Jeg har en fantomtetra som har stått på samme plass nede på bunnen i akvariet i snart et par uker nå. Den spiser sjelden når jeg forer, den puster hurtigere enn de andre, er liten og puslete, men har ellers ingen synlige tegn på sykdom. Det er den minste fantomtetraene av dem alle.
Vannverdiene er normale (ph=7,5, gh=3, kh=3, no2=0, nh4=0), bortsett fra at no3 har svingt litt mellom 5/10 – 10/15 den siste måneden. Temperatur, ph og gh er innenfor det anbefalte for fantomtetraen (ifølge fiskebasen her på AF).
Jeg har et kar på 120 liter og skifter 40 liter vann ukentlig. Bruker temperert vann ved bytte. Karet inneholder en god del planter, og 11 neontetra, 10 fantomtetra, et sverddragerpar, en platy og fem små ancistrus. Tror ikke det er for mange fisk, eller hva?
Har ikke sett at noen fantomtetraer blir jaget, verken av andre eller hverandre. Nye fisker har ikke blitt tilført akvariet etter jeg kjøpte f.tetraene for 2,5 mnd siden. Jeg har kvittet meg med flere fisk i de siste ukene, så det har blitt roligere i karet.
De andre fiskene ser ut til å ha det helt fint.
Hva skal jeg gjøre? La den være for å se om den kommer seg? Eller la den få slippe og dermed avlive den? Hva kan årsaken til tilstanden være? Må en av og til i slike situasjoner bare tenke at slik er fiskelivet, og ikke alltid få forklaring på hva som kan være galt?