Metallpansermalle-egg, what to do?

Da har jeg oppdaget at metallpansermallene mine har lagt egg, hva bør jeg gjøre nå?
Bør jeg la eggene få bli i akvariet (på 120 liter) eller skal jeg ta de ut?
I samme akvarie er det 1 kakadueciklide-dame, 1 platy dame, 1 sverddragerdame, 2 honningguramier (1 hann og 1 hunn, der hannen lager et kjempeimponerende skumrede for tiden)....
Hva anbefaler dere at jeg gjør nå?
Jeg vet ikke om de fiskene du har er noen store egg-tyver, men jeg ville tatt de ut og klekket de for seg selv. Mine sterbaier la egg for ett par uker siden og jeg "rullet" eggene av glasset med fingrene og puttet de i en plastboks med et catappablad oppi. Nå svømmer det 10 stk. mm.store sytråder med kulemage rundt oppi der. Veldig moro gratulerer med egg
men hvordan ser jeg om eggene er "gode" eller "dårlige" da??
Nå er dette min første eggklekking så jeg har ikke så mye peiling, men har lest her inne at de skal være hvite først, og så bli gyldne og harde dagen etter legging. De dårlige mugner vel etterhvert...tror jeg
Hvis du skriver cory-egg i søkefeltet så kommer det opp tråder med forklaring De befruktede er visst ravgule og de dårlige er hvite gjennomsiktige, sto det b.l.a. der
Da har de første eggene begynt å klekkes..
Flyttet eggene i et fødekar som jeg har oppi hovedkaret..
Hvis det er en vanlig fødeboks med riller på sidene,så vil nok yngelen forsvinne ut disse
Det er bedre å bruke fødenett eller du kan kle sidene på boksen med filtervatt.Disse festes med gummistrikk oppe og nede ,evt. på midten slik at det ikke blir åpninger langs kanten.
Grattis med coryegg forresten , utrolig gøy med yngel på disse
Ja, tenkte litt på det i tillegg til rillene i bunn.. Det er en liten en som flyter i vannet... Burde jeg hatt dem i en egen boks utenfor akvariet da eller? Har ikke noe filtervatt eller fødenett...
Nylon/nettingstrømper skulle vel gå an å få tredd utenpå boksen? Ser kanskje ikke så flott ut, men tror det skulle fungere
Eller, ved nærmere ettertanke kanskje ingen god ide...yngelen kan jo fortsatt komme seg ut mellom rillene og bli sittende fast mellom strømpen og fødekar :/
Såg nærmere på boksen, og det er kun i bunnen at det er små riller... er de også for store?
Kan legge inn et bilde der to av ynglene vises.. er de rillene der for store?
Mat..?
Og hva skal jeg mate dem med når den tid kommer??
De glippene så jo ikke så store ut...men det er vanskelig å avgjøre når man ikke ser det "live" selv. Ynglene er jo veldig knøttsmå i begynnelsen, mine er knappe to mm. og tynne som tråder bortsett fra artemia-magen
Jeg har jo ikke noe erfaring enda bortsett fra med mine egne som bare er et par uker gamle, men de er ganske mye i ro bortsett fra når de skal spise, så det er jo ikke sikkert at de vil farte rundt og prøve å snike seg ut gjennom de rillene.
Har ingen fødeboks heller jeg da, men man skulle da tro at disse er tilpasset de fleste yngel?
Du kan jo bare prøve. Går det galt så er det nok ikke lenge til det blir egg igjen og da kan du være mer forberedt neste gang
Håper du får det til å fungere, og du må holde oss oppdatert

Edit: Så ikke yngelen på bilde før nå, synes det ser helt greit ut jeg da.
jeg forer yngelen med artemia, og har bestilt micro orm nå.
Lykke til
Synes det ser ut til å være riller på siden der jeg?
Disse pleier å være veidig små, men dessverre store nok til at yngelen slipper igjennom. Du har ikke et bilde av boksen fra siden?

Fødebokser er beregnet for levendefødende der yngelen er vesentlig mye større.
Til cory-yngel har jeg av og til brukt fødenett som er tett nok til å holde yngel på plass
Rillene du ser der er fra en større fødeboks som også kan brukes til å dele av i 2.. Det var der jeg hadde de først, men en klarte å stikke av, så da måtte jeg flytte de.. På den boksen de er i nå er det kun "riller" i bunnen..
Men hva skal jeg mate dem med da?? Når de har blitt ferdige med den posen de har under magen.. Har ikke noe klekkeri for artemia eller artemiaegg, har heller veeeldig lite lyst til å drive med det også da jeg ikke liker sånne småkryp..
beste er å ta de ut og klekke og fore de opp i en boks eller no sånt. Du kan bruke en isboks e.l. Fore dem med nyklekket artemia, om du har det. Det bør klekkes dagen etter at eggene er klekket. Det tar en dag å klekke artemia og ca 2-3 dager før yngelen har brukt opp "posen" sin med næring. Kan godt fores de opp i boksen, men du må skifte vann ca 1 gang hver dag, for det foret de ikke tar råtner fort.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap