Hjelp til gurami-oppdrett?

Hei! Jeg har ett par blågurami og ett par perlegurami jeg har lyst å få oppdrett på. Jeg har delt en 180l i to og har ett par på hver side. Temperaturen i karet ligger mellom 28 og 30 grader, vannstanden er 15-20 cm, jeg har masse planter som når helt opp til overflaten. I tillegg har jeg satt inn skjulesteder for begge hunnene.

Perleguramihannen er den som viser mest lekstendenser. Han er oransjerød på "halsen" og viser seg stadig frem for hunnen ved å svømme nært henne og sprike med finnene. Innimellom jager han henne rundt, og han biter henne i gattfinnen.

Blåguramihannen er veldig mørk i fargene nå. Men han ser ut til å jage hunnen rundt nesten uten mål og mening.

Parene har vært alene i karet i vel en uke nå, men jeg delte det i to først i dag. På begge sider har jeg sett det jeg mener må være rester av et skumrede. (masse små bobler som ligger inntil glasset og rundt omkring i overflaten, i det ene tilfellet festet til en plante.)

Jeg kan ikke se tydelig at hunnene er rognstinne, men jeg har lyst å gi det et forsøk. Mitt spørsmål er om hannene hadde oppført seg sånn dersom hunnene ikke hade rogn? Jeg tror hunnene er godt voksne, ihvertfall blåguramien. Er det noe mer jeg kan gjøre?r
Jeg driver på med mitt 2. forsøk på oppdrett av dverg gurami. Førte gang ble mislykket siden jeg hadde foret for lite. Nå har jeg foret med levendefor en god stud, og fiskene er i ganske god stand. Har vert ute på en myr og fanget mange svarte mygglarver og dafnier (vannlopper). Har i tillegg foret med litt frosne røde mygglarver og litt algebasert tørrfor.

Har satt mine over i en 54 liter og senket vannstanden til 20 cm. Temperaturen ble økt til 29 grader. Pumpen ble tatt vekk i dag, 2 timer etter siste foring (Pumpen kjøres midlertidig i en 10 liter bøtte) Venter på at hannen skal bygge rede. Er det noen som har noen gode tips?

Her er noen gode linker:
http://www.akvarieviden.dk/artikler/Generel_vejledning_til_opdræt_af_skumredebyggende_labyrintfisk_-70
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1108964-Lek-med-Colisa-Lalia-Dverggurami
Her er mitt oppsett. Bør jeg senke vannstanden mer? Venter på at hannen skal bygge rede...
Nå har jeg endelig fått yngel, etter 3 forsøk. Måtte fore hunnen enda mer, så gikk det bra. Den siste uken før oppdrett hadde hunnen nesten kontinuerlig tilgang på mat. Jeg så hannen omfavnet hunnen 2 ganger, men kunne ikke se noen egg i rede, så jeg var usikker på om det var vellykket. Etter leken ble begge to flyttet over i selskapsakvariet.

Etter 3 dager senket jeg temperaturen 1 grad til 28 grader, og puttet oppi en gjeng eplesegler. Det blir infusorier i avføringen til seglene, som fungerer som yngelfor. Den 4. dagen oppdaget jeg noen få yngel, det er nesten helt gjennomsiktige og veldig vanskelig å få øye på. Forer også med litt Nobel Fluid Artemia og Liquifry ca 4 ganger daglig. Skal gi yngelen nyklekt artemia når det har gått 2 uker.
Noen som vet hvilen temperatur som er best for yngel?
Doktor Dyregod
Noen som vet hvilen temperatur som er best for yngel?


Vil tro at der er i den øverste delen av tempratur området som fisken lever i (22-28grader). Siden det er der leken blir trigget. og ikke i kaldere vann slik enkelte andre arter gjør.

Det hjelper på med masse flyteplanter og rolig vann. for fískene til å bygge rede i og for yngelen til å hjemme seg i. vann standen tro jeg har mindre å si, mine yngler som fy i 50cm med vann, sammen med masse annen fisk. filteret går heletiden, men det er noen rolige bakevjer i hjørnen (plassering av utblåst og røtter som sperrer litt på sirkulasjonen. har sett at yngel har blitt sugd inn i filteret. Har også feste planter i overflaten i hjørnen med sugekopper så gjør at redet ikke flyter vekk. (vasspest og hornblad Ceratophyllum demersum) fungere veldigt bra til det). Kjøpte dette en gang for å få litt flere hurtig voksene planter for å hjelpe på algene. Hadde ikke tid til å plante da jeg kom hjem, så plantene ble bare sluppet oppi karet. Neste dag da jeg hadde tid var det kommet skumrede i blant plantene.

Bilder av Dverg gurami yngel

Vilde Slettevold
han ser ut til å jage hunnen rundt nesten uten mål og mening. ... kan ikke se tydelig at hunnene er rognstinne, men jeg har lyst å gi det et forsøk. Mitt spørsmål er om hannene hadde oppført seg sånn dersom hunnene ikke hade rogn? Jeg tror hunnene er godt voksne, ihvertfall blåguramien. Er det noe mer jeg kan gjøre?r


Hannen driver å jager på hunnen for det skal sette i gang eggproduksjonen hos henne. Hvis hunn ikke er klar når han er klar med reiret kan han jage henne så mye at hun stryker med (skjedde med to av mine hunner).

Eller er det som Doktor Dyregod skrev fore gått. minne hunner er noen matvrak uten like. de var ganske tynne da de begynte med lek, men de ble fort runde i buken.


Takk for svar.

Jeg har ikke noe filter i lekskaret, kun en luft pumpe som ble satt inn etter at foreldrene ble tatt ut. Tenkte å sette inn et filter om noen uker, men da skal jeg dekke til innsuget med et par ankelstrømper slik at ikke yngel blir drept av filteret. Jeg tror det er viktig at hannen får være alene med reiret etter egglegging, har blir veldig stresset og aggressiv av hunnen og andre fisk. Jeg valgte å flytte både hannen og hunnen på likt. Ved lek i et selskaps akvarium, er det mulig å flytte hele redet etter egglegging ved hjelp av en isboks eller lignende.
Brukte selv flytende fødekasse som jeg flyttet rede over i. Eneste problemmet var at ynglen er så små at de går ut gjennom sidene på boksen. Brukte en isboks da jeg flyttet de over til det nye karet. Kom ikke skikkelig til på grunn av en rot som sto i veien, så dt gikk i oppløsning for meg.

Brukte en kopp da jeg tog ut redet til Honning guramien (hadde ikke skumrede, kun en klase med egg i overflaten), da jeg skulle bytte vann. desverre ble eggene spist rett etterpå da jeg la de tilbake.

Ellers bør hannen flyttes før yngelen blir fritt svømmende, men vis han er alene med yngelen er jeg ikke sikker på om det er nødvendigt.

Har et luft drevet svampe filter opp i karet til yngelen. det er ikke den store sirkulasjon på det.
Honninggurami
Nå har jeg et par honninggurami gående i et akvarium på ca 30 l. Hannen har bygget et skumrede i natt, men jeg vet ikke om hunnen har lagt egg. Hun ligger loddrett i vanet med munnen opp mot overflaten og ser veldig oppblåst ut. Jeg tenkte at dette var egg, men nå begynner jge ålyure siden jeg ser antydning til utstående skjell. Hvordan ser je om hun har lagt egg?
Min Honninggurami har vært rund i flere måneder nå. uten tegn til at hun er blitt noe tynnere. En kan se om det er egg i reiret. Etter 1-2 dager klekkes yngelen og en vil kunne se de i og rundt reiret.

Bilde øverst Honninggurami egg flytende i overflaten uten reir.
Dverggurami egg i bobble reiret.
Dverggurami yngel under reiret
Øverst DG yngel som fremdeles har plomme sekken.
Nederst DG yngel som har brukt opp plomme sekken og er nå fritt svømmende.

De kan svømme rundt med plommesekken.
Bra bilder!

Ser du mye yngel hos deg? Jeg har bare sett 7 stk hos meg, det er nok flere, med de er litt vanskelig å få øye på.
Flyttet 300-400 stykk over i barnehagen
Her her min største yngel, 20 dager gammel. Denne ble stor nok til å spise nyklekkede artemia for ca en 1 uke siden, så den vokser veldig rakst...
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap