Trygge røtter?

Hei! Har et spørsmål ang røtter man har funnet i vannet selv.
Vi har noen fine røtter liggende i kjelleren, de har ligget tørt i ca ti år nå, og var funnet i noe vann (husker ikke om det var saltvann eller ferskvann) - røttene er helt lysegrå, men vet ikke hvilket treverk det er. Kan legge med bilder om det er mulig å se?

Er disse trygge å bruke i akvariet? Den ene har noen fine hull og en lang tynn "arm" som jeg kappe av og ha i hjørnet så plantene kan slynge seg litt om. Men hvilket treverk må man passe seg for? Jeg blir å koke den et par ganger for sikkerhetsskyld, om jeg da kan bruke den i det hele tatt. Jeg tror de ble varmet i en komfyr da de ble samlet, da de ble brukt til noe dekorasjonsgreier som ble solgt.

her er et bilde av roten.


fikk ikke til å redigere innlegg, så jeg legger ved et til bilde, her er innsiden av roten. Det virker ganske tørt, kanskje ikke så rart når den har ligget i hus i over ti år?

Jeg tror ikke den har ligget i noe sump eller slikt, da de lette etter røtter i vannkanten, for å finne de som var glattest osv. De hadde allerede denne fargen da de fant røttene, eller ihvertfall bortimot den fargen..

Jeg får ikke linken til å virke..
ja jeg grøvlet det til med å få dobbelt opp med http:// men finner ikke noe redigeringsknapp?


her er linken sik den skal være.



beklager!
Jeg hadde ikke vært særlig skeptisk til å bruke de om de er funnet i ferskvann. Om de er funnet i saltvann vet jeg ikke om de kan være 'salttrukne' (er det noe som hete det?)... Tror det jeg vil være mest skeptisk til er hvor lang tid det vil ta å synke de etter ti år tørt...

(Rediger innlegg er 'under' posten din i 15 minutter etter at du har postet, eller til noen poster svar før 15 min.)
Ahh, Trond takk, jah mente jeg hadde sett det før haha

Om jeg husker riktig så er de funnet i "Akersvatnet" her i Rana, på wikipedia står følgende

Storakersvatnet er en innsjø i Rana kommune i Nordland. Akersvatnet fungerer som magasin for Ranakraftverkene. Som følge av reguleringen og hevet vannstand, omfatter vannet nå også det tidligere Grunnvatnet. Vannet har en ovebefolket røyebestand, og en tynn ørretbestand. Utsetting av ørret har hatt god effekt i Grunnvatn.

Innsjøer holder vel normalt fersvann?
Røye og ørret er det også der, så jeg vil tro ferskvann ja Da ville jeg ikke vært redd for å bruke de, men det kan ta laaaang tid før de trekker nok vann for å synke. Jeg har hentet en del røtter ute selv, og de som er flytende må jeg tynge ned i lang tid før de endelig synker... alt fra noen dager til noen måneder er min erfaring...

Skolding eller 'baking' er nok alikevel lurt for å drepe sopp etc så slipper du å få det i karet
takk for svar! hehe ja de ligger i bløtt nå, og blir liggende til jeg gir opp of heller fester de med sugekopper osv. skal etter påske bytte sand også så om jeg fester sugekoppen i bunnen eller i veggen så passer det fint da ihverttfall skal koke de noen ganger også for å være sikker!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap