Sommerfuglciklider forstyrret av ancistrus?

Jeg har en liten gruppe med Sommerfuglciklider, og ønsker at disse skal begynne å leke. Har hatt dem i mange måneder nå uten at noe har skjedd. Lurer litt på om det kan være ancistrusene, som ødelegger for dem. Har nemlig tre ancistruser, som er ganske aktive rundt omkring i karet, spesielt på bunnen. Den voksne hannen jeg har er voldsom på å jage de to andre ancistrusene, noe som gjør at de andre fiskene skvetter vekk. Kan det være dette som ødelegger for at sommefuglciklidene skal finne roen til å begynne å leke?

Det er forresten et 240 liters kar.
Tror ikke stresset skal være grunn til at de ikke begynner å leke, men kanskje de ikke er gamle nok? Mange fisker er ikke kjønnsmodne før de er rundt 3 år. Eller kanskje ingen av de har dannet par enda? De er jo litt kresne på maker..
Ancistruser er også veldig glad i å spise egg som legges på bunnen/stener/blader, så det er litt vanskelig å få yngel på disse når du har ancistruser i samme karet.
Har det samme problemet selv
Nei, de har kanskje ikke dannet par... Har ikke sett to som henger mer sammen enn de andre i hvert fall.

Tenkte kanskje at det var ancistrusene som jagde dem vekk fra der de ville legge egg.

Har kjøpt meg en ny hunn i dag. Hun er fortsatt liten, men kanskje det kan bli noe der med tiden.
Min erfaring er at Ancistrus ikke er egnet i et kar som man ønsker lek på sommerfuglciklidene, da de nermest garantert kommer til å stresse ciklidene og ete eggene. du burde forvente at de danner par innen 6 mnd alt etter hvor stor de var da du fikk de. Ser at noen nevner 3 år men da er Sommerfuglciklidene død.
Det kan jo tilogmed være så enkelt som at ph-verdien din er for høy i karet?
Jeg søkte litt rundt på nett tidligere i uka om sommerfuglene, og ser at de trives i ganske lav ph, helt ned til 4.6...husker jo selvfølgelig ikke navn på siden jeg leste på. :P
vil ikke påstå at sommerfuglciklidene er døde når de er tre år, har selv hatt flere som har levd lengre, de to eldste lever enda og er vel rundt 5 år nå spørs vel hvilke forhold de lever i. men mine har desverre aldri fått yngel, og tror de sultne ancistrusene har stor skyld i det
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap