Filtermateriale i utvendig pumpe.

Hei. Jeg har en utvendig pumpe jeg har kjøpt brukt. Opplevde nå at den har lett for å bli tett. Greit at jeg har levendefødere og de griser, men det får da være måte på! Pumpa blir brukt i ett kar på 130 liter og er dimensjonert for 250-300 liter så den burde da være stor nok!

I denne er det 4 kurver: en med fin grus (beige)
en med sorte pinner(?) og en tynn svamp
en med tre tynne lag svamp og
en med noen kuler med hull i (beige)

Det jeg opplever er at den kurva med grus og den med de sorte pinne greiene (kull kanskje?) blir tett hele tida! Er ikke mer enn 14 dager i mellom så må jeg åpne pumpa og skylle disse..
Mitt spm er som følger...kan jeg modifisere pumpa litt? Kanskje kjøpe blåfiltermatte og skjære til og bruke den som filter materiale i stedet for alt det andre som er i kurvene??
Jeg har også fått tips om å sette blåfiltermatte på utsiden av innsuget for da kommer det ikke så mye gris inni pumpa og den blir litt mer rekesikker...er dette noe folk pleier å gjøre?

Håper på svar og blir takknemlig for alle tips og triks
Kutt ut grusen og de sorte pinnene. og erstatt med blåfilter matter. Det hadde jeg glatt gjort om jeg var deg
Ja du kan bestemme selv hva du har oppi kurvene.

Hva heter pumpa? I begge mine er det kun to slike kurver og disse er også beregnet på ca 250 liter..

Blåsvamp over inntaket brukes på begge mine og fungerer supert synes jeg. Husker ikke om det er mellomgrov eller grov type blåsvamp jeg bruker. Har hatt denne svampen på inntaket til den ene pumpa i mange mndr nå, kanskje snart et halvt år uten at jeg har måttet åpne pumpa i denne tiden.

Hvis du legger en grov blåsvampmatte ned i en av kurvene og ellers bare har grovt materiale(bioballer, rør etc.) i kurvene så burde det ikke gå tett så fort.

PS: Kullfiltrering er vel ikke anbefalt å bruke permanent, kun hvis du har medisiner osv som skal fjernes fra karet?
Tusen takk for svar!!
Pumpa heter Aqua- El og funker prima med tanke på lite støy og slikt.

Hvis jeg selv kan velge hva jeg vil bruke som filtermateriale kommer jeg i alle fall til å bytte ut de sorte pinne tinga og grusen, siden de er de som blir tette også heller bruke blåfilter der
Også blir det blåfilter på innsuget!

Men i mitt hodet lønner det seg vel da å bytte ut i en kurv først også vente en ukes tid med å bytte i neste så ikke det plutselig blir for lite filter bakterier?
Kullfilter
Jeg aner ikke om de sorte tinga er kull eller ikke... de fulgte med når jeg kjøpte pumpa brukt og fikk beskjed om at de bare kunne være der så har ikke tenkt noe mer over det. Men hvis det er en risiko for at det er kull skal det ut fortere enn fy!
Filtermateriale
Enig med de over. Du bør fjerne den fine grusen, mulig dette er anti-Fosfat eller anti-Nitrat. Disse er altfor finkornete som filtermateriale. Dessuten er
de ikke nødvendige. Kullpinnene er det bare å kaste, de skal bare
brukes etter sykdom for å fjerne medisin-rester. Bytt ut begge disse
med grov blåfilter-svamp. Bioballene kan også byttes ut med f.eks. Eheim Ehfisubstrat Pro, alternativt gryteskrubber i stål ( et godt og billig
alternativ ). Gryteskrubber har stor overflate for vekst av filterbakterier
og går ikke tett. For å beholde filterbakteriene ved bytte, trenger du bare
å tømme filter-guffen over de nye filtermaterialene.
Supert!
Da skal jeg slenge inn en bestilling på blåfiltermappe over helga og kjøpe gryteskrubber Tusen takk for alle svar! Fikk svar på mye jeg ikke viste en døyt om
Tilfeldig bekjentskap
© Christina Øverland
Reklame for plussmedlemskap