Fargerik fisk i 180 l.

Skal kanskje bytte over til større akvarium, og har da lyst på en fargerik fisk som går sammen med fiskene mine. gjerne med litt størrelse, og ikke veldig vanskelig å holde.
Ph er på ca 8, KH på 6. De fiskene jeg allerede har er perlegurami, dronningrasbora og guppy.

Og hvordan får jeg dronningrasboraene til å stime? noen fisk som kan hjelpe til med dette også kanskje? har foreløpig 11, men skal ha fler når jeg får større kar.
Store fisk går jo ikke, da vil Dronningrasboraene lett bli mat. Du har også høy PH, så det også begrenser valget noe. Og hva en VIL ha stemmer ikke alltid overens med hva som er tilgjengelig desverre. Men Indisk Cicklide er en mulighet kanskje: . Eller Neolamprologus caudopunctatus, selv om jeg aldri har hatt den i et selskapsakvarie og derfor ikke vet med sikkerhet . Skal du ha veldig sterke farger er kanskje Platy et alternativ, den er i hvertfall tilgjengelig over alt . Det samme med Sverddrager, de kommer i flere farger . En stim med Neonregnbue kunne sikkert også gjøre seg
.

Hvorfor Dronningrasboraene dine ikke stimer vet jeg ikke. Mine stimer fint, men de går i et lite kar med en kampfisk, og føler vel på nærværet til den. Litt mer liv i karet ditt vil kanskje hjelpe. Ser at PH 8 kanskje kan være litt høyt for dem også, men vet ikke hva det i praksis betyr.

Uansett får du ha lykke til.
tusen takk for svar. Fikk med litt fisk med akvariumet. så nå er 180 l oppe og går, og vi beholder nok 70 literen også.
skal ha kampfisk i 70.l kanskje jeg kan ha dronningrasboraen der sammen med kampfisken da, så kanskje dem stimer. men samtidig så ser jeg for meg at det kan bli veldig fint med en stor stim dronningrasbora i 180 l.

Da er planen å kvitte meg med noen fisk i 180 l. så det som blir igjen er to blå gurami, fire perlegurami, en stim dronningrasbora, 7 leopardpansermaller og en sp. oppdrettsvariant.

Står mellom fire fisk som jeg kunne tenk meg og som ser fine ut. Paradisfisk, dverggurami, palettciklide og kakadueciklide. Så vidt jeg ser så tåler disse litt høy PH og de er ikke for vanskelig for en nybegynner som meg.

Noen forslag til hvem av disse som kan passe best inn her?

(jeg har sandbunn, en rot, litt stein som lager en hule og en del planter).
Det er alltid vanskelig å råde andre i valg av fisk, så jeg skal ikke råde deg heller. Men jeg kan jo dele mine egne erfaringer.

Paradisfisk har jeg aldri hatt, men holdt på å kjøpe et par for en stund siden. Valgte perlegurami i stedet, siden jeg leste at Paradisfisk kunne være litt aggressive. Gurami virket derfor som et klokere valg, siden jeg ikke hadde så stort kar til disposisjon. Og det var et greit valg for en stund, men så satte jeg inn et par med Paletter, og etter bare noen dager var Guramiene døde. Vet ikke om det var Palettene som tok dem, men det var da de ble satt inn at Guramine døde, så jeg annså at det lå en sammenheng der. Nå skal det sies at dette var et 110liters kar, så kanskje 180 blir en helt annen sak.

Nå går Palettene sammen med en liten stim Rødmunntetra og en liten gruppe Neonregnbue, og alle disse jages ganke friskt av Paletene som har fått yngel. Men de ser ut til å klare seg.

Dverggurami har jeg ikke hatt selv, men datteren min hadde en, som mistet øyet etter å ha gått med en kampfisk. Mener ellers å ha hørt at Dverggurami er litt vanskeligere å holde enn f.eks. Perlegurami.

Kakadue har kjæresten min hatt, og de var det ikke noe problem med. Eneste at det kan være litt vanskelig å skille kjønnene. Ikkedominerende hanner forkler seg som hunner. Her hadde vi en trio, og ene hunnen viste seg etter hvert å være en han. Farget ut da den opprinnelige dominante hannen døde. Ikke rart det ikke ble yngel.

Lykke til.
tusen takk for svar!

alltid greit å høre andres erfaringer når man ikke har noen selv
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap