Hjelp mystisk pulverbelegg på akvarieoverflaten?

Jeg har et akvarie med et merkelig problem. På toppen har det dannet seg en hinne av tørt mørkegrønt støv som når jeg tar det opp med hoven lukter fluor. Dette akvariet sto tomt(for fisk) med pumpe og planter i lang tid, men da jeg satte inn noen nye planter og fire kampfisk dannet dette fæle stoffet seg. Jeg har prøvd å hove det bort, men det er umulig å få med alt, og det danner seg nytt utrolig fort. Har noen opplevd noe lignende, eller hørt at noe kan lukte fluor i et akvarie, dvs. det lukter tannkrem!!!!!!!!!! Hjelp, alle gode råd mottas med takk. Fiskene mine trives bra, men hannen får selvsagt ikke til å lage noe rede som jeg håpet på da jeg ga ham tre skjønne damer i ulike farger å boltre seg med. Det tar bort nesten alt lys, så plantene mine dør.

Det kan være en form for alger, jeg har sett noe slikt en gang, når vannet ble stående veldig stille. Jeg vet ikke helt hva det heter eller presis hva du kan gjøre med det. Jeg ville prøvd å sike det av, og rette utblåset mot toppen av akvariet slik at vannflaten blir mer urolig.
Svar med takk.
Supert, det er nok pumpa som går for dårlig. Det skal fikses med en gang, for jeg vil gjerne ha skumrede der. Takk for hjelpen! Inger
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap