Basisk vann.... hjelp!

Hei

Ottoene mine har dødd som fluer de sistse ukene, jeg skjekket vannet og det er basisk.... Hva kan jeg gjøre for å få ned pH en?
Hei!

Mitt tips er at du enten går på dyrebutikken og kjøper torv eller eike/catappa blader eller så kan du bytte vann med mindre ph vis du har.
Du bør også ta ut kilden til det basiske vannet som foreks. kalkstein, kjell og slikt
Det kan hende at vannverket har begynt å øke pHen på vannet ditt nå. Dette skal visstnok skje med de fleste. I så fall bør du enten begynne å mellomlagre vann som du pH-senker med f.eks. eikebarkekstrakt, eller bytte til fisk som tåler basisk vann.
Hvor mye koster sånn torv?
Rundt en 100 lapp tror jeg for fluval sitt
Tilsetter du co2 så vil også ph gå ned, søk på co2 diy for tips om det. Ellers vil vel også røtter normalt senke ph'n litt, men hvor fort det skjer og hvor mye det senker vet jeg ikke...
Vår er en herlig tid for både menneske og dyr. Men den har også en del ulemper, blant annet vann. Når snøen smelter, da strømmer vann fra lang og nær ned til elver og innsjø. På veien blir vannet kryddet med alt mulig rart som finnes i skog og mark. Vannverket pleier derfor å bruke ekstra mye kjemikalier i denne tiden for å rense vann.

Som akvarist bør vi derfor være obs på denne tiden av året når det gjelder vannskift.
Ph-nivå i drikkevann i Oslo ligger som regel rundt 8. Så det er for høyt uansett for fisk som kommer fra Amazonas jungel. Det finnes også noe som heter Ph minus i akvariebutikker.
Advarsel: Mange pH-minus-midler inneholder fosforsyre for å gi en stabil pH rundt 6 komma noe smått. Og algene elsker fosforsyre.
Ta Kampfisk advarsel på alvor, sbakker av egene erfaring såvel som beboer med vann fra Vansjø ved Moss. Der kommer det mengder av alger når temperaturen stiger mot sommeren og årsaken er overskudd av fosfor, primært etter gjødsling i landbruket.

Du kan bruke vanlig Tyri torv, uten tilseting av kalk og gjødsel. Fås i planteskolene og koster en brøkdel av hva akvariebutikkene skal ha. 80 liter koster rundt 60 - 70 kroner om jeg ikke husker feil, og det varer leenge. Legg i en nylonstrømpe og ha det i en dunk et par tre dager, eller lenger om du ønsker lavere pH.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap