- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Gjødselkapsler i kar med cory
Gjødselkapsler i kar med cory
Plantene i 63-literen begynner å bli stusselige, og jeg må gjøre noe drastisk for å få det til å se litt triveligere ut der, tror jeg. At sverdplantene suttes på av ancistrusen, er trolig, men de har heller ikke fått gjødning på måneder. Så nå skal jeg ordne litt ordentlig opp nedi der, og gi gjødning.
Jeg har gjødselkapsler til sverdplanter, men det er cory i dette karet. Hva skjer dersom de klarer å rote opp kapslene? Er det skadelig for fisken? Eller blir det algeeksplosjon?
Jeg har gjødselkapsler til sverdplanter, men det er cory i dette karet. Hva skjer dersom de klarer å rote opp kapslene? Er det skadelig for fisken? Eller blir det algeeksplosjon?
Postet 19.04.11 kl 15:14
Har gjødningssubstrat under sanda, jerntabletter ved de fleste sverdplantene, og Cory i alle kar. Ikke sett noe rart på fisken selv om det kan bli lett tåket ved omplanting (har hevert klar og suger opp mens jeg røsker), og ikke noe algeproblem jeg kan skryte av.
JBL 7 kugeln (og substrat) er leire som synker nokså fort ned på bunnen igjen hvis det blir rotet opp. Cory har jo bra "luktesans", kanskje de rett og slett holder seg unna?
JBL 7 kugeln (og substrat) er leire som synker nokså fort ned på bunnen igjen hvis det blir rotet opp. Cory har jo bra "luktesans", kanskje de rett og slett holder seg unna?
Postet 19.04.11 kl 15:34
Da skal jeg sette vann til mellomlagring i dag, og ta en omplanting i morgen. Men Linda, når du planter om, tar du ut fiskene, eller flytter de seg selv? Her er de seks coryene en ordentlig utfordring når jeg tapper ut vann, for de har jo ikke vett til å være redde! Helt annerledes enn adolfoiene i det litt større karet, de ser jeg ikke snurten av hvis det er bevegelse utenfor karet.
Omplanting er en større jobb om fiskene skal ut av karet, men de har sikkert godt av å være ute av karet når det står på også.
Omplanting er en større jobb om fiskene skal ut av karet, men de har sikkert godt av å være ute av karet når det står på også.
Postet 19.04.11 kl 16:04
Coryene er en utfordring, det er Amano- og sakurareker også, man må følge med fordi de ikke har tid til å vente. Kjenner jo hvis det spreller sier jeg til meg selv, Coryer er veldig sterke og veldig hardt pansret. Trodde en stund jeg hadde begravd en panda, helt til jeg fant en litt mindre sittende fast i et hulrom i en rot, nokså død og med samme skade jeg bebreidet meg selv sånn for. Så da har jeg ikke mistet noen av uvøren planting i alle fall! Og planter det gjør jeg. I ett sett :o)
Ta ut fisken i så tett beplantede kar som her virker helt håpløst, særlig fordi de måtte ut av karet borimot ukentlig, men i det største karet bruker jeg en plantetang, de synes den er bittelitegrann skummel tror jeg. I den grad håndtam fisk synes noe som helst er skummelt da....
Ta ut fisken i så tett beplantede kar som her virker helt håpløst, særlig fordi de måtte ut av karet borimot ukentlig, men i det største karet bruker jeg en plantetang, de synes den er bittelitegrann skummel tror jeg. I den grad håndtam fisk synes noe som helst er skummelt da....
Postet 19.04.11 kl 20:12
Endret: 19.04.11 kl 20:14
Satser på at de holder seg tilstrekkelig unna. Skal vurdere å ta ut honningguramien, bare for å ikke skremme vettet av dem. Følger det med noen rosentetra, går de også over i bøtta.
Har kjøpt meg en ny sverdplante i dag. Syns den så fin ut, og fant den igjen i et av dine kar, så jeg vet til og med hva den heter Mener det må være en Echinodorus cordifolius ovalis. Det er iallfall en sverdplante, så da har jeg gjødselkapsler som passer Men det er vel ikke noe håp om at ansistrusen liker den noe mindre?
Har kjøpt meg en ny sverdplante i dag. Syns den så fin ut, og fant den igjen i et av dine kar, så jeg vet til og med hva den heter Mener det må være en Echinodorus cordifolius ovalis. Det er iallfall en sverdplante, så da har jeg gjødselkapsler som passer Men det er vel ikke noe håp om at ansistrusen liker den noe mindre?
Postet 19.04.11 kl 20:18
Solveig G SHar kjøpt meg en ny sverdplante i dag. Syns den så fin ut, og fant den igjen i et av dine kar, så jeg vet til og med hva den heter :-) Mener det må være en Echinodorus cordifolius ovalis. Det er iallfall en sverdplante, så da har jeg gjødselkapsler som passer ;-) Men det er vel ikke noe håp om at ansistrusen liker den noe mindre?
Den er nydelig! Og grønn. Så da står den i et Ancistrusfritt kar, for det er bare de veldig blanke mørkegrønne med rød tilvekst som får stå i fred her, som horemanii red og apart. Trodde en stund det var røde sverd som fikk gå i fred, men rødere enn rubin narrow leaves blir det ikke, og den gikk ned på høykant...
Det finnes heldigvis L-maller som i alle fall slutter å spise planter når de vokser til, så på ønskelisten står Hypancistrus contradens og Pecoltia compta. De er bare helt til å spise opp og kan gå sammen :o)
Postet 19.04.11 kl 20:48
Endret: 19.04.11 kl 20:51