En litt sliten sommerfuglciklide. klarer den seg?

Jeg har i mitt 60L "oppdrettsakvarium", som ikke riktig enda er akkurat det, 2 stykk ciklider. De la egg for ca 1.5 uke siden, men nå ser hua veldig dårlig ut. Jeg har tatt et bilde, men jeg kan ikke si at det vises veldig godt at det er noe galt med hu på det.

Hannen i karet klarer seg veldig godt, og har fine farger. Han spiser og står i. Hua har derimot fått i seg lite mat, og ligger alltid i ro å puster mye raskere enn hannen. Noen ganger ligger den tilogmed på siden. Fargene er også veldig mye mer blass enn de var en gang. Det er dog bare 2 uker siden jeg fikk sommerfuglciklide for første gang, og da var hun klar til å legge egg med en gang. Dermed har jeg kun sett denne fisken med fargene den har før den legger egg. Men dette med at fisken ligg på siden, er det normalt nei?

Jeg har tatt vannbytter både i forgårs, i går og i dag. Fisken ser ikke noe bedre ut. Jeg tenker at siden hannen klarer seg så fint skulle man jo tro vannet var ok? Karet har stått og kjørt seg inn i 5-6 uker, og jeg får ingen utslag på nitritt i vannet.

Tror dere fisken kommer seg? Jeg kjøpte 3 huer på TAM lade trondheim samtidig og dette er fisk nr 2 som blir "dårlig". Den siste er helt fin. De andre står i selskapsakvariet.

Takker for svar!
Det er vanlig at hannen jager vekk hoa en stund etter at de har lagt egg, for så å ta over hele eggpassing alene. Når jeg kjøpte mine fikk jeg beskjed om å ta vekk hoa hvis de la egg, så det kan være det som har skjedd her - at hannen jager henne hver gang hun prøver å passe eggene.
Nei faktisk ikke, de byttet på å passe eggene såvidt jeg kunne se. Det var dog noe som gikk galt tydeligvis, for alle eggene er borte. Det skjedde etter 1 døgn, så nå vet jeg ikke hvorfor det er slik. Har du noen nye tips når du vet at egga er borte?
Nå ligger fisken på rygg mens den puster og bakster med finnene. Bør jeg avlive den så fort som mulig?
Etter en lite sykletur, var den død når jeg kom hjem Nå vet jeg ikke om jeg skal dra til TAM lade med fisken i morgen å høre om det er flere fra kullet som har dødd. Kan jo være noe med det?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap