Sommerfuglciklide (la nettopp egg) spørsmål. haster

Jeg kjøpte for 2 uker siden 3 hanner til mitt 60L akvarium som jeg har kun for å få oppdrett. For 2 døgn siden kjøpte jeg 3 hunner. Samme kvelden lagde det ene paret groper.

For nøyaktig 10 minutter siden la det ene fiskeparret mitt egg! Det etter bare 2 døgn i akvariet! Nå er jeg helt i ekstase!

Hva gjør jeg nå? Lar jeg de 2 andre parrene være i akvairet? Kan de finne på å spise opp eggene som det andre parret har lagt?

Hva med ancistrus, spiser de egg nei?
Ansistrusen er den værste eggtyven her, etter min erfaring!
Men har du mulighet ville jeg latt de vordende foreldre gå alene i karet
mens de prøver seg med yngel første gang.
Det er ikke alltid de lykkes til å begynne med, så ikke mist motet om du mister yngel.
Jeg har et 125L akvarium som jeg kan flytte den andre fisken opp i. Anbefaler du dette? Hva om de andre parrene også skal til å legge egg? Da avbryter jeg vel deres prosess tenker jeg?
Slik jeg ser det er paret som holder til i midten muligens i ferd med å legge egg de og. Hu'a har en "leder" som stikker ut under seg, noe jeg vil tro er noe som skjer før hun legger egg? Paret som holder til helt til venstre er det som har lagt egg, mens det helt til høyre forholder seg rolig uten å ha gravd groper etc. Paret i midten er et lite terrorproblem for de andre virker det som. De har ingen plass å gjøre av seg.

Dilemmaet mitt nå er om jeg skal fjerne alle, de til høyre som ikke har gjort noe, eller det paret i midten som har veldig dårlig plass men ser ut til å bli eggklar. Hva ville dere gjort? Jeg er veldig interessert i å få yngel i dette akvariet siden det var grunnen til at jeg kjøpte det
Dersom de har etablert seg i hvert sitt hjørne
kan du godt prøve å fjerne paret som er "stuck" i midten, ja!
Eller du kan fjerne de til høyre å håpe på at de i midten flytter bort dit.
Kanskje med å endre litt i innredningen, men gjør det forsiktig så du ikke stresser dem!

60L er ofte for lite til mer enn et par dvergciklider, men det kan gå bra.
Prøv å "dele karet i to" ved hjelp av et par steiner, ei rot eller noen planter,
slik at de to parene ikke ser hverandre fra leksgropene sine.
Da vil de nemlig se på dette som en naturlig grense for sitt revir.

Ønsker deg masse lykke til!
Jeg tenkte som så at 1 par som legger egg om gangen får være nok, så jeg fjerna alt av fisk bortsett fra foreldreparet

Satser på at det blir yngel av det etterhvert nå
Husk å la lyset stå på, ellers blir ofte egga borte...
Selv om det er kun foreldreparet i akvariet?

Er det nødvendig med nykleggede artemia? Eller kan jeg kjøpe frosent greier?
Dersom du nå KUN har foreldrene i karet trenger du ikke ha lys på.
Det gjør vi kun for at de lettere skal kunne se, og vokte mot, eggtyver!
Du kan kjøpe eller lage infusorier eller klekke artema.
Avskallede artemia som du bløter opp i vann og gir er også en løsning.
Du må nesten se selv hva du vil og "gidder"
Men de trenger mat, og mer/bedre mat de får raskere vokser de!
Ja, lyset må være på hele tiden, ellers "glemmer" foreldrene ofte eggene på natten, og de blir ikke viftet over med oksygenrikt vann.

Artemia er en sikker vinner, men er det ett godt innkjørt kar, klarer de seg somregel ofte på det karret har å tilby når foreldrene tar dem med på tur rundt om i karret.
Odd Meyer Løgevik
Dersom du nå KUN har foreldrene i karet trenger du ikke ha lys på. Det gjør vi kun for at de lettere skal kunne se, og vokte mot, eggtyver! Du kan kjøpe eller lage infusorier eller klekke artema. Avskallede artemia som du bløter opp i vann og gir er også en løsning. Du må nesten se selv hva du vil og "gidder" Men de trenger mat, og mer/bedre mat de får raskere vokser de!


Beklager, var ikke meningen å si deg imot, vi postet vist samtidig
Jeg tror muligens jeg går: "Avskallede artemia som du bløter opp i vann og gir er også en løsning."

Dette virker ikke som alt for mye jobb nå som jeg har eksamener sprengende på. Jeg regner mat det i løpet av 1 døgn nå vil klekkes små tasser, og etter 3-4 døgn vil de trenge mat Stemmer ikke det sånn ca i tidslinje med at eggene ble langt når min første post ble skrevet?
Alt iorden GlennO!
Har aldri tenkt på den siden av saken, så jeg tåler godt å bli motsagt når jeg har feil

Høres ut som din "timeline" stemmer bra, lintho!
Lykke til med både yngel og eksamen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap