omfanget.. Kjenner det koker i toppen av å tenke på hvor umulig det skal bli å bli kvitt dem:-P Sender avgårde en pakke i morgen, og plukker nok litt mer i morgen tidlig før jeg sender dem. Synes liksom det blir for mye stress med å sende dem også. Er jo tiltak nok i seg selv å bare plukke krypene.

Kommer til å plukke så mange som mulig fremover. Og selv om jeg tviler på at jegerne klarer å utrydde dem helt, håper jeg at de kan holde antallet i sjakk i alle fall. Da kan jeg i hvert fall se annet enn snegler etter vannbytte og fôring
Du kan gjerne sende noen til meg hvis du vil. Jeg har botia, så her blir det ikke for mange tror jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap