Hvitprikk medesinering hjelp

trenger litt hjelp med medesiner av JBL punktol for hvitprikk, forstår ikke helt hva de meiner når eg skal ta i medesinen, det står at eg skal medesinere den 1, 3, 5 dag, meiner det hver andre dag då siden det skal vare i 2 uker?
ser det står noen plasser noe om halv dose av medesinen, skal eg bruke halv eller hel dose?
dette er for neontetra og kardinal tetra.

eg såg prikker på fiskene etter de var sluppet ut i et akvarium med andre fisker, de var der i en dag eller 2 før eg flyttet de ut igjen, tror dere de andre fiskene er blitt smittet då?
Først bytter du 50% vann.
Tillsetter salt.... Varierer å mye du skal ha fra person til person som du snakker med.
I 60L akavrium fikk jeg anbefalt et par never av min lokale butikk.
Øk temparaturen til 30 grader ca. De aller fleste fisk tåler dette i noen dager til kuren er kjørt fullt ut.
Gjerne ha i luftpumpe for å få litt mere oksygen i vannet.
Så tilsetter du JBL punktol 10ML per 100L vann på dag 1,3,5,7,9,11,13 og 15.
Ifg JBL skal du det, sånn jeg tolker det.
Bruk doseringen som JBL skriver.

"Dose and length of treatment: Ichthyophthirius (white spot in freshwater) and Cryptocarion (white spot in saltwater):
10 ml for 100 l water on 1st day. On 3rd, 5th day etc. until 15th day give a full dose."

Det de mener med "full dose" må jo være at når du har gitt kuren til dag 15 så har du gitt full dose.

Link til bruksanvisning

Så når kuren er over må du bytte 50% vann igjen.

De ander fiskene vil bli smittet ved neste stadie av parasitten.
Søk på "icht" på google så finner du masse info.'

Jo kjappere du er på å komme i gang, jo lettere er det og bli kvitt hvitprikk.
Inaktiv bruker
Hjelp, hvite prikker igjen, hva nå?
Siden det allerede står en del her er det kanskje greit å poste det her?
For 1,5 mnd siden så fikk de guppyene jeg hadde hvite prikker, Bare 1 overlevde. Varmebehandling så ut som var effektivt for så plutselig alle 4 fulle av hvite prikker igjen. 3 døde ganske kjapt, siste kom seg. Jeg kjørte varmen hele tiden, ikke opp og ned.
For 2 uke siden kjøpte vi en han og 1 hun til så hun ikke skulle være alene.
Det så ut som det gikk bra men for 2 dager siden var hannen søkk borte fra akvariet og den andre var proppfull av hvite prikker. De gikk nå sammen med mollyer, platy, reker og 1 plecostomus og guppyhunnen som overlevde forrige gang.

Jeg tok den ”skabbete” fisken ut av karet og i en egen 10 l tank og økte temperaturen. Prikkene gikk noe tilbake men i går morges var den død.

Hva med resten nå? Tenker jeg kjøper noe medisin for alt utstyret m planter og alt bør vel behandles? Ser jo ikke ut som varmen greier å kverke de heller og all fisken tåler vel ikke 32 C?

Bør begge karene den syke fisken har vært i behandles? Både grus, planter varmekolbe og liten pumpe er gjerne infisert? Slik jeg forstår kan udyrene ligge igjen i grusen/plantene. Holder det å ha det ene karet er uten fisk en periode eller vil parasitten overleve bare i miljøet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap