Co2 system

Dette kan virke som eit noget søkt spørsmål, men eg trur at det i teorien skal funke. Eit co2 system kostar jo flesk, og så slo tanken meg i går når eg lagde meg brus. Eg har nemlig kjøpt meg brusmasking som tilset co2 (kullsyre) til vannet. Vil eg då kunne få auka plantevekst ved å tilsette ein liten sprut av dette vatnen ein gong i blandt?

Om dette i det heile tatt er mulig, er jo problemet å vite kor mykje vatn som inneheld kullsyre ein skal tilsette ein gitt menge vatn for å få den co2 mengda i vatnet som gjer at plantene veks.

Som sagt, ganske rart spørsmål, men vil gjerne høyre andres synspunkt.
Jeg vil jo tro at du må gjøre det ganske ofte for at det skal få noen effekt, co2'en vil jo forsvinne fort fra vannet.

Hva med å lage ett DIY co2 anlegg selv? Kommer vel på en 10-15 kroner Har gjort det selv med en 1,5 liters flaske og et tomt krydderglass som bobleteller... Noe ala dette...
Har sjølv laga sånn DIY system før, utan at eg følte eg hadde noko særleg kontroll på menge som kom i karet. Så om du har lyst å utdjupe korleis du lagde dråpeteljar av tomt krydderglas så er eg meget nyskjerring.



Det finnes allerede en tråd her med bilde i 3dje post tror jeg. Brukte samme prinsippet her, men jeg har litt mere vann og litt kortere slanger i min bobleteller ser jeg.

Med dette systemet på en 250 liter har jeg ikke sett noen endringer i ph, eller noe annet rart. En omgang sats varer gjerne i 2-3 mnd for meg, så jeg har ikke gidd til å hoste opp ett par tusen for noe som ser mere fancy ut :P

Det gjør merkbar forskjell på plantevekst om vi kjører med eller uten co2'en her. Noen planter kan man nesten se vokse med co2'en og litt gjødsel... Baksiden for meg har vært at enkelte planter tar helt av, så de må lukes litt ofte, til stor glede for Koiene
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap