>Den ene hunnen har blitt nesten helt mørkegrå og har nesten mistet nesten alt av finner og fått "hakkete" mage og sopp (hva skal jeg gjøre med denne?). >> Så hva gjør jeg nå??"> >Den ene hunnen har blitt nesten helt mørkegrå og har nesten mistet nesten alt av finner og fått "hakkete" mage og sopp (hva skal jeg gjøre med denne?). >> Så hva gjør jeg nå??">

Sopp, finneråte, bukvannsott? hva nå?

Hei Jeg har et kar på ca150 l med noen endlers guppy( yngel og voksene) Disse har vært ganske mye syke, de har hatt sopp og finneråte. Dette klarte jeg å bli kvitt. -Det gikk greit en stund men så kom det tilbake igjen. Prøvde å medisinere med samme medisin(esha 2000 og esha exit) men denne gangen fungerte det ikke >>Så da visste jeg ikke helt hva jeg skulle gjøre, så jeg sa til mamma at hun måtte kjøpe mer, men hun utsatte det og utsatte det. >>Så nå har fiskene blitt enda sykere enn de var og i tilleg har de nok fått bukvannsott(el) da de spytter ut maten og har fått struttende skjell på magen/ "hakkete" mage og veldig avmagret. Det er ikke alle som har blitt slik, men noen. >>Den ene hunnen har blitt nesten helt mørkegrå og har nesten mistet nesten alt av finner og fått "hakkete" mage og sopp (hva skal jeg gjøre med denne?). >> Så hva gjør jeg nå??
Huff, ikke bra

Les nøye gjennom denne artikkelen, og vær sikker på at du identifiserer de riktige sykdommene, slik at du ikke behandler mot noe unødvendig!

Vannbytter på ca 25% av vannet hver dag anbefales, så lenge du klarer å gjøre det uten å stresse fiskene noe særlig.

Hvis ikke mamman din kjøper medisin ville jeg tatt turen nedover selv, noen dager forskjell kan faktisk være avgjørende for fiskened liv/død! De fiskene som allerede har fått struttende skjell er det nok desverre for sent å redde, og det mest humane vil være å ta livet av de.

Dersom du får kontroll over sykdommene må du i framtiden være obs på å følge med vannverdiene dine og skifte vann regelmessig. Dersom du oppdager fisker med sykdomstegn bør de isoleres og medisineres med en eneste gang så det ikke sprer seg til resten av karet.

Noe herk med alle de sykdommene, men du får ha lykke til!!
Takk for svar Så jeg burde avlive de fiskene som har fått slik "hakkete" mage, hvordan er den mest skånsomme måten å gjøre det på? >>> Er det noen medisiner som du kan anbefale når jeg har disse sykdommene?? Bukvansott er vel den eneste sykdommen jeg kan få til å stemme, det som ikke stemmer er at de ikke gjemmmer seg bort(har ikke sett avføringen) er litt usikker på den hostingen får se nøye på dem i dag... Finnråten og soppen er jeg nesten 100% sikker på. >>> Jeg har ikke mulighet til å dra å kjøpe medisin selv da jeg bor litt utpå landet ( det går ingen tog eller busser ) så for å komme til byen må jeg bli kjørt da det ikke er noen mulighet å sykle dit...
Hei

Ta med deg noen av de syke fiskene dine til Dahls dyrerike i Moss, de som står i butikken har stoooor kompetanse på dette. Ta også med en vannprøve, med så mye sykdom i karret ditt så ville jeg diskutert helheten i hele karret med dem. De er dyktige og vil hjelpe deg på riktig vei videre.

Lykke til !
Takk for svar) Hvor er dalhs dyrerike hen, har ikke vært der før:P Men kan ikke fiskene bli stressa og sykere om jeg putter de i poser?(dem er jo ganske syke nå kan vel nesten ikke bli sykere) Er det noen spesielle dager jeg burda dra dit? Jeg har jo bare noen endlers oppi der så det er jo kanskje ikke så mye å diskutere da:P Blir takknemmelig for alle svar)
Det blir vel mest sansynlig en tur til dahls dyrerike i morgen, da tar jeg med meg noen av fiskene mine
den mest skånsomme metoden å ta livet av de som er alvorlig syke er å fylle en bolle med vann og ta litt nellikolje oppi (fås kjøpt på apotek). nellikoljen vil bedøve fisken og gjøre at den dør ganske etterpå, så slik får den sovnet inn.

når det gjelder hvilke medisiner på disse sykdommene er jeg absolutt ingen ekspert, kanskje noen andre kan tilføye noe der?? hvis ikke har de sikkert litt peiling på Dahls dyrerike også jeg ville kanskje heller prøvd å tatt noen gode bilder av de syke fiskene istedenfor å utsette dem for mere stress, men det krever jo et ganske avansert kamera for å få med små detaljer..

håper det går bra med fiskene til slutt
Har vært på dahls dyrerike i dag, tok med meg de sykeste guppyne.
Hun anbefalte at jeg skulle bruke esha 2000, men da jeg fortalte hun at jeg allerede hadde brukt det uten noe særlig resultat ga hun meg en slags tablett man skulle putte i vannet som skulle være effekivt mot alt, den skulle funke som en slags antibiotika
Hun sa at den skulle ligge i vannet 4-5 dager også skulle jeg skifte vann på slutten av kuren, eller før om det kom nitritt
Husker ikke navnet da jeg bare fikk en tablett i en pose men det var noe fra JBL i vertfall
For de som lurte på om medisinen fungerte, så gjorde den desverre ikke det
Så har du/dere som har noen forslag om hva jeg skal gjøre, så tar jeg i mot de med stor glede
Har slitt mye den siste måneden med sykdom selv.. Har mye sopp, ett tilfelle av bukvannsott... Har da brukt esha 2000 for å prøve å få bukt på soppen, men hos meg vil den ikke virke.. Jeg har brukt Tetra GeneralTonic tidligere med hell, så har bestilt 2 flasker nå hos aquamanias og håper de kommer i morgen.. Så Jeg personlig synes GeneralTonic er mye bedre enn Esha 2000... Håper bare ikke jeg mister de 2 stoore ancistrusene mine nå.. De er helt slappe, ligger fremme (tidligere har de gjemt seg unna når de ser vi kommer i nærheten av akvariet eller skrur på lyset), de spiser heller ikke noe som jeg kan se... Avføringen deres er laang og gjennomsiktig, så håper jeg kan få reddet dem med medisinen.. Jeg ville vertfall ha prøvd GeneralTonic hvis jeg var deg, skader ikke å prøve... Minuset med GeneralTonic er at den ikke er like snill med filterbakteriene som Esha, så man må følge med verdiene i akvariet etterpå, men jeg har vertfall hatt hell med denne medisinen.. Håper du også får unna sykdommen i akvariet ditt snart, er ikke artig å plukke ut døde fisker hele tiden..
Takk Da skal jeg se etter Tetra GeneralTonic.
PS: Tar fortsatt i mot alle forslag
Av Dahls fikk du sansynligvis furanol som er noe av den sterkeste medisinen du får kjøpt i butikken..... bukvannsot er omtrent som gjellemark på discus, utrolig vanskelig og kurrere, i tropheus miljøet er dette en vanlig sykdom, her har det kunn nyttet med ett stoff som heter Metro og har vært bestillt i utlandet, man kan få det i norge på resept fra vetrinær, så det er en sykdom som er vanskelig og kurrere....
Jeg ble anbefalt furapond (sikkert de samme) vis det er en av de sterkeste medisinene jeg kan få tak i, uten resept, så er vel beste å avlive de rammede, eller...
Huff, det er ikke slik jeg vil at det skal ende, men jeg tror det er det beste så...

Tar med glede i mot forslag før jeg avliver dem (mest sannsynlig i morgen)
De som er angrepet av bukvannsott er ikke sikkert du får til å medisinere, disse ville jeg ha valgt å avlivet da de blir bare større og større.. Fisken jeg mistet, ble bare større etter som dagene gikk og jeg såg den ikke hadde det godt da den ikke fikk til å røre seg så mye, og hadde vanskelig for å puste.. De fiskene med sopp ville jeg ha prøvd å medisinert med en annen medisin og med hyppige vannskifter da soppen ikke liker så godt at det blir skiftet vann..
Soppen gikk vekk med medisineringa, det var bare bukvansotten som ikke forsvant :/
Ja, da har jeg tatt valget jeg avliver fiskene med bukvannsott i morgen, tror det er det letteste for både fiskene og meg
-Takk for alle inspill og forslag
Ok, det var bra soppen forsvant da.. Som jeg har forstått, så er nok bukvannsott veeldig vanskelig å gjøre noe med når fisken har kommet i stadiet der den har begynt å svulme opp.. Er ikke artig å se at fiskene våres lider heller nei.. Lykke til videre med fiskehobbyen da
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap