Amtop 3338

Joda, endelig kom filteret mitt, men som den noob'en jeg er..Viser det seg å være mange ting jeg ikke helt fatter..Så prøver her jeg=)

Det er 3 "kurver" i filteret og disse er nummerert fra 1 til 3 hvor 3 er den nederste kurven. I kurv 3 er det noe makaroni-lignende stein? Og det er et svart filter over dette. I kurv 2 er det bare disse makaroniene og i kurv 1 er det mer makaroni og et hvitt mer vatt-lignende filter... Skal jeg ikke bruke annet i noen av disse kurvene? Jeg trodde noen av de filterene var viktige bakterier, mens andre var oppsamling av drit?

Det andre jeg lurer på er hvor jeg stiller styrken på dette filteret? Jeg skal jo bruke dette i et 180L kar, og vil jo ikke ha en stor storm av vann som plasker=)

Og hva er dette med disse gryteskrubbene alle snakker om?
Er det så enkelt at jeg bare bytter ut kurv 2 med bryteskrubber istedet for disse makaroni rørene og filteret er good to go?
Den sorte/blå svampen skal ta de største parten av driten, men "makaronien" skal ta mere av driten. Det den hvite vatten gjør er finn filtreringen av de siste partiklene (de som ikke er for små og slipper i gjennom) før det blir pumpet tilbake i karet.

Bakteriene sitter i svampen, vaten og "makaronien", og gjør det de er flinke til.

Har samme filter selv i et 180l kar og det er passe med sirkulasjon. Vist det er for stor strøm kan en strupe ned ved å sette en klemme på slangen, eller eventuelt å lage større hull i stråle røret (det siste er ikke så gått å gjøre om på hvis det blir feil (begynn forsiktig med små borer)).
Ingvald Arne Meland
Den sorte/blå svampen skal ta de største parten av driten, men "makaronien" skal ta mere av driten. Det den hvite vatten gjør er finn filtreringen av de siste partiklene (de som ikke er for små og slipper i gjennom) før det blir pumpet tilbake i karet. Bakteriene sitter i svampen, vaten og "makaronien", og gjør det de er flinke til. Har samme filter selv i et 180l kar og det er passe med sirkulasjon. Vist det er for stor strøm kan en strupe ned ved å sette en klemme på slangen, eller eventuelt å lage større hull i stråle røret (det siste er ikke så gått å gjøre om på hvis det blir feil (begynn forsiktig med små borer)).


Takker for svar=) Jeg endte vel nesten med det du sier, jeg lot det være denne keramiske makaronien - som de fleste mener er for å distribuere vannet bedre i filteret - være i kurv 3 med det sorte filteret øverst i kurven. I kurv 2 fyllte jeg opp med gryteskrubber i rustfritt stål. Etter anbefaling her på forumet=) I kurv 1 er det flere keramiske makaronier for å virle opp i vannet og et vattlignende filter...Håper dette blir finfint...

Jeg fikk med flere av disse rørene til utsiden så jeg kan nok forske med en av de når det kommer til større hull=) Liker selv slik det be i går kveld etter masse vann og splosj i badekaret=D Smart ide igjen takk..
Hei!
Er dere fornøyde med filteret deres? Vurderer selv AmTop 3338 til ett 190liters akvarie
Plussmedlem
Har vært veldig fornøyd med AT3338, og ofte anbefalt de til andre her inne. Enkle, driftssikre filter. Men dette var før prisen ble øket på de, så den lokale Tropehagen hadde priset de til 1998.- eller noe sånt nå....
Jeg har både AT3338 og AT3336, og er godt fornøyd med begge. Jeg kjøpte dem hos Akvariekjelleren til en mye hyggeligere pris enn Tropehagen har.
He he, så de var billige på akvariekjelleren Egner det seg godt i 190liter, eller blir det for heftig?
Plussmedlem
Det fine med disse filterene er at det ikke er full sprut og 1200l/t rett ut.... Om du f.eks da bruker strålerøret som følger med kan du fint ha dette filteret i en 100liter eller enda mindre.
Så du får stort filtervolum uten å blåse fisken veggimellom....
Så bra!!

Da er det bestilt
Hei!

Har nå hatt pumpa i gang i to uker, og er fornøyd hittil =) Jeg syntes den vibrerte litt mye i starten, men satt den på ett sittteunderlag, så ble den tilnærmet lydløs!
Men jeg lurer på en ting (var ikke akkurat imponert over "bruksanvisningen". Jeg ser at vannslangene er unødvendig lange, så vil ta de av og kutte de ned litt. Men når jeg skal skru av pumpa, hvordan gjør jeg det?
Drar jeg ut stikkontaktene og setter begge slangene i OFF. Eller setter jeg de i OFF så drar ut stikkontakten?? Er livredd for å gjøre noe feil å ende opp med vann overalt!! He he

dra ut stikkontakten først du,så stenger du kranene
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap