Sandsnegler, og vond lukt av sanden ..

Sleit med dette før.. Men så tok jeg den forferdelige jobben med å bytte ut hele bunnlaget og vann, og ny pumpe og alt sånt. I forbindelse med at akvariet jeg hadde sprakk opp.. (Grunnet sprengning på nye E6 her.)

Men nå lukter det pokker meg like ille av det nye oppsettet. Og om jeg tar en god klype sand opp, og lukter på det, så er det ingen tvil om hvor lukten kommer i fra...

Gjør det noe at det stinker sånn? Har ikke hatt noen nevneverdig snegle død.. De ser da friske og raske ut hele gjengen. Og alle legger egg og yngler og koser seg..

Har 2 typer sandsnegler, skivesnegler, små og store damsnegler, noen få (muligens bare 1 rød posthorn snegle.) .. Og en sandsnegle type til som jeg ikke husker navnen på i farten.. (Er det 45 liters karet det er snakk om, om noen ser på profilen min.)

Uansett.. Hva skal jeg gjøre? Vannverdiene ser OK ut.. Men har bare sånn veldig lite "test-kit" så usikker på hva jeg burde måle ..

Noen som har hatt samme problemet?

Har: Rådasand 0,8-1,2 mm.. I ett 45 liters kar. Med røtter og planter og varmekolbe..
Også er det en fluval 2U innvendig pumpe..

Det har vel stått å gått i hvert fall ett halvt år nå..

EDIT: Også bytter jeg ca 1/3 vann hver uke.. (Mandager.)

Men i det siste har jeg byttet 50% .. Og nå sist her byttet jeg vel i desperasjon nesten 70% .. Men stanken er der like fullt.
Har opplevd det samme.
Om sanden får ligge i fred over lang tid blir den så kompakt,
og der dannes lommer med avfall som avgir gasser.
Pga den kompakte sanden slipper ikke gassene ut!
Man bør derfor "lufte" sanden regelmessig.
Det gjør folk på mange slags måter.
Selv bruker jeg en hevert når jeg skifter vann,
men det går kanskje ikke i et så lite kar.
Det er vel tomt før du har fått rensa sanden ferdig...
Du kan også rote i sanden med ei plantetang, skaftet på en hov,
en pinne eller noe annet som ikke er skadelig for fiskene.
Andre roter bare i sanden med hendene.

Vet ikke hvor mye gasser som har samlet seg i sanden din,
så du må nesten vurdere selv om du tørr å slippe ut alt med fiskene oppi!
Tror jeg hadde tatt de over i noe midlertidig for så å røre godt opp i sanden,
helt til bunns, for så å ta et stort vannskifte
Odd Meyer Løgevik
Har opplevd det samme. Om sanden får ligge i fred over lang tid blir den så kompakt, og der dannes lommer med avfall som avgir gasser. Pga den kompakte sanden slipper ikke gassene ut! Man bør derfor "lufte" sanden regelmessig. Det gjør folk på mange slags måter. Selv bruker jeg en hevert når jeg skifter vann, men det går kanskje ikke i et så lite kar. Det er vel tomt før du har fått rensa sanden ferdig... Du kan også rote i sanden med ei plantetang, skaftet på en hov, en pinne eller noe annet som ikke er skadelig for fiskene. Andre roter bare i sanden med hendene. Vet ikke hvor mye gasser som har samlet seg i sanden din, så du må nesten vurdere selv om du tørr å slippe ut alt med fiskene oppi! Tror jeg hadde tatt de over i noe midlertidig for så å røre godt opp i sanden, helt til bunns, for så å ta et stort vannskifte

Har sandsnegler som roter opp grusen for meg. Må stadig feste planter på nytt fordi de løsner når de svære sneglene roter rundt under sanden.

Har ikke fisk. Bare snegler.. Og det er så mye yngel type under 1 mm store, og egg og sånt, at jeg ikke på noen måte kan ta de ut, og så gjøre noe med karet..

Slamsuger jeg karet blir det som du sier, tomt med en eneste gang. Så rekker knapt starte. Også ville jeg jo også da suge ut og drepe hundrevis av snegle yngel om jeg skal slå det ut i do..

Så føler jeg virkelig har malt meg inn i ett hjørne her..

Men skal rote litt i grusen ved neste vann bytte, og så bytte 50% .. Eller går det bra å suge det nesten helt tomt, si 70-80%? Eller dreper jeg alt det gode i filteret da?

Uff.. Skjønner at folk mister gleden av denne hobbyen fort, når ting går galt.. Men har heldigvis bare problemer i ett av 3 kar ..

Og bare for å ha det HELT klart. JEG DRIVER IKKE MED FISK! :p (Er små lei av at at folk bare antar det, når jeg tilmed har spesifisert hva jeg har i karet i innlegget.) (Ingen sure miner altså, takker for hjelpen! Blir bare så kjedelig å gjenta meg alltid.)
Snegler stinker. Og det er ikke så lett å få dem til å slutte med det.
Kampfisk
Snegler stinker. Og det er ikke så lett å få dem til å slutte med det.

Nei. Det lukter ikke noe av sneglene.. Er grusen som lukter ille..

PS: Husk at jeg bare har snegler i de andre 2 karene mine også.. Så om det var sneglene som luktet, hadde jeg hatt samme problem i alle 3 kar ..

Du har nok puttet en død snegle til nesen og luktet. :p For de STINKER helt ubeskrivelig vondt! (Gjort det en gang, og aldri mere..)
Alle kar hvor jeg har hatt mye snegler, har stinket. Har ikke snegler nå, og etter en medisinkur på fiskene har jeg ikke sandsnegler engang, men jeg er egentlig helt fornøyd med det.

Problemet er jo at snegler dør, og hvis du har hundrevis av dem, er det alltid et par-tre-fire stykker som ligger der og råtner.
Kampfisk
Alle kar hvor jeg har hatt mye snegler, har stinket. Har ikke snegler nå, og etter en medisinkur på fiskene har jeg ikke sandsnegler engang, men jeg er egentlig helt fornøyd med det. Problemet er jo at snegler dør, og hvis du har hundrevis av dem, er det alltid et par-tre-fire stykker som ligger der og råtner.

Rart det aldri har luktet noen av sneglene mine.. Så der er det nok andre faktorer som spiller inn ..

Men ja, kanskje det er døde sandsnegler under grusen som er problemet.. Men det kommer jo opp store flotte snegler, hver gang jeg mater..

Så jeg satser på at dette går bra bare as.. Skjønner ikke hvorfor det bare er det ene karet dog.. Jeg har 3 akvarier med BARE snegler.. Ett på 35 .. Ett på 45, og ett på 90 liter .. Nesten identiske oppsett..

Så dette er noe jeg VIRKELIG ikke forstår.. (Sykelig frustrerende.)
Tilfeldig bekjentskap
© Jørund Sollid
Reklame for plussmedlemskap