Fôr til sommerfuglciklide - haster!

Jeg er nå i ferd med å bli far til en god mengde sommerfuglciklider kan det se ut til!

Men, de trenger mat! Jeg var i utgangspunktet interessert i å klekke artemia selv, men det kan se ut til at jeg har for dårlig plass/tid til å drive med dette.

Er det noe på dyrebutikkene dere vil anbefale til nyklekkede sommerfuglciklider?

Jeg bor i Trondheim og dyrebutikkene her er enten akvasia eller tropehagen\TAM lade.

Det tok bare 3 døgn fra jeg kjøpte fiskene til de hadde lagt egg. Hannene var kjøpt en plass, og hu'ene en annen, så dette gikk raskt gitt.

Foreldreparet er nå helt alene i akvariet, etter at jeg har flyttet de andre fiskene over i et større kar

Jeg er desperat etter tips! Eggene ble lagt i går, og nå er det vel ikke så veldig lenge igjen til jeg må begynne å bli klar med mat? 3-4 døgn?
Du kan lage infusiorer! Du legger en bit av f.eks potet i vann på et varmt sted ( jeg la det under lokket i akvariet) og lar det stå noen dager. Så mater du med dette i nærheten av der yngelen oppholder seg, f.eks med ei sprøyte. Hvis du setter dette i sving i dag, har du det nok til yngelen har brukt opp plommesekken!
Ellers er mikroorm et godt for, men der trenger du en startkultur.
I noen dyrebutikker får du kjøpt Liquifry som er ferdig infusiorie-kultur.
Lykke til
MVH Pål
Pål sine fisker
Du kan lage infusiorer! Du legger en bit av f.eks potet i vann på et varmt sted ( jeg la det under lokket i akvariet) og lar det stå noen dager. Så mater du med dette i nærheten av der yngelen oppholder seg, f.eks med ei sprøyte. Hvis du setter dette i sving i dag, har du det nok til yngelen har brukt opp plommesekken! Ellers er mikroorm et godt for, men der trenger du en startkultur. I noen dyrebutikker får du kjøpt Liquifry som er ferdig infusiorie-kultur. Lykke til MVH Pål

Så det dannes infusiorer av poteten?
lintho
Så det dannes infusiorer av poteten?

Ja. Vannet blir litt melkeaktig når den er ferdig. Jeg har aldri brukt det, men har masse planter og rusk som inneholder mye av det samme i karene mine. Da beiter yngelen på denne mikrofilmen i starten.
Sommerfugl yngelen er noe mindre enn yngel jeg har drettet, enda
Men så vidt jeg har forstått er de for små til nyklekt artemia de første dagene, derfor vil jeg absolutt anbefale å sette en infusorie kultur og lese deg opp på infusorier.

Samtidig er artemia utvilsomt det beste foret for dine yngel allerede om noen dager så om ambisjonen er å få opp et større kull anbefaler jeg absolutt å bestille dette.
Den "geniale" innvendige artemiaklekkeren de selger på Tam anbefaler jeg ikke da jeg får mer salt enn artemia i vannet. Noe som definitivt ikke er ønskelig for dine fisk.

Mikroorm har jeg om du trenger en start kultur, de er akkurat nysatt så det tar noen dager før de vil være høstbare. Det er ikke like bra som artemia etter min mening, men enklere og mye mer fleksibelt. Med artemia er det greiere å få fram store mengder, noe som kanskje er mer aktuellt når litersyken har tatt fullstendig overhånd?

Lykke til hilsen Ola
Ps: Det er ikke alltid ciklider lykkes på første forsøk, vær forbredt på at noe kan gå galt.
Pps: Derfor skal heller ikke oppdrett registreres før etter 8-10 uker Det er et godt stykke opp og fram før de er over den kritiske fasen dessverre.
ohr
[QUOTE=lintho] Så det dannes infusiorer av poteten?

Ja. Vannet blir litt melkeaktig når den er ferdig. Jeg har aldri brukt det, men har masse planter og rusk som inneholder mye av det samme i karene mine. Da beiter yngelen på denne mikrofilmen i starten.
Sommerfugl yngelen er noe mindre enn yngel jeg har drettet, enda
Men så vidt jeg har forstått er de for små til nyklekt artemia de første dagene, derfor vil jeg absolutt anbefale å sette en infusorie kultur og lese deg opp på infusorier.

Samtidig er artemia utvilsomt det beste foret for dine yngel allerede om noen dager så om ambisjonen er å få opp et større kull anbefaler jeg absolutt å bestille dette.
Den "geniale" innvendige artemiaklekkeren de selger på Tam anbefaler jeg ikke da jeg får mer salt enn artemia i vannet. Noe som definitivt ikke er ønskelig for dine fisk.

Mikroorm har jeg om du trenger en start kultur, de er akkurat nysatt så det tar noen dager før de vil være høstbare. Det er ikke like bra som artemia etter min mening, men enklere og mye mer fleksibelt. Med artemia er det greiere å få fram store mengder, noe som kanskje er mer aktuellt når litersyken har tatt fullstendig overhånd?

Lykke til hilsen Ola
Ps: Det er ikke alltid ciklider lykkes på første forsøk, vær forbredt på at noe kan gå galt.
Pps: Derfor skal heller ikke oppdrett registreres før etter 8-10 uker Det er et godt stykke opp og fram før de er over den kritiske fasen dessverre.

Jeg tenkte å stikke innom tropehagen for å kjøpe avskallede artemiaegg i dag bare for å være klar. Det fungerer vel fint det og til yngelen?

Hvor handler forresten du fisk? Jeg har svært dårlige erfaringer til tropehagen ved byhaven. Tam lade og akvasia virker som butikker der de har litt peiling. Jeg tror muligens alle eggene er borte i dag, til tross for at det ikke er noen andre fisk i akvariet. Kan det faktisk hende at de har spist sine egene egg? Da skjønner jeg ikke at de orker å stå ovenfor å vifte 24 timer i døgnet, for å så spise de.

Det kan også være at de er vanskeligere å se pga lyset i rommet / de har flyttet eggene.

Men, vi får se hva som skjer. Skal fjerne oppdrettsgreia intill videre jeg
Som sagt har jeg ikke drettet sommerfugl ciklider, men endel andre ciklide arter har det blitt og flere er på gang (bank bank) så du får ha det i bakhodet.
Det er mulig at avskallede artemiaegg vil fungere godt nok. Jeg sliter med å få det til å synke skikkelig, men det kan avhjelpes. Butikkprisen på det er helt latterlig, så det bør bestilles på nett.
Mange ciklide yngel spiser bare mat som beveger seg, de kan bokstavelig talt drukne i flakfor uten å spise det.
Sunn fornuft tilsier at jordspisere som sommerfuglciklider vil få i seg noe næring fordi de beiter langs bunnen og således får i seg noe av tørrforet. Min overlevelses prosent på Apistogrammaer (som ikke er helt ulike sommerfuglene)uten levendefor i starten er likevel lav.
Min erfaring er at når yngelen får levende for spiser de veldig mye mer enn dødt for, jeg tror omtrent dobbelt så mye. Nyklekt artemia er også langt mer næringsrikt enn det meste annet.
Så er det slik at levendefor inneholder tarmbakterier som yngelen kan trenge for å få i gang fordøyelsen.

Det kan være flere grunner til at de evt. har spist eggene. Klekketiden avhenger av temperaturen i karet. Du bør kunne se på oppførselen deres om de har wigglere eller om de har hatt kaviarfest og gått hver til sitt.
Her er noen grunner:
Foreldrene er umodne, tiltak: la de holde på, evt la hunnen fete seg opp i ro og fred.
Det er to hunner som legger, tiltak: skaff en hann.
Det er et par, men eggene er ubefruktet, tiltak: La han prøve noen ganger, det hender at han får prestasjonsangst om akvaristen observerer leken eller at han er litt rask av avtrekkeren de første gangene. Dessverre kan endel oppdrettsvarianter være sterile.
Feil vannkvalitet, tiltak: sjekk ph, kh og temperatur opp mot andre som har hatt oppdrett på samme art. (høy temperatur og surt vann kan anbefales for oppdrett av denne arten).

Jeg handler mindre og mindre hos dyrebutikkene i byen, det finnes noen små spennende leverandører i regionen som leverer til helt andre priser enn det nevnte forretninger tar om en vet hva en skal ha. Alle butikkene i Trondheim får fisk fra samme leverandør (imazo) med unntak av Marit zoo som importerer fra Singapore, hun kan skaffe endel fin asiatisk fisk og ellers mye triste "kultur" varianter med slør ballonger og det som værre er. Enten bestiller jeg fisk eller så tar jeg med hjem fra reiser, de gangene jeg handler inn fisk på butikken er det ofte feilmerket eller feilsendt.
Trondheim akvarieklubb har auksjoner på møtene, jeg skaffet med 5 stk sommerfugl ciklider på siste møte for 170 kroner. Så jeg håper det skal bli oppdrett hos meg også etterhvert.
Jøss, tusen takk for et veldig bra og fyldig svar. Det kan se ut til at det har vært kaviarfest som du sier, og det kun på foreldrene. Men, det kan vel kanskje være at foreldrene merket at det var noe galt med eggene? Da enten pga de kan ha vært ubefruktet, eller kanskje det gikk sopp på eggene.

Jeg kjenner meg svært godt igjen i denne i hvertfall:

"Det er et par, men eggene er ubefruktet, tiltak: La han prøve noen ganger, det hender at han får prestasjonsangst om akvaristen observerer leken eller at han er litt rask av avtrekkeren de første gangene. Dessverre kan endel oppdrettsvarianter være sterile."

Jeg var tilstede akkurat når hunnen hadde lagt egg, og hannen skulle til å gjøre jobben sin. Det kan jo ha vært at han ble litt for skremt. Han surret fram og tilbake noen ganger før han fortsettet.

Nå har jeg dessverre oppdaget at den ene sommerfuglcikliden min som jeg flyttet til 125Literen er blitt angrepet av noen andre. Jeg kan ikke huske at fisken mangler litt av en side\under finne når jeg satt den opp i akvariet.

Hvis du har plass til en praktbotia, kan du gjerne komme å hente min. Jeg skulle ønske jeg kunne hatt den, men etter hva jeg har lest skal de vist ha veldig stor plass, samt være en stim. Dillemaet har dog vært at jeg har kun 125L og en praktbotia. Da var det enten å gå til innkjøp av flere for å gjøre det til en stim, noe som ville ført til enda dårligere plass, eller bare vente til noen vil ha den / den dør. Det ente med at jeg gikk for sistenevnte.

Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg ikke hadde flyttet ut de 2 andre parrene, men heller latt 2 være igjen i "oppdrettskaret". Da hadde det kanskje blitt suksess litt tidligere. Jeg hadde jo 3 huer, der alle var lilla i buken, men jeg satt 2 par over når det ene la egg.

Vi får se hvordan det går med paret som står igjen

Ut i fra det jeg fikk vite at Tam lade skal sommerfuglciklidene gå overens med alt i 125L akvariet mitt, hva tror du?

Følgende fisk er der:

Dverggurami rød x 4
Kobbertetra x 12
Kardinaltetra x 10
Praktbotia x 1
Sommerfuglciklide x 4
Ancistrus x 2

Tror du det er alt for mange fisk i karret? De alle ser ut til å ha det kjempefint, bortsett fra den ene som har mistet litt av en underfinne. Jeg velger å tro at praktbotian er synderen, men det kan jo være en sommerfuglciklide som har vært litt hardhendt?
Min erfaring er at om hannen blir forstyrret i det avgjørende øyeblikket ender det med lavere befruktning for substrat lekere (som dine). Om det stemmer eller bare er min overtro vet jeg ikke.
Uansett trenger ofte ciklider flere forsøk før de klarer å passe yngelen over kritisk størrelse. Det vil fort bli fristende å klekke eggene kunstig eller ta ut foreldrene rett etter klekking, mitt råd er likevel å la de holde på inntil de plutselig får det til.
Det tar sikkert mellom to og tre uker til hunnen vil legge igjen om alt klaffer.

Skader på finnene er vanligvis harmløse og gror fort igjen om det ikke er store skader. Uten at jeg skal være for skråsikker når det gjelder sommerfuglciklider tror jeg at det er fornuftig å holde ph under 7,0 for å hindre bakterie infeksjoner.
Jeg ville umiddelbart tenkt at den har fått skaden fra en artsfelle i forbindelse med flyttingen og etablering av revirer i det nye karet. Regner med at botiaen er svært liten? Det viktigste er å se at den kommer seg og ikke blir verre.

Jeg holder kun sør amerikanske fisker dessverre og har ikke plass til praktbotiaer. Har en kompis som muligens har plass til flere.

Når det gjelder oppdrett av sommerfuglciklider har jeg lest på apistogramma.com at de gjerne leker i kolonier og blir inspirert av å se andre par i karet. Det er mulig at det vil fungere bedre med to par, men det er også mulig at de blir stresset av det.

Det er ganske vanlig å ha "selskapsfisk" eller "avledningsfisk" når en driver oppdrett av ciklider. Tetraer som svømmer fritt rundt signaliserer at alt er trygt og rolig samt at de får aggresjonen som partnerene eller fort utløser på hverandre i forbindelse med lek.

Samboere:

Guramier, kan jeg ingenting om. Muligens greit som selskap, men kommer garantert i veien når det gjelder oppdrett.
Tetraene dine vil nok forsyne seg grovt av yngel ellers vil de vel fungere godt som selskap. Kardinaltetraene antakelig bedre enn kobbertetraene da kardinalene også gjerne vil ha ganske varmt vann.
Ancistrus er desperate eggtyver. Jeg har selv dyttet en diger hanne i hue med baksiden av en håv for å få han bort fra en eggklase og han kom tilbake gang på gang inntil foreldrene (20 cm lange sjokoladeciklider) sluttet å slåss seg i mellom og heller tok seg av eggene sine. Da tok hannen tak i ancistrus barten og filleristet han etter denne. Faktisk den eneste gangen jeg har sett blod etter ett fiskeangrep i mine kar. Uansett, ancistrus elsker kaviar. De spiser ikke levende yngel så etter klekking skulle det ikke være noe problem. Det er teoretisk mulig at de kommer nedi yngelgropa og spiser på natta mens ciklidene sover, men det har jeg aldri hørt om.

Karet ditt høres ikke overbefolket ut, men er det oppdrett du er ute etter trengs det nok litt "luking". Du er klar over at sommerfuglciklider kan få enorme kull? Ett skikkelig kull vil nok overbelaste karet ditt etterhvert.

haha, måtte le litt når du skrivet at ancistrusen fikk juling.

Når det gjelder selskapsakvariet har jeg ingen forhåpninger om at de andre parene skal legge egg der. Det er i 60L jeg har "oppdrett". Hvis det en gang klaffer og jeg får mye fisk, må jeg vel egentlig bare avslutte etter det. Da tenker jeg at det blir så jeg tar vare på de jeg har lyst å flytter over i selskapsakvariet (når de er store nok), også gir jeg vekk resten om noen vil ha.

Når du skrive at andre par kan trigge til lek på hverandre, blir jeg usikker på om jeg flytte tilbake det paret hvor hua er rødest i buken eller ikke. Syns du jeg skal vente noen uker for å se om paret som opprinnelig la egg, legger igjen? Eller skal jeg bare flytte over det paret som ser ut til å være eggklar? (de står i 125L, men ser ikke ut til å gjøre noe aktivt der).

Den sommerfuglcikliden som så syk ut, er blitt enda værre. Den lå bare stille i 125Litern i sta, mens en annen sommerfuglciklide prøvde å "hjelpe" den opp med å dyttet forsiktig i den. Jeg tok den tilslutt ut og hadde den i en egen bolle i tilfelle den er smittet med et eller annet. Nå vurderer jeg om det står avlivning for tur siden den har blitt så mye værre på kort tid. Er vel mest humant det?

Takk for svar
PS. det er en kobbertetra som har mistet et øye i dag, og det har skjedd en gang tidligere med en kardinaltetra. Jeg tror gjerne det er praktbotiaen som føler seg truet etc pga lite plass og ingen stim. Hvis noen er enig i dette, vil jeg gjerne at noen skal ta over den for meg i Trondheim!
Jeg vile bare avventet det litt før jeg hadde oppi et par til, men:
Det kommer en liten sak om noen uker som heter sommerferie så det er kanskje ikke ideelt å få yngel først om en måneds tid?
Så da må det bli nå eller etter sommeren kanskje?

Dessverre tror jeg ikke den skadde fisken klarer seg så lenge i en bolle. Den har nok behov for bedre vann og et mer avstressende miljø samt muligens medisiner. Sykdom kan jeg lite om.

Skulle likt å sett bilder av denne slagbotiaen din Tror bare du må kikke etter hvem som er dominant og hvem som er skvetne i karet ditt?
Botiaen vil uansett ha det bedre i stim
Botian er iallefall den som er mest aggresiv under mating. Da er den mer interessert i å jage andre fisk enn å faktisk spise. Den er egentlig kun sint på kobbeRtetraen. Leste en plass at det kunne være fordi kobbertetraen er veldig rask og ivrig på maten. Skal knipse et bilde snart av fisken
Ang sommerferien er ikke det et kjempeproblem. Blir hjemme helt til i midten av august. Da stikker jeg 2 uker til Harstad, men søstra til samboeren befinner seg også i trondheim, så det går fint
Her er praktbotiaen. Den er ikke akkurat kjempestor, ca 5-6cm

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap