Plantegjødsel fra plantasjen

Hei.
Dette er noe jeg har lurt på en liten stund, kan man bruke plantenæring (flytenes og tabeletter) kjøpt på f. eks Plantasjen eller en annen plantebutikk?

Er det noen her som har en oppskrift på hva som bør være i plantenæring? Finnes det noe "Do it yourself" måte å lage det på?

Vil planterester som ligger på bunnen kune taes opp av de andre plantene som næring?

Håper noen som har svar, særlig på det første?

MVH Lauritz
Jeg hadde ikke brukt den uten å få en VELDIG tydelig bekreftelse på hva den inneholder. Sølte nemlig slik utover stuegulvet en gang, stooore tørre krystaller på null tid. Og selv lenge etter at jeg hadde vasket henda, smakte det skarpt av gjødsel.. gjødselen jeg bruker til karene oppfører seg ikke slik.. så da blir jeg skremt :p
Det er et veldig enkelt svar på spørsmålet ditt. Gjødsel beregnet på landplanter kan ikke brukes i akvariesammenheng uten videre.

I akvariet så vil vi ha minst mulig fosfat og nitrat siden større mengder trigger alger og kan være skadelig for fisk i store doser. Vanlig gjødsel for landplanter inneholder som oftest store mengder fosfat og nitrat og kan i verste fall skade fiskene dine og ihvertfall gi deg en skikkelig algeoppblomstring.

Noen få gjødseltyper beregnet på planteakvarier, hvor det er lite eller ingen fisk, har små mender tilsatt av fosfat og nitrat, men jeg anbefaler at du holder deg til de typene uten slik tilsetning. Avfallet fra mat og planter, og også stoffer som fiskene gir fra seg gjennom avføring og hud, brytes ned til fosfat og nitrat etterhvert og gir plantene i et vanlig befisket akvarie nok tilskudd av den typen.

Det kan også være greit å vite at i et "vanlig" akvarium med "normal" belysning og enkle planter så kan det være nok å gi rundt det halve av anbefalt dosering eller mindre. Det ser ut som doseringene på paktningene er anbefalt ut fra behovet til et godt belyst planteakvarie

Om du synes det er dyrt å kjøpe gjødsel så vet jeg at det går an å blande slikt selv, men har ingen anelse om hvordan det foregår dessverre, så det må eventuelt noen andre svare deg på.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap