Noen som har tips til Platy oppdrett?

Noen som har tips til Platy oppdrett? Har veldig lyst til å få yngel. Hvor mange får de første gangen? Trenger de eget fór? Tips til planter? (har mange.) Hvor lang tid tar det før de får nye yngler? Annet info? Hjelp !!!!
Åh, så flott den første platyen var! Nydelige farger! Flere hunner enn hanner, planter med litt bust på slik at man har massevis av gjemmesteder (har ikke helt troen på slike yngelbur.. ved å la dem svømme i det fri vil kun de sterkeste overleve), rent og friskt vann (ganske generelt det da, hehe!) og knust flakfôr til yngelet evt. eget babyfôr. Platyyngel er ganske hardføre og de ordner seg gjerne selv. Hadde også byttet litt på flokken av og til, altså fått inn litt friskt blod for å unngå for mye innavl.

Og jeg vil bare komme med et lite tips ang. bilde nr. 2 - corydoras/pansermaller (den herlige bartefisken) får det hundre ganger bedre hvis du bytter til sandbunn! Alle som har sett en stim cory (de er sosiale skapninger, så hvis du ikke har 5+ av dem hadde jeg gått til anskaffelse av det ) barte febrilsk rundt i sand så bare halen stikker opp skjønner nok hva jeg mener ) Masse lykke til og oppdater gjerne underveis! Men ja, platyyngel kommer gjerne av seg selv bare en har begge kjønn representert.
Åh og ang tips til planter så er mose ganske godt i begynnelsen. Yngel har en tendens til å frese rundt på alle slags steder så gjemmesteder både oppe og nede kan være lurt. Ellers hadde jeg gått for noen "dokost-planter", jeg er veldig fan av gulrotgress selv da den er enkel, pen og veldig massiv.
Tusen takk for tipsene. Har 3 bartefisker. De triver seg ganske bra. Ei sånn fiskejente vi kjenner sa det gikk bra med slik sann. Tusen takk igjen. Men du ser den øverste fisken. Er den gravid? Jeg tror det
Som Amanthea skrev.

Selv har jeg erfart at første plassen jeg finner ny yngel er oppe på toppen av en rot som slutter 6-7cm under overflaten. Der hadde jeg javamose på for å skjule den flate toppen. Ble byttet ut med javabregne da fisken likte så gått å nappe den i biter slik at filtre innsuget hele tiden ble tettet igjen.

Fant senest i går ny yngel i javabregnen på toppen. Har også høye stengel planter som gir yngelen beskyttelse når de skal ned i fra toppen av roten.

Lykke til
Kanskje det kan være ok å kjøpe fisk på ulike plasser så unngår du att dei er i slekt i starten
Tusen takk for hjelpen. Finnes javabregner i vanlige dyrebutikker?
Jeg har hatt yngel på platy utallige ganger, men har aldri hatt overlevende i det fri... jeg bruker ynglekasse, og bare du rekker å ta de ut før hunnen er ferdig med å føde så spiser hun dem ikke. Kjøp et lite kar eller en bolle og ha yngelene der. Ellers så yngler de heletiden, så det blir nok heller et problem at det blir for mange Fikk flere kull på mellom 40 og 50 stk for en liten stund siden, så nå må de bare føde i hovedkaret, men ingen overlevende hittill.
Lykke til!
Takk, men når skal jeg ta hoa oppi fødekassa?
Har en del platy selv, og de formerer seg i en 120-liter uten at jeg flytter foreldre eller noe. Er ikke så veldig mange som overlever, men det blir alltid flere der! Bare ha nok hjemmesteder, så går det nesten av seg selv.
ok Har endel planter og skal kjøpe flere
Min Platy fødte i går kveld og i natt. Jeg så at hun svømte hurtig/stressende opp og ned på siden av akvariet, for plutselig å stå helt rolig før hun begynte på igjen med svømminga. Da var hun i ferd med å føde. Da først flyttet jeg henne over i et 25-liters kar jeg har stående til yngel. Var litt usikker på om overflyttingen stresset henne såpass mye at hun da ville holde igjen, men nei da...ynglene kom ut de.
Platyen blir så og si firkantet under på buken når det er like før fødsel, og forflytter seg bak i akvariet. Iallefall de platyene jeg har hatt, kan en se dette på. Dette vil jeg også tro er det rette tidspunktet å flytte den på hvis en først skal det (og ikke midt i fødselen som jeg gjorde!!).
hmmm, vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg for prøve de forskjellige forslagene
Min erfaring er, at har du masse planter, så vil det vokse opp en god del. Det er mye stress for en drektig fisk å settes i fødekasse, og det kan føre til komplikasjoner, og i værste fall død. Så med mindre du har tenkt å drive med oppdrett i stor skala, så vil jeg anbefale å la naturen gå sin gang. Lykke til ;D
Skal ikke ha så mange, så da lar jeg naturen gå sin gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Preben Gjertsen
Reklame for plussmedlemskap