Kan denne skiferen brukes i akvariet?

Fant noe skifer her om dagen, tynn og fin, bare 3-5mm tykk. Men den ene fargen av skiferen har en slags brunfarge. Det er nok ikke maling, men kansje bare 'patina' etter tæring av vær og vind? La ikke merke til dette da jeg plukket den, men når jeg kom hjem å så det ble jeg litt skeptisk. Er dette 'normal' skifer eller bør jeg ikke bruke den i akvariet?

[External Image]
Jeg håper da den er trygg, for det ser ut som skiferen jeg har puttet i mitt akvarie
Skrubb den brune siden godt, jeg måtte bruke stålbørste for å få det helt vekk fra min skifer, og det farget veldig.
Og fiskene dine er fortsatt i god form Marita? Går utifra det da, så da tenker jeg å prøve med sandpapir-pussing... På den annen side er det jo ikke sikkert at det brune er farlig...

Lurer på om dette er skifer som har vært brukt som tak, og at det brune rett og slett er avleiringer som har kommet over årene?
Plussmedlem
Skifer er en sedimentær bergart, altså laget av leire, sand og grus sammenpresset over mange, mange år og siden blitt hard. Dermed vil den ofte ha mange forskjellige farger. Som du påpeker vil også vær og omgivelser kunne avsette farge på skiferen.
I de aller fleste tilfeller vil naturlig skifer være helt trygt å bruke i et akvarium. Kan hende det i noen tilfeller med bygningskifer er brukt kjemikalier for å fremheve mønster eller glans, men det ser ikke ut til å være tilfellet her.
Ja, det brune er nok ikke farlig, men på mine stein så farget det i hvertfall noe veldig, og det er jo greit å få bort så man slipper brunt akvarievann i lange tider
Nå har jeg bare hatt fisk i det akvariet et par dager, så hva de synes er ikke godt å si enda, men verdiene er stabile
Det brune kan være rust, om det er jern i skiferen...
Takk for alle svarene

Etter at jeg har pusset det med sandpapir så tror jeg at jeg tør prøve det ut i ett lite kar med lite fisk... Just in case...

Jeg *tror* ikke det er rust sissimor, det ligner ikke på rust; mye lysere brunfarge, og ganske jevnt over hele steinen mens rust heller pleier å få ansamlinger som er mere variable i brunrød farge...
I svergie mener jeg å ha lest at de utvinner olje i skiferfelt. Skifer spess i Oslo kan inneholde mye organisk.. bare så det er nevn. Skifer kan være utrygt også
Plussmedlem
Trym81
I svergie mener jeg å ha lest at de utvinner olje i skiferfelt. Skifer spess i Oslo kan inneholde mye organisk.. bare så det er nevn. Skifer kan være utrygt også :)

Oljeskifer forekommer flere steder i verden, men er av liten økonomisk betydning da den er vanskelig utvinnbar og bærer med seg mange miljøproblemer. Det er veldig lite slik skifer i Norge, så norsk skifer er trygg i så måte. All skifer inneholder trolig spor av organisk materiale da det er en sedimentær bergart som har blitt dannet på bunnen av hav og vann. Derav også petroleumsforekomstene i bergarten.
I all hovedsak er skifer trygt. Er man usikker, kan man legge skiferen i en beholder med vann og måle eventuelle forandringer etter en tid.
All stein vil påvirke vannet på et eller annet vis, men sjelden så mye at det truer eksistensen til akvariefisk o.l.
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap