Kan jeg ha følgende fisker i mitt nye juwel rio 240l?

Hei dere,

Jeg har akkurat kjøpt mitt første akvarium, som ble montert i dag. Jeg er klar over at akvariet må innkjøres, og har ikke planer om å sette inn 2-3 fisk der før om cirka 5 uker til, og at økning i fisk må/bør skje gradvis videre utover det.

Likevel ønsker jeg en langsiktig plan på cirka antall og fisker som kan leve godt sammen. Det er mitt første akvarium, så bør være "begynner"-vennlige fisker.

Poecilia reticulata - Guppy, 6cm, 18-28c, 7-8PH, 9-19dH
Topp/midt
Antall: 2 hunner, 1 han (antar det kommer til å øke en del etter hva jeg har lest..)

Xiphophorus maculatus - Platy, 6cm, 18-25c, 7-8PH, 9-19dH
topp/midt
Antall: 2 hunner, 1 han (antar det kommer til å øke en del etter hva jeg har lest..)

Xiphophorus hellerii - Sverddrager, 14cm, 20-28c, 7-8PH, 9-19dH
topp/midt
Antall: 3 stk

Paracheirodon innesi - Neontetra, 5cm, 22-26c, 5-7PH, 0-3dH
midtsjikt
Antall: 10 stk

Algeetere:
Otocinclus affinis - Otto, 5cm, 20-26c, 5.5-7.5, 0-8dH
bunn/midt
Antall: 5 stk

Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ - Ancistrus, 15cm, 20-30c, 6-8PH,0-12dH bunnsjikt
Antall: 3 stk

Jeg ser at det er mange akvarium som har både guppy/platy og neontetra, selv om det står i fiskebasen at GH bør være 0-3dH for neontetra. Betyr det ikke så mye likevel...?

Vil det være et overbefolket akvarium?
Nei, det ville hvertfall ikke jeg kalle overbefolket.
hei

Gratulerer med nytt akvarium

har selv juwel 110 og 240 kar

med antallet fisk du forespeiler her så er du ihvertfall langt fra å overbefolke karet ditt, som du selv antar så kommer både guppy og platyene til å spy ut avkom, svedrdagene gjør oxo det. jeg begynnte med 6 guppy og 6 sverdrager (2han+4hun) i min 110 liter og nå har jeg ikke tall på hvor mange de er blitt lengere. de var vel denne enorme ynglingen som ble unskyldningen for å handle 240 literen

neontetra har jeg oxo hatt, veldig vare på vannverdier som tertra flest, kan være vanskelige å blir fort syke, har hatt neontetra, glødebånd tetra og rødmunntetra. min erfaring med dem er at rødmunn stimer absolutt best og er minst plaget med diverse, holder en knapp på dem framfor neontetra.

ancistrus er seff et must, har selv 3 i 240 literen sammen med 5 SAE. ancitrusen er en artig skapning og flink algespiser i starten men selv synes jeg de blir "late" som store, er u heldig blir det fort flere av dem oxo ikke hatt otto, veldig fornøyd med SAE de holder alt av alger nede.

riktig tenkt med innkjøring, holdt ut å ikke fall for fristelsen med å handle fisk for tidlig, følg med på vannverdiene dine viss du har utstyr til det, artigt å lærerikt.

Lykke til
Veldig bra startpakke, vil jeg si. Bortsett fra disse skjønne neontetraene da. Som altså sikkert overlever sammen med de andre, med det finnes mye flott stimfisk som faktisk har det bedre eller veldig bra i levendefødervann. Særlig helt i starten når alt er litt jojo er det lurest å ha arter som skal ha nokså like forhold...

En annen ting er at når disse levendeføderne starter produksjonen er det egentlig nok bittesmått som roter rundt og surrer, blir helt svimmel her innimellom. Trygg stimfisk stimer nemlig ikke alltid ;o)
Takk for flotte svar! Det var delvis som forventet for neontetraen - tror jeg avventer med tetraer inntil jeg har mer erfaring. Har lest utrolig mye positivt om SAE, mulig jeg bytter ut Otto mot den.

Jeg har bestilt KH,GH,Nitritt, PH-tester fra Tetra, men mottar de ikke før om et par dager til.

Enn så lenge bruker jeg ventetiden til å lese Back to Nature Akvarie guide, og har registrert meg her hos akvaforum. (har for øvrig lest mye her før jeg registrerte meg i dag)
Inaktiv bruker
litt off topic men grattis med nytt kar
Tilfeldig bekjentskap
© O.J.Brett
Reklame for plussmedlemskap