Noen kattevenner som kan hjelpe meg?

vet det er mange med katt her. Så kanskje noen har vært borti samme problem, og kanskje har en god løsning. Min hankatt har plutselig begynt å spraye overalt. Han løfter på halen, og dusjer stolbein, tv benken,god stol ryggen osv, med sin stinkende parfyme. Begynner å bli lei markeringa hans. Jeg flyr nesten etter han med såpe og skureklut. Noen som vet hva dette kommer av, og hvordan jeg evt kan få en slutt på det?
Regner nesten med det er en dertil hannkatt? Det hjelper å kastrere, men har dem først etablert en markeringsatferd er det ikke alltid lett å bli kvitt den. Inne- eller utekatt? Er lettere å hindre det hos en utekatt, men er det en innekatt kan man forebygge ved å rydde unna ting som er fristende å markere på.

Den ene hannkatten vår hadde en forkjærlighet for puter og pledd... Finnes også midler man kan bruke for å vaske bort lukten og hindre mer markering
ingen andre han katter. Ingen ho katter heller. Han er egentlig utekatt. Men sia naboer trua med å skyte han, så er han foreløbig inne frem til kastrering. Noe som har blitt forsinka pga mangel på bil. Er di siste 3 ukene det har blitt riktig ille. Lukter jo kattepiss i hele huset værst er det når jeg ikke finner ut hvor han har markert seg med engang. Kryper rundt på alle 4 å sniffer bortover gulvene for å finne frem til målet. Imellomtida har jo lukta satt seg i nesa, så finner ikke hvor det lukter. Må gå ut i frisk luft, å inn igjen å sniffe.
June
Regner nesten med det er en dertil hannkatt?

Skulle selvfølgelig stå fertil, ikke alltid like praktisk ned autokorrekt på iPhone :p

Nei, det lukter forferdelig når kattene markerer overalt. Vår hannkatt skulle egentlig holdes fertil litt lenger siden han skulle brukes i avl, men ble stopp på den planen da han begynte å markere. Sluttet ikke helt med det etter kastrering, men nå var han innekatt.

Bra du skal kastrere han, så får man håpe han slutter å markere inne
fiskemilla
vet det er mange med katt her. Så kanskje noen har vært borti samme problem, og kanskje har en god løsning. Min hankatt har plutselig begynt å spraye overalt. Han løfter på halen, og dusjer stolbein, tv benken,god stol ryggen osv, med sin stinkende parfyme. Begynner å bli lei markeringa hans. Jeg flyr nesten etter han med såpe og skureklut. Noen som vet hva dette kommer av, og hvordan jeg evt kan få en slutt på det?

Har aldri hatt det problemet da jeg hadde Katt selv,men mine foreldre hadde det.Det min Mor gjorde da,med en gang hun så at Katten pisset inne,så tok hun han i nakken og gnidde ansikten/han ned i det,så han kjente lukta og sa høyt og tydelig enten NEI eller FY,med den sinnastemmen hun bruker når hun er skikkelig sur.
Så hev hun katten rett ut,enten ut av huset eller av rommet.
Kan høres brutalt ut,men det virker ihvertfall,kattene pisser bare en gang der hjemme inne i huset,før de kutter det ut.
Man må ta de med en gang man ser det da og ikke komme etter at man har oppdaget kattepisset,ellers har det ingen effekt.
For det første, rådet med å stikke snuta i pisset for så kaste katten ut er helt bortkastet og nærmest dyremishandling. Katten har faktisk ikke hjerne til å forstå sammenhengen. Det er en metode som man gikk bort fra for mange år siden.

Jeg vet om en hund man prøvde denne metoden på, det de fikk til var en hund som pisset på gulvet, stakk snuta si i pisset og løp ut.....

Så fort katten er kastrert tror jeg problemet vil løse seg av seg selv. Jeg har vært borti det mange ganger, og denne adferden er kun fordi den er ukastrert.

Når du vasker opp kattepiss unngå salmiakk, klorin, jif og andre sterktluktende vaskemidler, disse luktene minner om kattepiss i katten sin nese, og den tror det har vært en fremmed katt der og sprayet over - og han vil garantert spraye på nytt. Bruk vann med eddik. Det dreper pisslukta for katten.

Lykke til!
er ikke akkurat at han pisser. Det gjør han fint i kattedoen sin. Men han markerer seg. Akkurat som det skulle vært andre katter her, å at han skal markere at her bor han. Har hørt pepper funker?? Og en spruteflaske med vann. At man spruter på pus hver gang han sprayer. Men har ingen anelse på om noe av det funker. Men får prøve å vaske med edikk da, å se om det funker.
Jeg tror nok han vil fortsette å spraye til han blir kastrert, uansett hva du gjør eller ikke gjør. Det er kattens natur. De markerer reviret sitt, med å gå rundt og spraye på alle grensene - for å fortelle andre katter at her er det han som er sjef.

At han sprayer inne er fordi han har husarrest. Alle ukastrerte hankatter sprayer. Men det er sjelden de sprayer hjemme, derfor tenker man ofte ikke over det. Det er jo naboene som får problemet. Jeg pleier å si det jeg, at hvis du vil bli uvenner med naboen din så skaff deg en ukastrert katt.
hehe tante:p godt det er langt til nærmeste nabo:p ja da er det bare å finne en lur måte å få han til dyrlegen på da å gjøre pusegutten min til 'tante' også:p
Fnis og tjihi og sånn.... Først nå ser jeg at du bor i Tufsingdalen. ;ø)

Du skal se livet blir såååå mye enklere for både deg og pusegutt etterpå!
ja er liksom liiiitt øde her:p å uten bil er det ganske så isolert. Går 2 busser om dagen. En herfra kl 8 om mårran, og tilbake kl 3. Blir lang dag med pus i reisebur Er ikke bare du som ikke legger merke til hvor folk bor, så sjøl nå at du er fra østerdalen:p men østerdalen er jo ganske stort da. Men alikevel en av di nærmeste jeg har funnet på af ganske ensom hobby her i tufsingdalen å drive med akvarium:p
aha:p dit drar jeg for å handle fiske stæsj en til to ganger i mndn må jeg dit for å glo på fisk. men savner litt mer utvalg av fisk der da.
Katter sprayer urin for å markere reviret sitt. Hannkatter spesielt, men hunnkatter kan også gjør det når de har løpetid (hunnkatter for å dermed tiltrekke seg andre hanner, hannkatter markerer for å holde unna andre hanner og tiltrekke seg hunner).

Det er en kjapp løsning på dette: Kastrering! Er dette en katt som uansett ikke skal brukes i avl så hadde jeg kastrert den fortest mulig (for da slipper du og naboene tiss-lukten, og naboene slipper "synging" utenfor dørene sine). Så når du får mulighet, skaff transport til/fra dyreklinikken og få han kastrert fortere enn svint! Du blir noen kroner fattigere, men du får i gjengjeld en mye mer kjælen katt, vennligere naboer og slipper tiss-lukten i huset

Det finnes middel på dyrebutikk som skal hindre at katten markerer der du har sprayet middelet på. MEN katten vil mest trolig bare finne en annen plass. Middel som finnes på markedet heter "Urin Off", "Get Off" og "Stink-remover". Koster mellom 100 og 150 kroner for en flaske. Aldri vask opp tisset med klorin eller salmiakk. Urinen til katter inneholder amoniakk, så ved vask av salmiakk spesielt vil katten markere over der igjen og igjen og igjen

Spesielt nå på våren er det "høysesong" for løpende hokatter og markerende hanner. Ved å kastrere katten din unngår du at hannen din blir far til mange uønskede huskattunger som mest trolig aldri får ett evigvarende hjem da vi i Norge har altfor mange huskatter som er hjemløse. Noen av de er så "heldige" de får midlertidig bo hos dyrebeskyttelsen, men mesteparten vandrer rastløst rundt ute i det fri uten tilgang til mat, rent vann og kjærlighet...

Vel, det var dagens moralpreke fra meg! Lykke til! *over og ut*
En ting som kan hjelpe er appelsin-skall. Det gjorde jeg, og det funket.. en stund.. til han fant en annen plass. Men jeg ser jo at dette bare er midlertidig til du får kastrert han. Er redd ikke problemet blir borte før det, men kanskje du slipper at han tisser ned favorritt møblene dine. (appelsinskall fjerner også den stramme lukta etter uhell)
Du har jo tenkt å kastrere den så problemet vil nok gi seg da vil jeg tro, spesielt siden han da kan få gå litt ute igjen.

Jeg hadde en gang i lengre tid en hannkatt som skulle brukes i avl. Dette var en siameser og de er veldig til å markere :-P Det jeg gjorde var å holde den på ett rom hvor han fikk lov til å spraye, for deg kan kanskje et flislagt bad eller lignende fungere slik at du får gjort det godt rent etterpå. Når jeg var hjemme fikk han gå fritt, men da tredde jeg på ham et tispebind Dette er truser med innlegg beregnet på tisper i løpetid. Det krevde litt tilvenning og jeg brukte den bare på han når jeg selv var tilstede. Ble en del bytte av innlegg, men det gjorde at han ikke ble så isolert fra resten av familien, som han ellers ville blitt.

Siden det bare er snakk om noen uker så er nok ikke tispebind noe aktuelt for deg vil jeg tro, men det er absolutt ikke dyremishandling å holde han begrenset på ett rom hvor han får lov å oppføre seg som hormonene tvinger han til. Det er jo bare for en liten stund.
jeg har 4 katter selv, og guttene er kastrerte, har aldri hatt noe problem men markering.. å stikke snuten i pisset og kaste katten ut er bare tull. katter lærer ikke av det. jeg villa kastrert katten med en gang. og om du ikke skal drive med avl, så ser jeg ikke hensikten å ha en katt som er så forvirret at han må markere overalt. Kastrering er det beste for både møbler, katten og degselv! Lykketil!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap