Noen som kan svare meg ang palettciklide?

Har tre hunner og to hanner. De er nå i lek og spesielt det ene paret har den siste tiden lek mye både innenfor og utenfor en kokosnøtthule. MEN idag så jeg plutselig en ny innbygger i hula, der hadde nemlig en botia slått seg til, og palettene var ikke å se. Bakerst i karet fant jeg derimot hannen, som ved en rot passet veldig på at ingen fikk komme nær. Kan det være at de alt har lagt egg? Hva er typisk oppførsel på hannnen og hunnen når eggene er lagt?
Dem har nok da mistet hula og lagt egg i rota ja.
Typisk så bli de å passe på godt der de har lagt egga ja. Samt yngelen når den klekker og bli frittsvømmende. Og frem til dem ikke gidder mere...
De er gode foreldre men trenger noen forsøk for å tiltre rollen godt.
takk for svar!

ok, men det jeg er litt redd for er at den rota/pyntegjenstanden de har valgt seg har et hull i toppen også...vil da yngelene svømme ut og bli spist eller passer foreldrene også godt på der? Jeg ser at hunnen ligger inni og stikker av og til hodet ut mens hannen går frem og tilbake og jager alt som kommer nærmere enn tjuge cm...
Da var visst foreldrerollen ikke så viktig lenger...palettene driver med andre ting og eggene/yngelene er ikke å se (om det noen gang har vært noen da..). Håper det kommer nye egg snart..
Noen med erfaring hvor fort det eventuelt kan ventes nye egg?
10-12 dager så kan de legge egg igjen... Det gjør det herm så spiser de eggene og gjør det samme omigjen 10-12 dager etterpå :P
hehe, ok....må ha bittelitt tålmodighet altså... :S
Søndag oppdaget jeg at de har stillt seg opp som vakt utenfor samme rot som sist gang. De holder fortsatt foreldreskapet gående, så jeg håper at jeg skal få se små yngel denne gangen da... Når kan jeg forvente at de kommer ut på luftetur?
ca fire dager etter klekking hvis jeg ikke husker helt feil.
OK da er det mulig de har klekket nå da Syns det er en forandring hos hannen idag(som står utenfor hula og passer på), mer aggressiv og "på vakt". Kanskje det er nettopp derfor; at de har klekket?
Kanskje!
Det er en spennende tid når man venter på at yngelen skal vise seg. Husk bare at palletter kan bruke mange forsøk, før de faktisk får dette til. Det kan være at de trenger både 3, 4 eller flere forsøk.
Lykke til!
Tusen takk! Ja dette er bare 2. forsøket, men jeg håper at jeg i det minste skal få se dem Sitter å stirrer inni karet heletiden, helt hekta!
Her "lasset" vårt, bilder av 5kullet til vårt par.
Disse er nå 19 dager gamle (siden klekt) er foret på mikro-orm og er røflig mellom 1-1,5 cm allerede.
Telte 42 yngel ut av ett hel bilde i helga.

Enormt lite dødelighets prosent... er det vanlig med så mange som overlever (ref da i eget kar disse ynglene)

Edit* samt paret har idag lagt egg i kokosnøtta i hoved akvariet. Der skal yngelen få være. Kan jo ikke fiske ut de, for kan jo ikke ha så mange palett ciklider når nesten ingen yngel dør når de er alene i ett kar.
Så de som er lagt nå idag, skal får være sammen med foreldrene i stor karet.
Så flott! Kjempemoro å se!
Her vet jeg ikke hva som skjer. Nå har både hunnen og hannen tatt plass utenfor rota, men de passer liksom ikke så godt på som før, men driver litt frem og tilbake. Men de holder seg ved rota da, så jeg håper at det fortsatt er håp om yngel der inne.....
Hei!

Både mor og far passer godt på ungene sine når de er klekket...det er noe av det som er så spennende med disse cichlidene. Du vil få se at når ungene er ute er de i en sverm rundt foreldrene, og når foreldrene varsler fare ved å riste på seg, legger ungene seg flate i grusen til faren er over. Lykke til!
Jeg har et par palettciklider i selskapskaret, med scalarer og annen yngeletende fisk. Ikke har jeg hatt noe ønske om å drive avl, så jeg har ikke lagt spesielt til rette for det. Men jammen kom et et kull like etter at de flyttet hit. Masse yngel, første dagen, noe mindre andre dagen, tomt 3. dagen.

Ca 1 måned etter var de i gang igjen, denne gangen oppdaget jeg det ikke før jeg så store mengder bebbiser under magen til hannen der han stod. Nå har han 2 unger med seg, og de har passert 2 måneder. Hvor lange de er vet jeg ikke, men de har fått tydelig svart stripe etter sida, tyrkise gjeller, og ser ut som en ciklide. Det er morsomt å følge dem ja. Fru palett har fått en skade og holder seg for seg selv, men hannen vokter fortsatt ungene. Selv om jeg nå faktisk tror de er store nok til å klare seg selv. Jeg har ikke gitt dem spesiell mat eller gjort andre tiltak, dette har de greid helt selv.

Begge gangene har de lagt eggene i en grop på en stor lavastein. De har hule som ingen bruker, trerot og forskjellig, men det er altså lavasteinen som ble deres yngleplass.

Det er altså ikke mye som skal til for å få fram noen unger. Og morsomt er det å følge utviklingen.
Så moro! Ja nå har de små kommet ut av hula! Vet ikke hvor mange de er, men foreldrene er kjempeflinke! De rister på seg ja, og flytter dem dersom de blir for modige Kjempemoro å se på!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap