Juwel pumpe og bøssete vann

Hei.

Jeg har et 180 l juwelkar med tilhørende innvendig pumpe. Problemet er at vannet er fullt i små partikler, vannet er ikke uklart/grumsete i seg selv. Jeg skifter den øverste filtervatten når den er greit skitten med filtervatt fra en stor pose.

Er dette pumpa sin feil eller er det fordi coryene og palettene hele tiden roter i sanda? (har rådasand om dette skulle ha noen betydning).

Ellers er karet 2 mnd gammelt, og jeg har enda ikke vasket resten av filtermaterialet, har sjekka og svampene er ikke særlig skitne.
noen tips/råd?
Har vannet vært fullt i partikler lenge eller har det begynt nå nylig? Kanskje du på en eller annen måte har satt svampene nedi så pumpen ikke funker skikkelig?

Tidligere når jeg hadde innvendig filter i mitt 180l juwel, pleide vannet å bli helt klart når jeg byttet filtervatten (som du skriver at du gjør) samt å klemme litt grums av de andre svampene.
Det har kommet gradvis, skal sjekke at filterene ligger rett for sikkerhetsskyld, (hadde en "fisk-i-pumpa" hendelse en dag og måtte ta ut alt, kanskje de havnet feil da)

Det jeg kanskje tror er at den filtervatten jeg bruker blir litt for grov, de ferdiglagde juwelvattene er jo mye tettere enn de jeg former selv fra posen. Skal se om det blir bedre med et tykkere lag av vatt.
Har selv prøvd den litt løse filtervatten med samme resultat som dere, lett grumsete vann. Denne derimot holder, mye tykkere enn original Juwel, men det er plass i filteret til 450-liter i alle fall...
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap