Tips til sirkulasjonspumpe til 60 og 100 liter?

Skal kjøpe sirkulasjonspumper til karene mine på 100 og 60 liter men har ikke peiling på hvilken type og kapasitet jeg skal gå for. Såg litt på disse Minijet, men vet ikke hvor små kar de er beregnet for? Det sto det ingenting om på Webzoo.

Er maller, både L og C, i begge karene.

Er det noen som har tips til hvilke sirkulasjonspumpe jeg burde gå for? Og hvor mange liter i timer er et minimum på disse størrelsene?

Og en ting til: Er det rekeyngelsikre, eller må de sikres med noe for at ikke små dyr/fisk skal ende sine dager i pumpa?
Så stort du har plass/råd til vil jeg si, disse småfiltrene som tetter seg tar livet av en stakkar, for ikke å snakke om vannkvaliteten. L-maller er noen sølegriser, og de fleste liker litt fart i vannet tror jeg. Selv bytter jeg til hjørnefilter drevet av et powerhead i småkarene når tiden strekker til. Det står litt om filtre og link til hjemmelaget hjørnefilter i denne tråden.

Søk på "hvilket filter", gir en haug svar :o)

Har yngelsikret både innvendige og utvendige filtre med biter av blåsvamp over innsuget. Et søk på "yngelsikre filter"...
Maxijet er tingen
MiniJet pumpene er ikke yngel/rekesikker, det er vel stort sett ingen sirkulasjonspumper med mindre du tilsetter blåsvamp selv. Maxijet serien er lettere å gjøre yngelsikker, her kan du trykke på en liten kloss med grov/mellomgrov blåsvamp på innsugsrøret eller så satser du på at ingen blir sugd inn i de små rillene i innsugsrøret. Har en slik på 1000 l/t i et 100l kar med apistoer og ancistrus, da peker utblåset mot bakgrunnen der hvor mallehulene ligger slik at de får størts trøkk og der hvor apistoene har hulene sine i forkant blir det ikke så mye strømninger.

Jeg har ikke noe foran innsugsrøret da det gikk alt for fort tett i dette karet pga mye matrester osv.... Så langt er ingen apisto eller malleyngel blitt sugd inn her...

Reker skal jo ikke ha sterk sirkulasjon så disse vil du slite med uansett om det er reke/yngelsikkert eller ikke...
Tusen takk for svar Lars Jamne! Det gjorde meg mye klokere. Håper du kan svare på et par spørsmål til i samme slengen(dukker jo alltid opp flere ting man lurer på etterhvert som man skjønner mer):

Kan utblåset flyttes, eller er det fast? Altså må man plassere pumpa etter hvor man vil ha utblåset, eller kan pumpa plasseres på en vegg og utblåset stilles etter hvor man vil ha mest bevegelse?

Kan vanngjennomstrømmingen reguleres? Mener jeg leste at det kan det på Minijet. Jeg trodde Maxijetene ble for kraftige for 100 liter, men hvis du har det selv og vet det funker så er det jo bra. Alternativt kan man jo regulere litt ved å ha blåsvamp over inntaket. Blåsvamp har jeg nok av.

Du kan snu utblåses mer eller mindre hvor du vil horisontalt, er noen par vinkler som ikke fungerer pga "feste mekanismen" men ellers kan du gjøre som du vil. Du kan ikke få det til å blåse oppover med mindre du fester på en slangebit sommer bøyd oppover. Du kan også feste selve pumpen til sugekoppfestet på begge langsidene eller baksiden, kommer an på hvor tett inntil glasset/sideveggen du trenger den....

Du kan heller ikke justere styrken på disse, men den blir jo betraktelig svakere med blåsvamp på når denne samler opp dritt og begynner å fungere som ekstra filter.... Du får dem jo også med 670 l/t, men jeg synes ikke 1000 l/t er for mye i en 100l.... Og jeg har kun innsugsristen på.....
Takk, da skjønner jeg dette med festeopplegget.

Takk for svar, nå føler jeg meg klar for å gå til innkjøp
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap