- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Odessa barbe
Odessa barbe
Postet 09.05.11 kl 12:02
Odessabarben er ikke så glad i å nappe finner som flere av sine slektninger, men jeg har sett de nappe trege fisker, de kan også spise litt på plantene. Kunsten å unngå napping av barber er å kjøpe minst 6 helst 10 stk , og så bør man mate mere enn normalt den første stunden, så går det som regelt bra. Odessaene er fargerike og fine som voksne (spesielt hannene). Du bør også være klar over at Odessaene er svært aktive og kan stresse og gjøre andre fisker nervøse.
Postet 09.05.11 kl 12:20
God erfaring
Hei!
Jeg har god erfaring med disse, men som foregående taler er inne på har jeg alltid holdt dem i grupper av noen betydning (6 i stuekarret, 10 i 270-literen) slik at de har noen å leke med heller enn mindre eller tregere fisker. De er meget aktive fisker som liver opp et hvert akvarium.
Jeg har god erfaring med disse, men som foregående taler er inne på har jeg alltid holdt dem i grupper av noen betydning (6 i stuekarret, 10 i 270-literen) slik at de har noen å leke med heller enn mindre eller tregere fisker. De er meget aktive fisker som liver opp et hvert akvarium.
Postet 09.05.11 kl 13:41
okaj... greia er at jeg har fått med et par av disse med et akvarium jeg kjøpte. de står nå alene i 70 litern min. men der har jeg tenkt til å ha kampfisk. og det funker vel dårlig da, høres det ut som?
men i 180 litern min har jeg jo veldig rolige fisker, som kanskje kan la seg stresse opp av disse aktive barberne. feks perlegurami. men det går kanskje greit når det er stor plass og en del planter?
Eller Kanksje jeg bare burde bytte dem med noe annet?
men i 180 litern min har jeg jo veldig rolige fisker, som kanskje kan la seg stresse opp av disse aktive barberne. feks perlegurami. men det går kanskje greit når det er stor plass og en del planter?
Eller Kanksje jeg bare burde bytte dem med noe annet?
Postet 09.05.11 kl 21:41
Trichogaster
hgar jeg i begge karrene med odessabarber. Perlegurami i det ene og blå i det andre. Har ikke merket problemer med det og de virker å ha det helt OK med hverandre. Men jeg har altså hele grupper og odessaene jager hverandre i stor grad og bryr seg ikke med øvrige fisker. Kampfisk tror jeg blir for stor "fristelse" for enhver barbe, kanskje med unntak av titteya.
Postet 09.05.11 kl 22:17
Postet 09.05.11 kl 23:11