Kjøp av brukt akvarie med mye alger

Jeg vurderer å kjøpe et brukt akvarium som er full av alger. Vanninn-/ut-tak er algebelagt, glassrutene og steiner likeså (det inneholder ingen planter, bare store steiner).

Hva anbefaler dere i et slikt tilfelle i forhold til overtakelse.
Starte karet skikkelig rengjort, bytte 100% av vannet eller bruke noe av det "gamle" vannet, rengjøre pumpa skikkelig eller bare litt? Hva tror dere er best?
Jeg kjøpte nylig et Juwel 180-liters akvarium brukt, og fikk beskjed i dyrebutikken at jeg ikke skulle vaske det. Men det viste seg å være en feiltagelse, for jeg har hatt utrolig mye problemer med alger! På toppen av det hele så fant jeg plutselig en svær død og råtten fisk inne i filterhuset som hadde ligget å forpesta vannet i lengre tid. Så jeg ble nødt til å tappe ned, rengjøre alt og starte på nytt. Så mitt tips til deg er å starte med blanke ark. Det er verdt den tiden det tar å kjøre inn filter. Mye bedre enn å slite med alger etter du har begynt.
Inaktiv bruker
Vask akvariet skikkelig godt utendørs på gresmatta feks med 37% eddikk og en god svamp. Kan hende du må ha en svamp med litt skrubb på, men sjekk nøye så du ikke får riper i karret, prøv på et lite synlig sted først feks.. Noen karr er lettere å ripe opp enn andre. Akvastabil feks har jeg ikke fått riper i selv om jeg skrubbet i vei, men et annet karr jeg hadde fikk jeg masse riper i veldig lett.

Skyll godt med hageslangen og tørk med hpndkle eller lignende og sjekk om du har fått vekk alt. Det er lettest om det er sol og lyst ute

Det kan fort ta noen timer, men det er verdt møyen!

Men, ikke vask filterpumpa. Så lenge du lar filterpumpa gå eller har en innkjørt filterpumpe fra før av, så er det ikke så ille å starte med et helt nyvasket og rent akvarium. Hvis det følger med sand/grus er det fint å få skylt denne skikkelig før du har den i akvariet igjen. Det vil alltid være rester av gode filterbakterier også i sanden/grusen.

Man kan selvsagt ta vare på akvarievann i bøtter og bruke det om igjen i karret når man har satt det opp, men som regel tar slik rengjøring noen timer og kanskje et døgn også. Ihvertfall om man skal gjøre en grundig jobb. Og imellomtiden blir da vannet kanskje dårlig, for kaldt eller lignende.

Når du så lar filtepumpa gå i en bøtte feks så lenge mens dette pågår er det også viktig at det er temperert vann og ikke iskaldt, da filterbakteriene kan dø i for kaldt eller for varmt vann. Det samme med grusen. Filterbakteriene er feks vant med en viss temperatur og tåler dårlig brått fall, akkurat som fisk.

Jeg har startet flere karr på denne måten uten noe problemer. Jeg har aldri mistet fisk eller reker etter å ha startet fra skratsj heller, selv med ikke-innkjørt filterpumpe. Man må bare passe veldig godt på vannverdiene, dvs sjekke både fiskenes oppførsel og sjekke for nitritt.

Jeg pleier ikke engang å teste nitritt, jeg tar alt på feelingen, og har som sagt aldri mistet fisk grunnet nitritt ennå. Hvis fiskene plutselig oppfører seg annerledes så forstår man jo at noe er galt og må foreta vannbytte hurtig. Men, det fordrer jo at man er hjemme og sjekker fiskene ofte. Er man borte på jobb feks hele dagene er det jo litt vanskeligere akkurat det, for nitritt kan oppstå veldig plutselig og da må man være snar.

Alger holder du så i sjakk/borte ved å ha en algespiser i akvariet. Jeg har flere små babyancistruser og L144 i mine karr, og har ikke en eneste alge nå - hverken på planter eller andre ting
Bra forklart! Skulle likt å visst det da jeg starta opp mitt
Tusen takk for et så utfyllende svar.
Men hva gjør jeg med fiskene som følger med? De er alt for store og mange til å putte i min 120 liter i den tiden rengjøringen pågår. Kan jeg f.eks ha de og filterpumpa i en stor balje i noen timer? Vil fisken overleve natta over uten filter?
Inaktiv bruker
Fiskene kan fint gå i et lite akvarium mens du holder på :0) Så sant de ikke spiser de andre fiskene dine da, om du har Små fisk der?
Tror ikke det gjør så mye om de gpr der et døgn eller to.

Men, hvis du bruker en plastbalje så pass på at det er en giftfri balje bare, det kan kanskje være ulike plastmaterialer og ikke alle er egnet for fisk (?)
Har masse små fisk som kan bli spist ja, så da må jeg nok gå for en plastkasse fra ikea.
Da er akvariet i hus og ferdig oppsatt.
Jeg rengjorde karet, sanda og tilbehøret skikkelig med kun rent vann og en skuresvamp. Pumpa gjorde jeg ingen ting med, og lot den gå i et lite glasskar jeg har stående tomt. Fylte det med rent vann og puttet en del av fiskene oppi.
Akvariet fylte jeg stort sett med nytt vann, brukte i tillegg vannet som fiskene/pumpa var oppi under rengjøringa. Nå, tre dager senere ser det ut til at fiskene har det bra så langt. Nitratverdien ligger på 15/20, ellers er vannverdiene helt fine.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap