Palett ciklide-yngel i yngelkar. hvordan få de til å vokse opp?

Etter at pappas palett ciklider har spist opp ungene sine flere ganger nå, fikk jeg lov å suge opp størstedelen av kullet og ha de i yngelkaret mitt. Vi slapp noen "løs" sammen med 17 stk en uke gamle korallplaty som er ganske så små, og hadde resten i en flytende yngelkasse oppi karet med en liten hule, litt grus og javamose. De får den minste typen yngelfor som inneholder artemia. Har observert at de spiser.

De jeg slapp løs med korallplaty yngelen ble jaget rungt og regelrett filleristet. De klarer ikke å spise dem, men skader de såpass at de synker til bunns og dør. Jeg satte i gang en redningsaksjon og fikk sugd ut igjen de jeg så. Hvorfor gjør de dette? Tror de at de er for?

Nå er de fleste i denne flytende yngelkassen og ser ut til å ha det bra. Har hatt rundt 50-60 yngel fra levendefødere på denne måten og ikke funnet et eneste dødt yngel.

Men er et noe spesielt å tenke på med palett-ciklide-yngel? De er jo så bittesmå! Foreldrene har fått beholde en del så de kan trene på å ble bedre enn håpløse, men hadde vært moro om noen av "mine" overlevde

Blir kjempeglad for tips!
Hei=o)

Jeg har avlet frem mye palette oppgjennom å kan kanskje bidra litt med min erfaring.
Kan ta eksempelet med yngelen jeg har nå.....Jeg måtte suge ut yngelet fra akvariet denne gangen selv pga min to store papegøyer fant ut palettene hadde yngeler under en rot å begynte å grave etter dem så måtte for å gale suge dem ut for å berge dem!

Jeg har alltid et yngel kar på 50-60 liter på lur "just in case" slike tilfeller kommer. Det er lurt å ha dem i et eget yngel kar å du trenger heller ikke mye utstyr å slik til å få dem opp av deg selv Alt du trenger er som sagt eget 50-60 liter så de har stor nok plass til å vokse seg ut på, en luft pumpe med forenklet luftsten og helst sant i bunn med litt planter! Det er det hele. Ungå filter pumpe da dette kan suge yngele opp å stresse dem med strømmen som pumper lager, ta heller å bytt vann gjevnlig!
Palett yngelet mitt går sammen men green laser corydoras unger da de er fredelige men akkurat den type yngel du har misforstår å ja antar palettene dine er "mat"...
Yngel kasse i lengden vil ikke gå bra sa anbefaler deg å sette de i egent kar som beskrevet å fore de med den mten du gjør nå for den er veldig god inkl tetra sin baby step mad A B og C veldig bra kost for yngel og vekst! Aldrig for yngel med mygglarver o.l da frstopper man magen å dreper dem!

Håper jeg har hvert litt til hjelp for deg=o)
Skal man ta ut filter pumpa i akvarie og ha en luft stein?
Har en invendig liten filter pumpe.

har nettopp fått yngel for 3 gang , di 2 andre overlevde ikke ungene.
Skal eg ta ut foreldrene siden di ikke har greid det 2 ganger før?

Første gangen levde ynglene 1 uke..
Andre gang 2 uker.

Yngelen er ca 4 dager no som eg vet om.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap