Sopp eller hvitprikk?

I de siste ukene har mine kardinaltetra dødd på rekke og rad. Har egentlig bare tenkt at dette er en 'bruk og kast' fisk som de kaller det i dyrebutikken,og siden de var nyinnkjøpte for 1mnd siden (hadde også noen fra før), kunne en grunn være at de ikke likte overgangen. Uansett, i dag var min siste tetra død, samt en phanton tetra. Og så, til min store fornektelse; min andre phantomtetra har fått noen hvite prikker på seg. De er små, og det ser ut som de 'sitter' på kroppen. At de altså stikker litt ut fra 'huden'. Noen som vet hva dette er? Og hvordan det behandles? Og om resten av mine fisker også er smittet? Det er ingen prikker på dem. Det som da er igjen, er 2 scalerer. (og ja, jeg vet mange sier dem spiser tetra, men mine kardinaltetra var altfor store til at scalerne kunne ha spist dem. De har gått veldig bra sammen. Aldri jaget,eller plaget dem. Takker for alle svar!
Leonore. ps, prøvde å få tatt et bilde! Rart, men de står liksom aldri rolig
Inaktiv bruker
Høres ut som hvitprikk ja. Har du først fått det i akvariet må alle fiskene behandles snarest - og alt akvarieutstyr. Dvs alt i akvariet som du har der må være i akvariet under kuren, planter osv. Men, du kan gjerne ta ut ting som feks hindrer at medisinen kommer til under feks om du har noen gjendstander som kan løftes ut. Disse bør du da enten koke eller la dem tørke helt opp i en ukes tid for å fjerne smittedråper som så kan føres tilbake i akvariet igjen. Man bør også slamsuge sanden og bytte ca 50% vann før man starter kuren, for å tynne ut smitten.

Du kan jo lese om sykdom her på akvaforum under artiklene, da finner du mye informasjon. Men, er det hvitprikk er det esha exit som er den rette kuren. Men, vær obs på at det oftest må pågå i en uke og ikke i bare 3 dager som det står på pakningen. Tilbakefall er ganske sannsynlig om du avslutter en kur etter bare tre dager. Og desverre kan man få tilbakefall lenge etterpå, så kjør kuren i 7 dager. Om du ikke gjør det, og tilsetter nye fisk senere, så er smitten fortsatt i vannet og på alt i akvariet, og de nye fiskene får da smitten de også

Plussmedlem
Hvis fiskene dine tåler det, vil jeg anbefale temperaturkuren før man setter i gang med dyr og tidkrevende medisinering. Hvitprikk kureres som oftest veldig fint med den. Link til artikkelen om sykdom og hvordan man utfører temp.kur.

PS: Hvis det er rød fantomtetra du har som er smittet, kan du ikke bruke temperaturkuren, da denne arten helst ikke skal gå i vann over 23 grader.
En veldig bra og mild kur i tillegg til varmebehandling er ESHA EXIT..den ødelegger ikke bakteriekultur osv og er skånsom mot fiskene, i motsetning til de andre jeg vet om...tror de har begynt å føre denn i bla. TAM butikkene. Jeg har hatt 100 % hell med denne 3 ganger.
Inaktiv bruker
Esha exit koster ikke mer enn makx 100 kr så det er verdt prisen, og en slik flaske kan man ha lenge. Temperaturkuren er det mye stri med, vanskelig og ikke noen garanti for at det hjelper. Skal det fungere må man holde temperaturen OVER 32 grader, helst opp i 34 grader. Her er man altså avhengig av et NØYAKTIG termometer - og jeg har opplevet at det ofte skiller 1-3 grader på de termometerne jeg har - så de er ikke pålitelige.

Jeg har større tiltro til medisinering, det er mye enklere og det dreper ikke fiskene dine. OG dersom man har man feildiagnostisert så vil temperaturkuren forverre sykdomstilstanden og drepe fiskene! For temperaturkuren hjelper ikke mot annet enn hvitprikk og fløyelssyken. Det er mange andre sydommer, virus og bakterier som kan være årsaken til at fiskene ble syke, og da hjelper bare medisin.
Tilfeldig bekjentskap
© RHD2011
Reklame for plussmedlemskap