Hagedam fra 1995

Hei jeg er nybegynner her men har hatt hagedam siden 1995. Dammen ble støpt i naturlig fjell men på den ene siden måtte jeg mure opp en vegg av gråstein. Fjellet hadde noen sprekket i den ene enden. Jeg la plast i hele dammen - netting og varmekabler (som aldri er brukt) etter det støpte jeg et lag over hele bunnen og veggene på sidene. Den kunstig oppstøpte veggen la jeg etter støpen et lag til med gråstein helt opp med et rør i bunnen for tømming. Eller i dammen støpte jeg fast for det meste runde steiner store og små. Dette ble ikke helt tett så jeg smurte dammen med to komponent klar maling flere lag. Etter dette ble dammen tett. Jeg har pumpe som fører vannet opp i en liten dam høyere oppe på fjellet så vannet renner nedover. Jeg har hatt både selvklekka andunger - koi -slørhaler og gullfisk i dammen som har stortrives. De siste 3-4 åra har jeg bare hatt vann.

Men etter denne vinteren ser det ut som dammen lekker mer en den bør, det er også noen få sprekker i støpen mellon steinene høyt oppe i dammen, dette ser jeg ikke som et stort problem, men det ser ut som det er noe andre steder selv om jeg ikke kan se det, dette pga vinteren som var så kald i år, muligens. Det er aldri vann i dammen om vinteren.Jeg har hørt snakk om Heidi K11 eller 12. Men den er hvit - jeg hadde ønsket meg noe som er klart men tettheten er viktigst. Vet ikke om noen vet hva jeg burde gjøre for det jeg brukte tidligere er ganske dyrt.

Takker for svar for det er kjempekoselig med dam i hagen.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap