Hvitprikk

hei.
For 2 uker siden kom det 11 malawi yngel til verden men jag fant moren død i karet. Kare jeg brukte er 55l med fluval 2. Sammen med malawin som døde går det en malaw å en siamesisk alge spiser. Så gjorde jeg en kjempe tabbe jeg flyttet ynglet over i yngel kare der det går en god del platy yngel. Jeg trengte meg ikke om i det hele tatt. Da jeg tar en titt på malawin i 55l ser det ut som om den har fått hvitprikk. Det er litt rotete skrevet dette her men jeg håper dere forstår det. Er litt stressa nå. Hva gjør jeg?

mvh
jojj

Enten så setter du i gang med varmekur eller medisinering med Esha exit. Her kan du lese om temperaturkur fra artikkelen om sykdom.

Temperaturkuren mot parasitter.

Slik anbefaler jeg at du kjører temperaturkuren i ditt akvarium:
-Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk.
-Få tempen opp til over 32°r;C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Tempen må økes i løpet av maks 12 timer.
-Senk til 28°r;C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging.

-Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32°r;C, og til utbruddet var synlig.
-Øk tempen igjen til over 32°r;C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28°r;C, med vannbytte og slamsuging.
Øk tempen til over 32°r;C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer).
-Gjenta til parasittene er borte for godt.

MERK: Kuren må ikke benyttes mot annet enn Hvitprikk og Oodinium. De fleste andre sykdommer vil akselerere kraftig, ved økt temperatur, og det er da fare for at du dreper fiskene dine, i stedet for å berge dem!
Martina
Enten så setter du i gang med varmekur eller medisinering med Esha exit. Her kan du lese om temperaturkur fra artikkelen om sykdom. [I]Temperaturkuren mot parasitter. Slik anbefaler jeg at du kjører temperaturkuren i ditt akvarium: -Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk. -Få tempen opp til over 32°r;C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Tempen må økes i løpet av maks 12 timer. -Senk til 28°r;C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging. -Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32°r;C, og til utbruddet var synlig. -Øk tempen igjen til over 32°r;C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28°r;C, med vannbytte og slamsuging. Øk tempen til over 32°r;C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer). -Gjenta til parasittene er borte for godt. MERK: Kuren må ikke benyttes mot annet enn Hvitprikk og Oodinium. De fleste andre sykdommer vil akselerere kraftig, ved økt temperatur, og det er da fare for at du dreper fiskene dine, i stedet for å berge dem! [/I]

hei
kjempe fint
tusen takk for hjelpen......

mvh
jojj
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap