Syk platy !! jeg trenger hjelp fort !!

Jeg har vært på en brukthandel idag, og kjøpte meg 6 små platy. Det var jo ikke vanskelig å finne ut at disse folkene ikke kunne noen ting. Og de ville jo ikke høre etter heller når jeg skulle peke ut di fiskene jeg ville ha og hvilken størrelse. Dette endte med at jeg fikk en pitteliten yngel sammen med de andre. Så jeg måtte starte et lite akvarium, så den kunne vokse seg litt større, før jeg tok den oppi mitt 560 liters akvarie.

Men så kommer problemet!
Jeg puttet alle oppi dette lille akvarie. Og satt å så litt på dem.
Da oppdaget jeg at den ene Platyen slettes ikke var frisk. Men jeg undres litt over om hva som kan være galt med den.

Den virker frisk, men den har en gråaktig utvekst på siden. Kan nesten kalle den ''byll''-aktig. Og den gjør at fisken ser desformatert ut. i tillegg er skjellene begynt å sprike ut av kroppen. Så den ligner i grunn på et juletre ovenifta. Den er veldig mørk i fargen. Ser nesten ut som fisken er i ferd med å ''råtne'' bort. Når jeg så ser på denne stakkars fisken ovenifra, så er den rund fremme, så blir den tynn, rund,tynn og rund i enden. Kan nesten si at det ser ut som den har svelget 3 klinkekuler.

Hva kan det være? Og hva skal jeg gjøre med min kjære fisk. Har ikke hjerte til å drepe den. Det blir værtfall siste utvei.

Jeg har skilt dem ad, for mine 5 andre platyer ser helt friske ut og har ingen tegn til sykdommer. Men jeg vil ikke ha dem oppi, før jeg eventuelt kan finne ut hva slags sykdom den ene har. Vil ikke gjøre mine andre fisker syke !

Og er det eventuelt fare for at mine andre 5 platyer kan ha smitten i seg?

Så jeg trenger desperat hjelp :O
Kan det være Ichthyosporidium hofferi? Les på denne artikkelen og se om noe av dette passer for fisken din: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710

Den artikkelen har hjulpet meg med å stille riktig diagnose på mine fisker hvertfall.
Lykke til! Håper ikke det er Ichthyosporidium hofferi da eneste utvei er avlivning...
Evt. Bukvannsott... Som sagt... Artikkelen er fabelaktig!
Hei, og tusen takk for svar. Jeg har skrevet ut den siden og laget egen akvarieperm
Men jeg har desværre måttet avlive den kjære fisken min
Den var meget hardt rammet, og selv hvor mye jeg skulle prøvd å redde den. så ville den nok ha dødd uansett.

Men jeg er redd for at mine andre fisk kan ha sykdommen i seg.
Så jeg har for sikkerhet startet med en lettere soppbehandlig, i tillfelle.

Og ettersom det jeg kunne se i det akvariet jeg hentet fiskene i, så var det ingen som så ut til å ha tegn til sykdom. Derfor ble jeg en smule paff da jeg kom hjem og så hvor rasert den ene fisken var Synes så utrolig synd på den.

Men det som fisken min hadde var symptomer som Ichthyosporidium hofferi og Neonsyken.
Da jeg så dette var jeg temmelig snar med å adskille fiskene.

Men kan det hende at de andre har dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap