Sandsnegleivasjon nattestid

Jeg har sandsnegler i alle karene mine og syns de er både fine og praktiske. Stort sett holder de seg under sanda, også ser man dem iblandt. Men de siste dagene har det vært omtrent invasjon av sandsnegler på glasset i 180 litern om natta! I dag morres telte jeg godt over 60 snegler som satt på glasset. Når lyset har kommet på kryper de stort sett ned i grusen igjen og jeg ser bare et par innimellom som vanlig. Kan det være noen grunn til at de plutselig har begynt å klatre i store menger nattestid? Jeg kan ikke se at det er noen endringer i karet som skulle tilsi det. Vann skiftes omtrent like ofte som før, vannverdiene er som de alltid har vært og det er ikke blitt satt inn noe nytt av fisk eller planter på flere måneder. Noen tanker om hvorfor? Det ser nesten litt groteskt ut med sånne mengder snegler oppover glasset. Men ganske fasinerende også.

Edit: Jeg forer jo noen av fiskene etter jeg slår av lyset, som f.eks. kuhlii-ålene, så det er ikke rart om sandsneglene kommer opp av sanda og forsyner seg av tabletter o.l., men det har jeg alltid gjort, og det forklarer ikke hvorfor de plutselig har begynt å samle seg på glasset på morgenen før lyste slås på. Siste telling er 63 stk på glasset. Det kan jo hende det er så enkelt som at de begynner å bli så mange at de trenger mer mat og alger på glasset er et fint tillegg i kosten, men er merkelig med en sånn brå endring uansett. De snakker vel ikke sammen akkurat :P
Jeg har ikke peiling på hvorfor det er sånn vis du har foret like mye som før og slikt.
Men de kan jo formere seg som fy!
Du burde gi vekk en del av de eller sette inn en praktbotia en måned eller to
Når det blir for mange av de blir det for lite guff i sanden og da søker de opp. Siden du teller en god del av de, så er det nok 'bare' mengden av snegler som er problemet... (kan også ha noe å gjøre med vannverdiene, (som du kan lese om visst du søker på sandsnegler i basen) men det virker som du har kontroll på det, så da går jeg for at det kan være mengden av snegler...)
Ok, da satser jeg på at de bare er blitt for mange. Noen som vil ha gratis sandsnegler? :P

Aqua360
Jeg har ikke peiling på hvorfor det er sånn vis du har foret like mye som før og slikt. Men de kan jo formere seg som fy! Du burde gi vekk en del av de eller sette inn en praktbotia en måned eller to :)

Jeg har en kurvciklide som holder det karet skinnende rent for alt av damsnegler og skivesnegler, men sandsneglene har jeg ikke sett at han rører. Tror heller jeg plukker snegler selv enn å sette inn praktbotia. Skulle gjerne hatt et kar med praktbotia, men da vil jeg ha god plass og en skikkelig stim Fasinerende fisk er det ihvertfall!

Edit: Det med vannverdier er også noe å tenke på, men det har ikke vært endringer og nå sitter de alle sammen på glasset. Når karet var nytt og det var en del nitritt kom også sneglene opp av sanda, men da lå de bare oppå sanda, starta ikke sånne massevandringer som nå. Jaja, tar uansett et vannskift i kveld og prøver å få gitt bort en del. Synd å drepe dem, men det får vel gå noen den veien og...
Jegersnegler spiser sandsnegler også de
sissimor
Jegersnegler spiser sandsnegler også de ;)

Det gjør de. Men de spiser også Sulawesisnegler... Men om jeg får jegersnegler i det karet som ikke har noen snegler jeg vil ha i, så kan jeg jo bare putte over sandsnegler dit og fore jegersneglene... smart plan
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap